• Anonym (XXXXXL)

Jag är sjuk i matmissbruk...

Idag har jag ätit:

En baguette med skinka, ost och gurka till frukost.

Lunchen blev 4 potatisbullar, blomkål, broccoli, svamp, majs, oliver, vatten. Delade en Delocatoboll med en kollega.

Mellis 2 drömmar-kakor, 1 tekaka med cremefraiche och sallad på.

Kvällsmat; Fullkorns snabbmakaroner, korv, ketchup, senap. vatten.

Sen, efter kl 18 har jag ätit detta:

1 minisemla med mandelmassa å grädde.
    2 små bakelser Pannacotta med hallonfromage.
    1 stor semla med äppelsylt och grädde.
    10 marianne-godisar
    5 dumlekolor
    ca 100 g vitlökssalami
    ca 1 hård macka
    vatten
    1 kopp te...

Det absolut värsta av allt är att jag INTE är mätt... Det är sjukt. Jag är sjuk. Riktigt sjuk... {#lang_emotions_throwup}{#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...
  • Anonym (Vet!)

Jag har varit i din sits och jag vet hur det är att bra vilja ha mer, mer, mer och åter mer. Man är som ett stort svart hål, det finns inget stopp alls. Men jag måste hålla med "Stinky", börjar man förbjuda eller utesluta mat så kommer man bara att stå där med en slev i potatisgratängen/lasagnen/köttfärsåsen och trycka i sig till slut i alla fall. Eller dra i sig 3 semlor, 5 arraksbollar, 1 kg godis när man tröttnat återigen på att det inte funkar. Och nyckelordet i att förändra sitt liv är tålamod tycker jag. Du kan inte ändra allt på en gång, man börjar lite smått så att det funkar i det vardagliga livet för ett hållbart resultat. Visst man kan gå ner 30 kg på kort tid med olika dieter men hur ofta är det resultatet hållbart? Ät ofta (6 ggr/dag) och utelämna inte nått. Väg maten och ät vad du vill men i normala portioner. Skaffa stegräknare & börja promenera. Lite tips bara!

• Anonym (dot.)
    Anonym (Fia) skrev 2010-02-16 16:49:06 följande:
    Fast hon har ju inte ätit för lite under dagen. Det som TS radar upp innan kl 18 täcker ju mer än väl kroppens behov av kalorier. TS - sluta helt med socker och vitt mjöl! Helt och hållet. Efter några veckor, när den värsta abstinensen har lagt sig, kommer du att ha ett helt annat förhållningssätt till det. Ät mycket mycket mer grönsaker, helst gröna grönsaker. Cravings efter div. onyttigheter handlar väldigt ofta om att kroppen har fått i sig för lite mineraler. Det är därför man kan bli sugen på saker trots att man är mätt. Det är bara du som kan ta tag i det här. Det är bara att acceptera att det är du som bestämmer vad du äter. Att du är sugen är inte samma sak som att du måste. Varje gång du känner jättejobbiga cravings - ring till någon och prata ut om det! Eller skriv dagbok! Jag har blivit av med mitt mat- och sockermissbruk. Jag hade jätteproblem med maten i 20 år och är idag helt fri från det. När det var som jobbigast skrev jag alltid dagbok. Ibland kunde jag skriva 20 ggr om dagen! Där skrev jag hur min craving upplevdes, vad jag var sugen på, sen gjorde jag en lång lista med argument till varför jag inte borde äta det. Jag stannade upp i stunden och analyserade det. När det var klart var det MYCKET lättare att stå emot begäret. Veckohandla och köp bara nyttig mat. Det är när man småhandlar som det lätt slinker ner en massa crap. Det du inte har hemma kan du inte äta!
    fast återigen, som många redan sagt i den här tråden, det är stor skillnad på att äta dåligt och att vara matmissbrukare. det är fint att folk bryr sig och delar med sig, men att ge råd på dieter och säga "du klarar det!" osv hjälper inte en matmissbrukare. vi är fullt medvetna om hur vi ska äta, vi har garanterat redan testat de dieter som tipsas om, typ femton gånger. det ligger i vår missbrukarproblematik att testa olika dieter och misslyckas. våra cravings är INTE fysiska, och därför går det inte att stävja dem med tex LCHF. (som jag förövrigt testat x antal gånger, och visst sötsuget försvinner/förmildras. men jag slutar inte äta för det. mitt sug är ett helt annat slags sug.)

en matmissbrukare hittar alltid något att äta. oavsett om man inte har det hemma eller inte.

jag menar inte att attackera dig. du ger bra tips. men inte till en matmissbrukare. det där är bra tips till någon med sötsug och dålig kost.
  • maggsan

Ett tag skrev jag upp vad jag åt.
    Köpte en kalender så jag kunde skriva upp allting jag stoppade i munnen och märkvärt blev det mindre.. hmm kanske ska göra det igen??

Det var faktiskt effektivt när man bläddra tillbaka och titta på vad man själv hade tryckt i sig så skämdes jag och därmed blev det mindre onyttig mat.

