• t0va

Vi fortsätter, Bf aug 10

elinnnnn skrev 2010-02-23 20:29:56 följande:
    jag också. jag tog upp det med BM när jag träffade henne idag och hon sa att det är normalt, att jag skulle resa mig upp väldigt sakta och om jag blev riktigt yr lägga mig med benen högt så hjärnan får syre/blod. Jag äter som jag ska och har normalt blodtryck så det beror inte på det. Det är bara så nu när man är gravid, det sa min BM. Jag var yr i början också sen försvann det i en månad kanske men är nu tillbaka. Jag är i vecka 17...
    Kan det inte hänga ihop med att man får lite större blod/vätskemängd i kroppen så man kan uppleva lite blodtrycksfall trots att man egentligen har ett bra blodtryck. Har för mig att jag läst något sånt. 
    Min blodtryck var också bra, lite högre än vanligt men inte för högt. 
  • t0va

Men tänk på att ett angelsound kan förvärra oron, det är inte alltid så lätt att höra bebis, endel lyckas direkt så man hör men andra måste bråka lite för att höra och då kan det ge upphov till ännu mer stress. Är därför många bm avråder från att skaffa en. 

• t0va
    carohl skrev 2010-02-24 13:36:23 följande:
    Jag har en sån där angelsound hemma och min bm har sagt åt mig att INTE invända det. Vissa saker kan de avråda från att använda men hon var väldigt bestämd där så jag kommer absolut inte att invända den. Jag har skaffat mig ett stetoskop istället men jag får nog vänta några veckor innan jag hör nå.
    jo jag tror det är klokt, funderade också på att köpa något sånt ett tag men efter att jag läst på så avstår jag. Då känns det bättre att låta naturen ha sin gång och slappna av så gott det går och vänta. Skittråkigt att bara vänta men om så många andra kvinnor klarat det tidigare så ska det f-n till om jag inte kan stå ut. 
    Man får hitta på andra saker för att släppa tanken och oron en stund. Jag bestämde mig för att inte oroa mig om allt var ok på ultraljudet för jag kan inte påverka utgången mer än att jag äter, sover och tar hand om mig så gott jag kan. Försöker att inte känna efter så mycket. Jag fick nästa tid hos min bm runt v. 22 för då sa hon att jag ska ha börjat känna regelbundna sparkar, tidigare skulle jag inte förvänta mig något regelbundet utan kanske lite då och då. 
    Det är inte lätt att släppa oron men man får försöka så gott man kan, avslappning eller göra något kul kan hjälpa. Jag har haft så mycket oro pga. min sjukdom så det får vara nog ;) 
    Skaffa små mål att se fram emot som inte har med bebis att göra, ta en fika med en vän, hyr en rolig film eller gör något annat som inte förknippas direkt med bebis. Det är lätt att det blir en ond cirkel annars. Fast som sagt det är inte så lätt som det låter. 
  • t0va
    the jeryds skrev 2010-02-24 13:47:45 följande:
    ja det är ju väldigt individuellt, Men man vet ju att det finns stunder du inte hör ngt så jag blr iaf inte stressad, Man hör ju mer än bara hjärtljud, du hör sparka, snurrar o allmän aktivitet i magen. Jag har iaf inte hört någon som använt den o att det kommit ut ett skadat barn pga detta....
    nej inte jag heller, men det jag har hört och läst om på forumet är personer som fått panik för att de inte hör något som de uppfattar är bebis och då tror att bebis har dött. 
    Så är man lugn i sig och klarar av att hantera om man inte hör något som du verkar kunna så är det säkert ingen fara alls. Men pregga bla. som lätt blir stressad kanske inte blir lugnare om det är så att hon inte hör en dag. Då kan det öka oron. 
    Menar inget illa Pregga, jag vill ju bara ditt bästa och det vet du. Hoppas att den lille sparkar lite så du får bekräftelse och kan slappna av lite. 
  • t0va
    carohl skrev 2010-02-24 14:17:19 följande:
    Tota: Just nu är ju jag såklart lugn då jag var på vul igår. Men Pregga gumman snart så kommer att bebisen ha fest inne i magen :). Du vet att jag nås när du vill via mobben. Kramen
    Precis, det kommer sparkas så vi blir tokiga ;)
  • t0va

Sen kan det vara så att om du ätit det länge ihop med liknande frukost kan det vara lika bra att fortsätta om dina värden är bra. För säg att du får halva effekten och sen byter tid så får du en större effekt och kanske förhöga provvärden. 

