Inlägg från: Ns mamma |Visa alla inlägg
  • Ns mamma

Vi fortsätter, Bf aug 10

elinnnnn skrev 2010-03-07 10:42:22 följande:
    tack för din kommentar, den gav mig lite lugn såhär i oron. Ja, jag tänker också så lite att om det vore något fel så borde dem ju redan sett det på ultraljudet... men varför göra blodprov för att se hur hög risken är om man ändå kollar samma sak på ultraljudet?? hm.... Vad roligt att du blev framflyttad en hel vecka :) Jag blev ju bakåtflyttad :( I och försig bara 2 dagar, brukar alltid vara runt en vecka tio dagar annars. SÅ det var en överraskning =)
    Hej elinnnnn..
    Blodprovet kan också visa på risk för kromosomavvikelser ex. down syndrom och dessa tror jag inte att man ser på ultraljudet, men nu efter att ha oroat ihjäl mig i en vecka råder jag inte ngn till att göra detta test då det har såpass låg säkerhet. Det är i så fall bättre att göra Kub om man känner oro  för kromosomavvikelser då säkerheten där är ca 90-95%. Men sen är ju båda testen sannolikhetstest och jag har nu läst om många som fått risken 1:2 men barnet ändå varit friskt..
    Så vi får väl tänka som bm sa till mig från början; har man redan fött ett friskt barn och inte har några avvikelser i släkten är risken liten att det skulle vara något med barnet!
  • Ns mamma
    SweetLilly skrev 2010-03-07 19:23:58 följande:
    jag har börjar få ont i nedre delen av magen när jag står och går, är lite orolig för vad det kan vara. Känns som ligamenstsmärtorna, men hela tiden? Och så fort jag gör nåt. Känns inte på morgonen så mycket men ökar under dagen..Måste fråga när jag gör RUL imorgon..
    Jag fick så i min förra graviditet, men det var mot slutet när bebben tryckte på :)
    Fråga du bm/läkaren i morgon så får du ju svar av ngn kunnig..
    Lycka till på ultraljudet!
  • Ns mamma

Är lite nervös nu, ska löneförhandla med min nya chef imorgon och efter att jag skrivit på papper för mitt vik ska jag berätta om graviditeten :)

• Ns mamma

Hej girls!
    Vill först börja med o gratta Sweetlily till det lyckade ultraljudet.
    I morgon är det dags för mitt andra ul och under detta ska jag bara njuta!

Idag berättade jag för min nya chef att jag är gravid och att jag inte kommer jobba till längre än slutet på juni ungefär (som längst), men fick ett bättre gensvar än jag trott. Skönt, nu kan jag äntligen börja framhäva magen när jag går på stan utan att vara orolig att någon olämplig ska se..:)

Är jättetrött nu, har jobbat från 7.30-21..
    Hur har ni andra det då?

• Ns mamma
    den kära leken skrev 2010-03-09 11:11:21 följande:
    Haha, ja ibland får man ge vika för unga människors starka vilja :) Alltså det där med att kön gör att man kan föreställa sig barnet bättre, alltså jag fattar verkligen inte. Ingen kritik på något sätt. Det är jag som inte förstår. Och vad gäller kläder så kommer jag sätta på min unge de kläderna jag tycker verkar bra. Men där vet jag ju att människor tycker att vissa kläder bara går att ha på pojkar och vissa bara på flickor. Det tycker inte jag. Som tur är får alla göra som de själva vill!
    Jag hade inte tänkt att kolla kön den här gången heller, men när jag fick beskedet att det var hög risk att bebisen hade ryggmärgsbråck och jag läste på om det och i princip hade ställt in mig på att få avbryta min graviditet skärmade jag av graviditeten helt. Så jag bestämde dagen innan ultraljudet att om bebben mår bra så skulle jag fråga efter kön, och detta har på något sätt gjort att anknytningen känns starkare. Det är jättesvårt att förklara med ord, men nu ser jag min lilla pojke framför mig och pratar med HONOM osv.. 
  • Ns mamma

Ultraljudet idag gick också bra, och den här läkaren kom fram till exakt samma Bf som bm på förra ul, den 31 juli!
    Nu när datumet flyttades så ligger mitt afp-värde inom de normala gränserna, skönt för nu släpper jag detta helt.

Ang. hjärtljud så har jag fått lyssna en gång hittills (när jag fick det neg. beskedet på trippeltestet). Slagen låg på 153/minut.
    Pregga, om du inte vill hålla det hemligt skulle det vara kul o höra vad din bebbes låg på..

• Ns mamma
    carohl skrev 2010-03-09 11:58:31 följande:
    Det låter ju hur mysigt som helst. Tänk att jag inte minns det med min dotter... jaja det var väl länge sen jag var gravid
    Jag tror faktiskt inte ens att de gjorde det när jag väntade min son 2006..
  • Ns mamma
    carohl skrev 2010-03-09 12:07:20 följande:
    Ok jobbigt att få ett sånt besked. Men du får tänka på att de har sagt att det är en risk även om hög så är det inte konstaterat...Mysigt att få föreställa sig sin pojk framför sig
    Ja, det var ett jobbigt besked..Även om jag visste att det inte betydde att det var så så ställde hjärnan ändå in sig på det, antagligen för att det hade varit svårare att hantera situationen om man istället tänkt tvärtom..

Men som sagt, nu vet jag att det ligger en liten pojke som mår bra i magen :)
    Har du någon känsla för vad det är för kön på din bebis?
  • Ns mamma
    Malten skrev 2010-03-09 17:43:30 följande:
    Haha jo misstänkte nog att du skulle säga det :) ska jobba imorn iaf, men ska ta upp det med chefen. tyvärr är jag ju bara timanställning så jag har väl inga rättigheter att få nån ersättning om jag inte jobbar. men självklart går ju hälsan före ekonomin...
    Fast du borde ju kunna söka hp pga smittorisken (fast man kan ju inte få det förrän 2 mån innan bf, men det är ju bättre än inget). Glöm bara inte att anmäla dig hos arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen för att skydda din SGI..
  • Ns mamma
    Malten skrev 2010-03-09 18:05:25 följande:
    jag planerar att jobba på min älskade kollojobb i juni-juli så jag har inte tänkt jobba på detta jobb sista månaderna innan bf. SGI kommer jag nog få det lägsta oavsett eftersom jag inte jobbat sammanhängande 8 mån (har pluggat och pluggar fortfarande på halvtid). men ju mer jag läser om tbc, desto mer känner jag att jag vill sluta. har varit tveksam till detta jobb under graviditet av andra skäl då man jobbar dygn och det finns risk för våld. Imorn ska jag jobba iaf och frågan är om jag ska jobba de resterande 3 pass jag är uppskriven på. ska nog inte sätta upp mig på mer pass iaf.... 
    Ok, men är inte SGIn skyddad när man pluggar? Kanske inte gäller vid halvtid..

Tycker inte du ska jobba om du känner oro (kan tyvärr inte mkt om tbc så kan inte ge ngn åsikt där), och om det finns risk för våld är det ju ännu större belägg för att inte jobba där.

Hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig!
Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10