• Anonym

    Vad är skatten på Föräldrapenning?

    Hur mycket skatt betalar man på grundnivån? (180 kr)?

  • Svar på tråden Vad är skatten på Föräldrapenning?
  • Anonym

    Du betalar olika skatt i olika kommuner. Titta på avin från försäkringskassan då kan du räkna ut själv hur mycket skatt du betalat.

  • Micki83

    Jag har för mig att FK drar 29% skatt. Jag höjde upp min själv (det begär man hos FK) för att slippa betala i efterhand.


    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥Alma & Ella♥¸.?''´¯)¸.?''´¯)
  • Anonym

    Som inlägg #1 skriver så beror det på var du bor (vilken skattetabell du ska gå efter) men även på hur många dagar du väljer att ta ut. Kolla din skattetabell, kolumn 6, baserat på din förväntade månadsinkomst från FK.

    Exempel: din skattetabell är 30. Om du tar ut 30 dagar per månad med 180 kronor i ersättning blir det 5400 kronor brutto. Skatten på det blir 1057 kronor enligt tabell, dvs 19,6%.

    http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/vadblirskatten/skattetabeller/kommunalaskattesatsermmunder2010/preliminaraskatt2010.4.2ef18e6a125660db8b0800019.html#lontagare

  • Anonym

    Så det är inte samma sak som den kommunala skatten för lön?

  • Anonym (fattar ej)

    Alltså jag fattar inte hur man ska räkna.... Blir tokig för jag vill ju inte betala tillbaka....

    Om vi säger att jag tar ut 20 dagar á 581 kronor (min SGI) och bor i Botkyrka kommun. Hur mycket ska jag lägga i skatt då??

    FÖRLÅT TS om jag snor din tråd {#lang_emotions_embarassed}

  • Anonym
    Anonym (fattar ej) skrev 2010-02-15 09:51:11 följande:
    Alltså jag fattar inte hur man ska räkna.... Blir tokig för jag vill ju inte betala tillbaka.... Om vi säger att jag tar ut 20 dagar á 581 kronor (min SGI) och bor i Botkyrka kommun. Hur mycket ska jag lägga i skatt då?? FÖRLÅT TS om jag snor din tråd
    Det är helt okej, jag förstår ingenting heller. Haha. Tycker det är riktigt dålig information på försäkringskassans hemsida. Det borde väl inte vara så svårt att lägga ut bra information om skatter, på deras hemsida.
  • Anonym (fattar ej)
    Anonym skrev 2010-02-15 10:02:54 följande:
    Det är helt okej, jag förstår ingenting heller. Haha. Tycker det är riktigt dålig information på försäkringskassans hemsida. Det borde väl inte vara så svårt att lägga ut bra information om skatter, på deras hemsida.
    Ja det tycker jag också. jag blir bara irriterad när jag försöker räkna
  • gullican
    Anonym skrev 2010-02-15 10:02:54 följande:
    Det är helt okej, jag förstår ingenting heller. Haha. Tycker det är riktigt dålig information på försäkringskassans hemsida. Det borde väl inte vara så svårt att lägga ut bra information om skatter, på deras hemsida.
    Det har de faktiskt. De drar efter skattetabell, alltså behöver man inte själv bekymra sig över att be dem om att dra viss skatt. Såvida man inte har några särskilda omständigheter som skulle motivera det. Se här:

    http://www.forsakringskassan.se/nav/105ce3c2a5bd8019ee81079b19da9421
  • Anonym

    Jag är också rädd för att bli betalningsskyldig i ett senare skede. Men jag antar att om försäkringskassan säger att de vill dra t.ex. 25% så kan man själv be dem dra någon % högre för att försäkra sig om att man inte behöver betala senare. Betalar man för mycket får man tillbaka det sen ändå :)


    Om man klarar av att leva utan den procentuella ökningen varje månad dvs.
  • Anonym

    Baserat på informationen där så låter det som att det är svårare att bli betalningsskyldig om man får ut grundnivån och bara låter försäkringskassan dra de % som de vill enligt tabellen?


    Eftersom den inte bygger på någon arbetsinkomst tänker jag.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-02-15 09:48:18 följande:
    Så det är inte samma sak som den kommunala skatten för lön?
    Kommunal skatt är inte samma sak som löneskatt. Om du t ex har 30% i kommunalskatt ska du använda skattetabell 30, men den totala skatten på lön blir lägre pga att det finns fribelopp att ta hänsyn till + att du får ett jobbskatteavdrag.

    När du får pengar från FK får du inte del av jobbskatteavdraget, därför blir skatten på föräldrapenningen högre.
  • Anonym

    Be att försäkringskassan drar efter skattetabellen, annars blir du garanterat skyldig skatt senare.
    Själv hade jag ingen aning om sådant när jag blev mammaledig, så jag fick vackert betala tillbaka en stor summa pengar.

    De vad jag förstår det som har en grund % som de drar, vill man ha den rätt får man säga till. Flyttar du till en annan kommun måste du säga till igen om % är högre annars blir du skyldig för de ändrar inte automatiskt.
    (kan iof ha ändrats de senaste åren men så var det förut iaf)

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-02-15 10:08:40 följande:
    Baserat på informationen där så låter det som att det är svårare att bli betalningsskyldig om man får ut grundnivån och bara låter försäkringskassan dra de % som de vill enligt tabellen? Eftersom den inte bygger på någon arbetsinkomst tänker jag.
    Varför ringer du inte fk nu och hör med dem? De om några kan svara på dina frågor och ändra direkt till en bra %sats.

    Jo det är lätt att bli betalningsskyldig hos fk.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-02-15 11:17:10 följande:
    Varför ringer du inte fk nu och hör med dem? De om några kan svara på dina frågor och ändra direkt till en bra %sats. Jo det är lätt att bli betalningsskyldig hos fk.
    Jag är fortfarande gravid. Har skickat in mina papper (intyg) i januari tror jag det var men har inte fått något svar än på dem. Vet inte om jag ska börja diskutera % än innan jag fått svar om min föräldrapeng än.
  • Anonym (fattar ej)

    Nu har jag kontaktat FK så de drar 32 % i skatt på min FP. Kanske får betala tillbaka detta året men det vet man ju inte än eller kan man räkna ut det någonstans?

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-02-15 11:58:35 följande:
    Det gör du som du vill, det är ju ingen brådska. Grattis till kommande bebbe {#lang_emotions_flower}
  • Anonym
    Anonym (fattar ej) skrev 2010-02-15 13:33:26 följande:
    Nu har jag kontaktat FK så de drar 32 % i skatt på min FP. Kanske får betala tillbaka detta året men det vet man ju inte än eller kan man räkna ut det någonstans?
    Du får alltid ett besked om hur mycket pengar du fått under året som varit nu i januari-februari för deklarationen. Där ska det stå hur mycket pengar du betalat i skatt och hur mycket du fått i handen. Titta på detta papper så ser du.
    Har du inte fått det än kan du ringa fk och be att de skickar ett.
Svar på tråden Vad är skatten på Föräldrapenning?