Men sånt kan man ju kolla upp. Vi har haft denna diskussion på ett annat forum där folk äter diverse piller som inte ska kombineras men kom fram till att om man äter som man brukar och värdena är bra så funkar det även om man egentligen borde ätit pillrena på andra tidpunkter. Bättre att man äter det och kanske får halv effekt men att det räcker än att man glömmer bort det helt. 
  • t0va
    lillabambi skrev 2010-02-24 20:16:16 följande:
    Jag såg att vi hade bf den 25 bägge två :) Får se om det ändras något på ultraljudet :P blir spännande och se :)
    sammaför mig, fast jag har bf den 23, men ska till RUL när jag är 19+6, sen 2 veckor senare så är det nästa besök hos bm. 
  • t0va
    briogirl skrev 2010-02-25 18:40:12 följande:
    klart du kan gå till tandläkaren! du ska ju inte bli nersövd kanske, men ibland kan sånt behövs också, och då finns det alternativ. tänderna kan desutom blir jättedåliga när man är gravid, så känner man att något är fel ska man kolla upp såkalrt!!
    ja och går man med en trasig tand så kan den ge upphov till infektion även om det inte gör ont. Det är därför tandvården är lite hispiga om man har infektioner i tänderna för blodet därifrån har förbindelse med hjärnan så man kan få infektioner som sprider sig. 
    Så bättre att kolla upp det innan det blir värre. Det är inte farligt med bedövning när man är gravid, säg till bara så vet de vad man kan använda. Röntgen är också helt ok för röntgen är på en sån liten yta inte som när man röntgar lungorna eller ett ben. 
    Har pratat med sambons tandläkare om det, han har fobi så han går där lite då och då och hans tandläkare jobbar på sjukhuset och har en massa utbildningar. 
    Jag ska till tandhygeinisten om någon vecka, för att rensa tandsten och förhoppningsvis få minskad blödning, blöder också jättelätt nu, och det är inte bra. Endel infektioner kan man bära på utan problem men som för mig som redan har en sjukdom så kan det bli lite förmycket för kroppen. Så därför är det superviktigt att tänderna är så bra som de kan bli. 
  • t0va
    briogirl skrev 2010-02-25 19:05:11 följande:
    ja, fy och det gör ju så ont med tänderna också! har opererat ut åtskilliga visdomständer. fick 40 graders feber på grund av infektion i en av dem. rensa tandsten tycker jag är lite obehagligt, även om det inte gör ont. du är inte tandläkarrädd?
    nej jag är tvärt om, jag kan somna hos tandläkaren :D Fast jag har haft bra upplevelser som liten, min fasters vän var min tandläkare och jag klippte mig hos henne också. Så det var en person jag kunde lita på. 
    Jo mina visdomständer har bråkat också, över en natt så sa det pang med massa feber och fruktansvärd smärta. Vi var hos mina föräldrar också och skulle åka hem dagen efter. Så den gången fick jag ett sovapiller av min far, han tyckte så synd om mig som inte kunde sova. "ta 2 de är så milda" sa han... så desperat som jag var så tog jag 2. Satte mig vid datorn och pratade med mina vänner för att vänta på att skiten skulle kicka in, hanen var hos en vän den natten så jag var själv. 
    I efterhand så när jag läst vad jag har skrivit så förstår jag att mina vänner blev oroliga. I en timme hade jag hållt på att skriva en massa konstiga bokstäver och "nu ser jag rosa elefanter flyga runt i rummet" och "det är apelsiner på tangenterna" Jag blev stenhög... 
    Fast sen sov jag skönt och mådde ok dagen efter så vi kunde åka hem och träffa tandläkaren hemma. 
    Så vi brukar skämta här hemma om att maninte ska ta emot piller från "gubbar" ;) 
  • t0va
    briogirl skrev 2010-02-25 19:24:39 följande:
    haha, men herregud! är inte heller rädd för tandläkaren, och då brukar dom ändå göra en rejält illa alltså, haha. tur att man har har högkostnadsskydd där, betalar bara 100 kr oavsett vad det gäller =)
    aha, jag har ju soc som betalar just nu. Är nog enda "fördelen" att gå på soc, men det lär bli högkostnadsskydd snart, har inte orkat bråka om det bara. 
    Nu hoppas jag att mina 2 visdomständer som är kvar håller sig lugna och fina. 
Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10