• Anonym (XXXXXL)

Jag är sjuk i matmissbruk...

Idag har jag ätit:

En baguette med skinka, ost och gurka till frukost.

Lunchen blev 4 potatisbullar, blomkål, broccoli, svamp, majs, oliver, vatten. Delade en Delocatoboll med en kollega.

Mellis 2 drömmar-kakor, 1 tekaka med cremefraiche och sallad på.

Kvällsmat; Fullkorns snabbmakaroner, korv, ketchup, senap. vatten.

Sen, efter kl 18 har jag ätit detta:

1 minisemla med mandelmassa å grädde.
    2 små bakelser Pannacotta med hallonfromage.
    1 stor semla med äppelsylt och grädde.
    10 marianne-godisar
    5 dumlekolor
    ca 100 g vitlökssalami
    ca 1 hård macka
    vatten
    1 kopp te...

Det absolut värsta av allt är att jag INTE är mätt... Det är sjukt. Jag är sjuk. Riktigt sjuk... {#lang_emotions_throwup}{#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...
  • Bonanza
    Anonym (Blää) skrev 2010-02-18 19:00:47 följande:
    vem som helst fattar väll att hon behöver hjälp? men till skillnad från knark och alkoholism så kan man inte bara sluta äta???? Vad är ditt alt då om hon inte får ersätta skräpmat med nyttig?
    Jag? Eller vem?

Alternativ och alternativ - det finns bara en lösning, att få professionell hjälp. Innan dess kommer nämligen ingenting ni föreslår fungera. Klart hon FÅR ersätta godis med grönsaker, men det kommer inte att hända förrän hon har fått hjälp ur sin ätstörning, ur sin sjukdom.
  • Anonym (Malin)

Bonanza och Stinky, jag håller med er till fullo! (men det har ni nog redan sett!)

Alltså, låt mig ge ett exempel, eftersom jag själv då är matmissbrukare:

Om vi säger att jag idag skulle börja äta LCHF, inte köpa hem några godsaker och säga att nu är det nog! Så skulle det hålla .. tills imorgon eftermiddag. Kanske. På sin höjd. Det spelar ingen roll det där med insulinnivåer i LCHF och allt vad det var. Det är inte där problemet ligger! Jag äter inte av sug, sockersug eller annat.
    Jag äter för att jag gör det för att DÖVA KÄNSLOR, oavsett känsla! Glad, ledsen, trött, arg, förbannad, upphetsad whatever.. !
    Det som man måste komma fram till är VARFÖR man äter, NÄR man har dessa ätmönster och hitta en väg ut! Att hitta sina egna verktyg till varför man äter som man gör, i vilka situationer.

Jag går i kognitiv beteendeterapi för att hantera mina 12 års ätstörningar.
    Jag kan ALLT om alla dieter! Jag vet precis vad jag ska stoppa i mig och inte. Jag vet vad min kropp gillar och inte (ex så mår jag väldigt bra när jag äter GI, men inte när jag äter LCHF, har provat både och). Men bara för att jag VET vad jag ska äta, och kan hålla en diet en kortare period, så betyder inte det att jag mår bra. Det är inte där problemet ligger. Jag har jojobantat i 12 år. Nu får det vara nog!  Man måste komma till botten med problemet!

