Anonym (Malin) skrev 2010-02-18 20:22:09 följande:
Nu var inte detta riktat mot mig men vill ändå svara. Jag tvekar inte en sekund på att LCHF är bra - för vissa. Jag känner många som tycker det är fantastiskt sätt att leva på, men det fungerar dock inte för de med matmissbruk - inte till att börja med i alla fall.Sedan när det gäller vetenskapliga studier.. Allvarligt talat.. För att vara lite kritisk så går det ju att hitta vetenskapliga studier för och emot allting! Det finns studier både för och emot LCHF, men du tittar ju bara åt ena hållet eftersom du gillar dieten/livsstilen i fråga. Allt har en fram och en baksida.
Nja, jag vill bara att "Stinky" ska öppna ögonen, jag hävdar LCHF passar många, hon hävdar det är skit rentav...Så jag har faktiskt inte påstått det är räddningen, däremot har jag pratat med och läst om många (relativt ord) om tagit sig ur nån form av matmissbruk med hjälp av LCHF. Trots allt för många kan det vara en hjälp, ihop med psykisk hjälp, kan kroppen slippa alla svängnignar i blodsockret kan det vara lättare att fokusera på den psykiska biten. Det är tanken med det hela. Sen förstår jag mkt väl att det finns folk som är djupt nere i sitt matmissbruk där andra saker måste till. Men för MÅNGA kan det faktiskt funka.
Men när då folk, bla här i tråden, hävdar att kroppen MÅSTE ha kolhydrater, så är dom fel ute. Jag länkar till kostdoktorn för där tas det upp studier "åt båda håll". Och det argumenteras för och emot. Visst, självklart är det en sida för folk som trots allt insett fördelarna med LCHF men det som är så bra är ju att dom ändå tar upp "motståndarnas" åsikter och visar fram varför det itne alltid håller. Och det vimmlar ju av läkare och proffessorer och annat löst folk som gillar LCHF där. Så när "stinky" då påstår att läkarna hävdar vi måste ha kolhydrater så har hon ju uppenbarligen fel. MÅNGA läkare tycker inte det