-
åå va kul å vara på ul, hihi men man ser inte så mkt av de små nu när de e så stora ;) 1700 G ??? men i vilken v e du i då?ssssssss8 skrev 2010-05-26 16:49:02 följande:Jag har idag varit på ul, allt såg bra ut "pust", så du får ha dina sammandragningar sa han till mig Bebis vägde 1700 g nu och slutvikt skulle landa på 3300g men få se hur det går, isåfall är detta minsta barnet jag fått.Fostervatten mängden var också normal.Glukosbelastningen var jag på idag och det gick bra! men inga svar vet jag ju ännu förståss tar väl 2 dgr innan jag vet dom men gyn sa idag till mig att barnet är så litet så det är ingen risk att jag skulle ha för höga socker värden! SKÖNT!Grattis till ny v i efterskott :)lillabambi skrev 2010-05-26 17:20:20 följande:hej tjejorna :)Idag går jag in i vecka 28...phu vad tiden går fort. Varit och stor städat i huset som vi ska flytta in i 1 juli dammsugning och riktigt blöttorkat golvet efter allt slipdam som blivit efter att vi dragit tapet o slipat väggarna. Det var inte helt genomtänkt att göra detta då min rygg pajjat nu på kvällen :( -
hihi nu ser jag i vilken v du e i, haha samma här idag jutetta skrev 2010-05-27 07:26:03 följande:Hej på er!!Torsdag igen och ny vecka! v.29 nu nämar det sig. Tiden går fort. Idag ska man bara vara. Solen lyser så man får passa på och sitta ute och njuta.Kram på er!!
NY VECKA!!!!! 29, åå man kan bara älska torsdagar :) -
näe nu kan jag inte låta bli...wiiiii hahahaha
Vecka 29
Kroppen: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.
Nu besöker du din barnmorska varannan eller var tredje vecka, beroende på hur du mår och vilket stöd du behöver. Varje besök tar cirka 30 minuter och varje gång mäter man ditt blodtryck och din mage samt lyssnar på fosterljuden.
Barnet: Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar. -
hihi tack :)Malten skrev 2010-05-27 09:28:15 följande:Grattis till nya veckor tjejer och sista trimestern för vissa! Jag berättade ju om min tur till akuten igår och misstänkta cellförändringar. Idag träffade jag en ny läkare och han trodde med största sannolikhet att det inte var nå¨gra cellförändringar, men skrapade ändå bort några mm som skulle analyseras. Jag skulle få svar inom 2v, men även om det skulle vara några mindre cellförändringar gör det inget åt det nu under graviditeten.
jag tror inte heller att det e ngn cellförändring...:)Mkt riktigt, kan räcka med att nysa så kan ett litet blodkärl spricka.men klart man e orolig, hua blod klingar inget gott asså..hua...Malten skrev 2010-05-27 09:32:11 följande:Jag frågade om detta igår med och de sa ungefär som du, mindre rosaaktiga flytningar och små blodprickar är inget att oroa sig för, men om man är orolig kan det ju vara värt att kolla ändå. Efter undersökningen jag gjorde idag fick jag dock räkna med att det kan blöda lite. Moderkakan såg iaf fin ut och låg där den skulle. -
Kunde bara svara som snabbast ionnan då jag satt i tel som vanligt, haha bra att dom ändå tar det på allvar å kollar, inte för att jag tror att det är ngt, men då vet du ju helt säkert.Malten skrev 2010-05-27 09:28:15 följande:Grattis till nya veckor tjejer och sista trimestern för vissa! Jag berättade ju om min tur till akuten igår och misstänkta cellförändringar. Idag träffade jag en ny läkare och han trodde med största sannolikhet att det inte var nå¨gra cellförändringar, men skrapade ändå bort några mm som skulle analyseras. Jag skulle få svar inom 2v, men även om det skulle vara några mindre cellförändringar gör det inget åt det nu under graviditeten.Jo asså blir man orolig eller i mitt fall hysterisk så e det ju lika bra att kolla så man blir lugn...bra att din moderkaka såg fin ut :)Malten skrev 2010-05-27 09:32:11 följande:Jag frågade om detta igår med och de sa ungefär som du, mindre rosaaktiga flytningar och små blodprickar är inget att oroa sig för, men om man är orolig kan det ju vara värt att kolla ändå. Efter undersökningen jag gjorde idag fick jag dock räkna med att det kan blöda lite. Moderkakan såg iaf fin ut och låg där den skulle.