• Stinky
    Anonym (Malin) skrev 2010-02-18 19:08:18 följande:
    Bonanza och Stinky, jag håller med er till fullo! (men det har ni nog redan sett!) Alltså, låt mig ge ett exempel, eftersom jag själv då är matmissbrukare: Om vi säger att jag idag skulle börja äta LCHF, inte köpa hem några godsaker och säga att nu är det nog! Så skulle det hålla .. tills imorgon eftermiddag. Kanske. På sin höjd. Det spelar ingen roll det där med insulinnivåer i LCHF och allt vad det var. Det är inte där problemet ligger! Jag äter inte av sug, sockersug eller annat. Jag äter för att jag gör det för att DÖVA KÄNSLOR, oavsett känsla! Glad, ledsen, trött, arg, förbannad, upphetsad whatever.. ! Det som man måste komma fram till är VARFÖR man äter, NÄR man har dessa ätmönster och hitta en väg ut! Att hitta sina egna verktyg till varför man äter som man gör, i vilka situationer. Jag går i kognitiv beteendeterapi för att hantera mina 12 års ätstörningar. Jag kan ALLT om alla dieter! Jag vet precis vad jag ska stoppa i mig och inte. Jag vet vad min kropp gillar och inte (ex så mår jag väldigt bra när jag äter GI, men inte när jag äter LCHF, har provat både och). Men bara för att jag VET vad jag ska äta, och kan hålla en diet en kortare period, så betyder inte det att jag mår bra. Det är inte där problemet ligger. Jag har jojobantat i 12 år. Nu får det vara nog!  Man måste komma till botten med problemet!
    Åh, så bra skrivet! Det är ju det vad det handlar om: matmissbrukare är EXPERTER på dieter, men vad spelar det för roll när det handlar om ett sjukligt förhållande till maten? Det handlar om att kunna lära sig att HANTERA mat, att kunna ta sig en bulle, godis eller vadsomhelst UTAN att ta en till, och en till, och en till... ja, det kan pågå i evigheter. 
  • Probably the best    in the
    Stinky skrev 2010-02-18 17:11:34 följande:
    Lilla vän, det jag skriver är ett faktum och ingenting du kan ändra på vare sig du vill eller inte.
    Men det där var väl ockå hemskt moget!
    Du skriver att LCHF är onyttigt för kroppen klarar sig inte utan kolhydrater. Jag hävdar motsaten. LCHF är ett utmärkt sätt att äta för MÅNGA!
    Att bemöta mig på det sättet du nu envisa med att göra, trots att jag bjuder in dig till en vettig diskussion...ja det bara visar att det är du som är liten och osäker! Så sluta klappa mig på huvudet och läs några vetenskapliga studier som är publicerade på sista tiden...sen kan du återkomma!
  • Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-18 19:54:21 följande:
    Men det där var väl ockå hemskt moget! Du skriver att LCHF är onyttigt för kroppen klarar sig inte utan kolhydrater. Jag hävdar motsaten. LCHF är ett utmärkt sätt att äta för MÅNGA! Att bemöta mig på det sättet du nu envisa med att göra, trots att jag bjuder in dig till en vettig diskussion...ja det bara visar att det är du som är liten och osäker! Så sluta klappa mig på huvudet och läs några vetenskapliga studier som är publicerade på sista tiden...sen kan du återkomma!
    Du skriver just nu i nattmössan, alt. att du har svårt med läsförståelse.
    Stinky skrev 2010-02-18 19:55:16 följande:
    Du skriver just nu i nattmössan, alt. att du har svårt med läsförståelse.
    Jasså? på vilket sätt då?
  • Anonym (Malin)
    Probably the best in the skrev 2010-02-18 19:54:21 följande:
    Men det där var väl ockå hemskt moget!Du skriver att LCHF är onyttigt för kroppen klarar sig inte utan kolhydrater. Jag hävdar motsaten. LCHF är ett utmärkt sätt att äta för MÅNGA!Att bemöta mig på det sättet du nu envisa med att göra, trots att jag bjuder in dig till en vettig diskussion...ja det bara visar att det är du som är liten och osäker! Så sluta klappa mig på huvudet och läs några vetenskapliga studier som är publicerade på sista tiden...sen kan du återkomma!
    Nu var inte detta riktat mot mig men vill ändå svara. Jag tvekar inte en sekund på att LCHF är bra - för vissa. Jag känner många som tycker det är fantastiskt sätt att leva på, men det fungerar dock inte för de med matmissbruk - inte till att börja med i alla fall.