Dagbok som skriver här ovan är nog jättebra =)

Be my enemy - and you will die
  • Anonym (Malin)
    Anonym (dot.) skrev 2010-02-16 21:39:39 följande:
    fast återigen, som många redan sagt i den här tråden, det är stor skillnad på att äta dåligt och att vara matmissbrukare. det är fint att folk bryr sig och delar med sig, men att ge råd på dieter och säga "du klarar det!" osv hjälper inte en matmissbrukare. vi är fullt medvetna om hur vi ska äta, vi har garanterat redan testat de dieter som tipsas om, typ femton gånger. det ligger i vår missbrukarproblematik att testa olika dieter och misslyckas. våra cravings är INTE fysiska, och därför går det inte att stävja dem med tex LCHF. (som jag förövrigt testat x antal gånger, och visst sötsuget försvinner/förmildras. men jag slutar inte äta för det. mitt sug är ett helt annat slags sug.)en matmissbrukare hittar alltid något att äta. oavsett om man inte har det hemma eller inte.jag menar inte att attackera dig. du ger bra tips. men inte till en matmissbrukare. det där är bra tips till någon med sötsug och dålig kost.
    Word!!
  • Lexikon
    Stinky skrev 2010-02-16 16:17:59 följande:
    Mmm, du har blivit besatt av att inte stoppa i dig kolhydrater, istället för att äta en väl balanserad kost bestående av proteiner, kolhydrater och fett. Så vettefasiken hur "frisk" du är från ditt osunda beteende egentligen.
    Och som sagt, en genetisk missbrukarprofil kan triggas av socker och därmed "botas" av en kostomläggning - triggningen på belöningssystemet upphör och därför matmissbruket också.
  • Stinky
    Lexikon skrev 2010-02-17 19:34:58 följande:
    Och som sagt, en genetisk missbrukarprofil kan triggas av socker och därmed "botas" av en kostomläggning - triggningen på belöningssystemet upphör och därför matmissbruket också.
    Och där har du fel. Enbart en kostomläggningen "botar" inte matmissbruk. Kroppen behöver fortfarande proteiner, kolhydrater och fett för att fungera optimal.
  • Stinky

Sorry för konstig meningsuppbyggnad och stavfel. Min sambo pratade i örat på mig samtidigt som jag skrev ovanstående.

• MK84

Hej!

Nu har jag bara läst ts. Men jag kan varmt rekommendera denna boken:

www.adlibris.com/se/product.aspx

Kostar 37 kr, så kan helt klart vara värt ett försök.

Jag har inte börjat på terapidelen men bara förorden har fått mig att tänka om massor. Har sen jag bestämde mig att gå ner i vikt (och äta bättre= mindre slisk) gått ner ca 1 kilo i veckan trots att jag inte följer matrekomendationerna som följer med.

Jag försöker tänka på det som står i boken å lägger till lite prommenader på de.

Det går ut på att finna anledningen till varför man äter. Jag äter oftast om jag är uttråkad, less, irriterad, mm. Boken skall hjälpa en att finna andra strategier.

Sen jag läste den har jag i princip slutat helt med godis å fika å sånt mot för att tidigare ha ätit mycket varje dag. Jag kör ingen martyr, blir jag bjuden på fika fikar jag, men tar bara en liten bit, äter nån slags godis varje vecka, men inte alls några mängder att tala om. Det fina med boken är att man får äta allt. Vilket för mig hjälper då jag hela tiden vet attjag får äta om jag vill, men just nu väljer jag att inte äta.

Det är roligt å se hur starkt beroendet är. Då jag drar ner så mycket på sockret så blir jag sjukt sugen på alkohol å cider å sånt. Kroppen skyr inga medel för att komma åt sockret. Å första veckorna var jättejobbiga med superabstinens. Samt att jag mådde jättedåligt dagarna efter då jag väl ätit nått riktigt sliskigt. Inte dåligt som i ångest utan dåligt som att kroppen fick abstinens å ville ha mer, mer, mer..

Som sagt, köp boken, läs den, tänk på va hon skriver, sen gör du som du vill.. Jag har då skyndat långsamt. Är 2 månader sen jag läste allt utom terapidelen å har ännu inte börjat med den. Har inte känt mig riktigt redo. Men har ändå lagt om mina vanor massor, gått ner över 8 kg på två månader, samt att jag mår mycket bättre psykiskt då jag låter känslorna komma fram istället för att tränga undan dom genom att äta.

• Probably the best    in the
    Stinky skrev 2010-02-16 16:17:59 följande:
    Mmm, du har blivit besatt av att inte stoppa i dig kolhydrater, istället för att äta en väl balanserad kost bestående av proteiner, kolhydrater och fett. Så vettefasiken hur "frisk" du är från ditt osunda beteende egentligen.
    Fel!
    Det är ett jävligt sunt beteende att inse att insulinet är det som gör oss feta, och för att producera insulin behövs kolhydrater.
    Att en skippa dessa så slipper man den fysiska biten i sitt matmissbruk, suget, låga blodsockret som triggar osv. Istället kan man jobba med den psykiska på ett lättare sätt!
    Så mao, du vet inte vad du pratar om!
  • Probably the best    in the
    Stinky skrev 2010-02-17 20:09:16 följande:
    Och där har du fel. Enbart en kostomläggningen "botar" inte matmissbruk. Kroppen behöver fortfarande proteiner, kolhydrater och fett för att fungera optimal.
    Nej, det behöver inte kroppen....min kropp klarar sig utmärkt på fett och protein och dessutom mår den gott! och baske mig, den fungerar optimalt också!
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...