• Mandarin

    Hjälp mig hitta på roliga saker till Språkleken/Matteleken på 6års

     Saker man kan gör under grupp timmarna även roliga/lärorika stensiler att fylla i/ måla i

  • Svar på tråden Hjälp mig hitta på roliga saker till Språkleken/Matteleken på 6års
  • Sencha

    Vet inte alls om det är vettigt, men enkel multiplikation (fast förstås inte kalla det så) i form av att t.ex. göra pannkakor till fler personer (om det till en person behövs ett ägg, en dl mjöl, 2 dl mjöl, och så ska de vara två personer, vad behvs då? etc)


    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Aurora Borealis

    Här kommer några förslag:

    Matte:
    *Olika spel som exempelvis fia. Då räknar de ju och följer regler.
    *Sortera figurer och träna på mindre, minst, större, störst.
    *Mäta saker, kanske sin längd eller fötterna.
    En bra länk: http://www.ingelaslekstuga.se/matte2/matte2.htm 

    Språk:
    *Ta ett memory och plocka ut nya par, exempelvis att de ska börja på samma ljud.
    Eller att de ska para ihop foton på sina klasskompisar med deras namn.
    *Forma bokstäver i lera eller klippa ut dem ur färgglatt papper.

  • garib

    lat dem sta tva och tva och se hur manga par som bildas av klassen,tre och tre, begreppen udda och jamnt.

  • garib

    lat ett barn beskriva en sak for de andra utan att visa foremalet . Sedan far de gissa vad det ar.

  • Sencha
    Aurora Borealis skrev 2010-02-17 15:34:48 följande:
    Språk: *Ta ett memory och plocka ut nya par, exempelvis att de ska börja på samma ljud.
    Det finns rim-memo också! www.barnbokhandeln.com/2936-rimmemo.html
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Popkorn

    Tipsar om en bra bok med många tips om att jobba med språk:Språkglädje av Ann-Kartin Svensson

  • Aurora Borealis
    Sencha skrev 2010-02-19 19:58:59 följande:
    Det finns rim-memo också! www.barnbokhandeln.com/2936-rimmemo.html
    Åh, vilket bra spel! Jag har ju själv fått hålla på och välja ut par som rimmar. :)
    Pernilla Stalfelt har ju så roliga böcker också.
  • stjärnmamman

    låt barnen få  jobba två och två

    en grupp t.ex hur många pennor i rad behövs för att komma från dörren till fönstrena i klassrummet

    en annan grupp.. Hur många steg måste man ta för att komma från en annan punkt till en annan

    Hur många stolar i rad får plats efter varann från den ena väggen till den andra

    En grupp kan få som uppgift att mäta varandra med hjälp av papper. Hur många papper behövs för att få plats på pappret på golvet.

    o.s.v

Svar på tråden Hjälp mig hitta på roliga saker till Språkleken/Matteleken på 6års