Sedan när det gäller vetenskapliga studier.. Allvarligt talat.. För att vara lite kritisk så går det ju att hitta vetenskapliga studier för och emot allting! Det finns studier både för och emot LCHF, men du tittar ju bara åt ena hållet eftersom du gillar dieten/livsstilen i fråga. Allt har en fram och en baksida.
    Anonym (Malin) skrev 2010-02-18 20:22:09 följande:
    Nu var inte detta riktat mot mig men vill ändå svara. Jag tvekar inte en sekund på att LCHF är bra - för vissa. Jag känner många som tycker det är fantastiskt sätt att leva på, men det fungerar dock inte för de med matmissbruk - inte till att börja med i alla fall.Sedan när det gäller vetenskapliga studier.. Allvarligt talat.. För att vara lite kritisk så går det ju att hitta vetenskapliga studier för och emot allting! Det finns studier både för och emot LCHF, men du tittar ju bara åt ena hållet eftersom du gillar dieten/livsstilen i fråga. Allt har en fram och en baksida.
    Nja, jag vill bara att "Stinky" ska öppna ögonen, jag hävdar LCHF passar många, hon hävdar det är skit rentav...Så jag har faktiskt inte påstått det är räddningen, däremot har jag pratat med och läst om många (relativt ord) om tagit sig ur nån form av matmissbruk med hjälp av LCHF. Trots allt för många kan det vara en hjälp, ihop med psykisk hjälp, kan kroppen slippa alla svängnignar i blodsockret kan det vara lättare att fokusera på den psykiska biten. Det är tanken med det hela. Sen förstår jag mkt väl att det finns folk som är djupt nere i sitt matmissbruk där andra saker måste till. Men för MÅNGA kan det faktiskt funka.
    Men när då folk, bla här i tråden, hävdar att kroppen MÅSTE ha kolhydrater, så är dom fel ute. Jag länkar till kostdoktorn för där tas det upp studier "åt båda håll". Och det argumenteras för och emot. Visst, självklart är det en sida för folk som trots allt insett fördelarna med LCHF men det som är så bra är ju att dom ändå tar upp "motståndarnas" åsikter och visar fram varför det itne alltid håller. Och det vimmlar ju av läkare och proffessorer och annat löst folk som gillar LCHF där. Så när "stinky" då påstår att läkarna hävdar vi måste ha kolhydrater så har hon ju uppenbarligen fel. MÅNGA läkare tycker inte det
  • Anonym (LCHF)
    Anonym (Malin) skrev 2010-02-18 20:22:09 följande:
    Nu var inte detta riktat mot mig men vill ändå svara. Jag tvekar inte en sekund på att LCHF är bra - för vissa. Jag känner många som tycker det är fantastiskt sätt att leva på, men det fungerar dock inte för de med matmissbruk - inte till att börja med i alla fall.Sedan när det gäller vetenskapliga studier.. Allvarligt talat.. För att vara lite kritisk så går det ju att hitta vetenskapliga studier för och emot allting! Det finns studier både för och emot LCHF, men du tittar ju bara åt ena hållet eftersom du gillar dieten/livsstilen i fråga. Allt har en fram och en baksida.
    Det funkar visst för många med matmissbruk, bla för mig.
  • Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-18 20:34:08 följande:
    Nja, jag vill bara att "Stinky" ska öppna ögonen, jag hävdar LCHF passar många, hon hävdar det är skit rentav...Så jag har faktiskt inte påstått det är räddningen, däremot har jag pratat med och läst om många (relativt ord) om tagit sig ur nån form av matmissbruk med hjälp av LCHF. Trots allt för många kan det vara en hjälp, ihop med psykisk hjälp, kan kroppen slippa alla svängnignar i blodsockret kan det vara lättare att fokusera på den psykiska biten. Det är tanken med det hela. Sen förstår jag mkt väl att det finns folk som är djupt nere i sitt matmissbruk där andra saker måste till. Men för MÅNGA kan det faktiskt funka. Men när då folk, bla här i tråden, hävdar att kroppen MÅSTE ha kolhydrater, så är dom fel ute. Jag länkar till kostdoktorn för där tas det upp studier "åt båda håll". Och det argumenteras för och emot. Visst, självklart är det en sida för folk som trots allt insett fördelarna med LCHF men det som är så bra är ju att dom ändå tar upp "motståndarnas" åsikter och visar fram varför det itne alltid håller. Och det vimmlar ju av läkare och proffessorer och annat löst folk som gillar LCHF där. Så när "stinky" då påstår att läkarna hävdar vi måste ha kolhydrater så har hon ju uppenbarligen fel. MÅNGA läkare tycker inte det
    Har du någon slags tolkningsföreträde för mig, tror du? I så fall kan jag upplysa dig om att du inte har det, och har dessutom feltolkat mig grovt. Därför undrade jag hur du har det med läsförståelsen?
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...