Tjejer, det här med bröstmjölk, när jag väntade lillan så rann det så mkt att det blev vått i sängen stora fläckar i denna tiden av graviditeten,men nu kommer det bara ngn droppe7droppar om jag klämmer fram lite..?
Rinner det på er andra eller hur ser det ut?
kanske det rinner till lite längre fram... -
ok, blev lite fundersam, minns ju inte riktigt när det rann till ordentligt med lillan..men det flödade ner i hela sängen, nu när jag trycker på bröstvårtan så kommer ju lite, någon droppe men det rinner ju inte till än, minns inte i vilken månad det var med lillan heller ju..kanske kommer lite längre fram. med henne hade jag såå mkt mjölk att jag fick mjölkstockning å det rann HELA tiden :) hoppas på d-samma nu..augustibarn10 skrev 2010-05-27 10:40:09 följande:Pregga: På mig rinner det inte heller, har inte försökt trycka fram nåt heller men jag har sett i bh:n att det kommer nån droppe lite då och då. Men det kommer säkert mer senare. -
Oj, ska man inte trycka?? men det har jag gjort 2 gng nu...på 2 veckor ca...jo jag vet att det kommer igång riktigt när bebis e ute, men jag hade jättemkt redan innan Bf med dottern, därav att jag undrade lite...jo jag vet att det inte rinner till när man har mjöklstockning, jag fick såå mkt mjölk att hon inte hann å äta innan det stoppades sig helt, fick hög feber stora knutar i brösten å fick åka in, värma dom med fetvadd å pumpa på sjukan...elinnnnn skrev 2010-05-27 10:52:30 följande:pregga: jag har läst på många ställen att man inte ska trycka ut mjölk nu! mina läcker inte, men jag vet att det kommer några droppar då och då (lätt att se i BHn)mjölkproduktionen kommer ju igång när bebis suttar sen ju.jag har också haft mjölkstockning och då rann det INGENTING! det är ju det som e hela grejen med mjölkstockning ;)jag tror alldeles säkert att du kommer ha mjölk inget att oroa sig om nu -
hihi Grattis gumman, vi ligger ju exakt lika i tiden nu :) men jag ska ju inte få så tidigt....sofie och laura skrev 2010-05-27 11:07:33 följande:TORRRRSSSSSSDDAAAAAAAG = TORSDAG!Grattis till er alla Själv e man gravid i v 29+0 idag hihihi men Min bebbe kommer ut om 9 veckor =)LER -
men jag har bara klämt 3 gng typ....å med lillan så läckte jag jättemkt under graviditeten,men jag ska ju inte göra det ngt mer. men jag ville bara se om det kom ngn droppe...men jag har ju inte fortsatt pressa ut efter det..såg 2-3 droppar å sen släppte jag..men har ringt Mvc nu, å ska fråga..dom ringer upp snart..elinnnnn skrev 2010-05-27 11:10:08 följande:japp jag vet precis hur det är med mjölkstockning har också haft det ett par ggr :Salltså det ä ringen fara att du har tryckt men du ska inte göra detdet som finns i dina bröst innehåller jättebra näringsämnen som bebis behöver sen när den föds sen sätts den riktiga mjölken igång.alla graviditeter är ju olika ;) och min erfarenhet säger också att det skiljer sig ännu mera om det är olika pappor -
va spännande gumman, då vet du ju exakt när den lille kikar ut :) förstår att du e nervös,vem e inte det..jag kommer bädda sängen iallafall en vecka innan beräknat..sofie och laura skrev 2010-05-27 11:21:13 följande:=)Mitt snittdatum e ju den 3 aug så då skall jag var i v 38+ några dagar så det e ju nästan nio veckor hihihihihSå allt nervös e man!Jag måste mer eller mindre börja ordna till det här hemma egentligen med bebis?Sängen skall upp gör det dagen innan och donar den och så=)Men känns att man har en del kvar att göra !
men visst har man en del kvar att fixa..hihi men kul e det :)