• luckyme83

körkort för bara automat

ni som bara har körkort för automatväxlad bil...hur tänkte du ?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden körkort för bara automat
  • ericlofberg
    Bevabus skrev 2010-03-02 10:24:01 följande:
    Hur menar du med villkor?
    Idag finns ju ett möjlighet att ta B-körkort med villkoret automatväxlad bil. Det villkoret finner jag onödigt. Även om du så övningskör, kör upp och sedan kör automatväxlat finns ju ingen orsak att ha det som villkor i körkortet.
  • Bevabus
    ericlofberg skrev 2010-03-02 21:36:26 följande:
    Idag finns ju ett möjlighet att ta B-körkort med villkoret automatväxlad bil. Det villkoret finner jag onödigt. Även om du så övningskör, kör upp och sedan kör automatväxlat finns ju ingen orsak att ha det som villkor i körkortet.
    Men vadå villkor? Jag fattar inte vad du menar{#lang_emotions_tongue_out} konstigt ordval.
    Menar du att det inte ska behöva stå att det är automatkort?
    Sing for the moment
  • ericlofberg
    Bevabus skrev 2010-03-02 21:41:43 följande:
    Men vadå villkor? Jag fattar inte vad du menar konstigt ordval. Menar du att det inte ska behöva stå att det är automatkort?
    Jag börjar om.
    Man kan välja att ha villkoret automatväxlad bil på sitt körkort. Man får då enbart köra automatväxlade bilar. Du har ett sådant körkort om jag förstått allt rätt.
    Jag anser att villkoret är larvigt. Anser att du borde ha fått en vanligt körkort utan villkor. Det är förlegat.
    Förstår du?
    Man kan ju undra om du rent juridiskt skulle få köra en modern "automatväxlad" bil i manuellt läge - vilka väldigt många "automater" numera tillåter.

• Bevabus
    ericlofberg skrev 2010-03-02 21:52:59 följande:
    Jag börjar om. Man kan välja att ha villkoret automatväxlad bil på sitt körkort. Man får då enbart köra automatväxlade bilar. Du har ett sådant körkort om jag förstått allt rätt. Jag anser att villkoret är larvigt. Anser att du borde ha fått en vanligt körkort utan villkor. Det är förlegat. Förstår du? Man kan ju undra om du rent juridiskt skulle få köra en modern "automatväxlad" bil i manuellt läge - vilka väldigt många "automater" numera tillåter.  
    Ja det är sådant körkort jag har. Förlåt om jag är jättetrög nu men jag förstår fortfarande inte din poäng Automatväxlad bil i manuellt läge?
    Sing for the moment
  • PerG
    ericlofberg skrev 2010-03-02 21:52:59 följande:
    Jag börjar om. Man kan välja att ha villkoret automatväxlad bil på sitt körkort. Man får då enbart köra automatväxlade bilar. Du har ett sådant körkort om jag förstått allt rätt. Jag anser att villkoret är larvigt. Anser att du borde ha fått en vanligt körkort utan villkor. Det är förlegat. Förstår du? Man kan ju undra om du rent juridiskt skulle få köra en modern "automatväxlad" bil i manuellt läge - vilka väldigt många "automater" numera tillåter.  
    Om man nu inte skulle behöva ett villkor för automat isåfall så borde det väl därmed vara okej att köra upp med manuell, så struntar vi i villkoret helt... problem solved? ;)

Man kopplar väl fortfarande inte med en automat i "manuellt" läge utan "tvingar" väl bara växellådan att köra på en specifik växel?.. Har inte kört automat på några år så de kanske har infört kopplingspedal (men det antar jag att man inte gjort!?)...
  • Bevabus
    PerG skrev 2010-03-02 22:45:44 följande:
    Om man nu inte skulle behöva ett villkor för automat isåfall så borde det väl därmed vara okej att köra upp med manuell, så struntar vi i villkoret helt... problem solved? ;)Man kopplar väl fortfarande inte med en automat i "manuellt" läge utan "tvingar" väl bara växellådan att köra på en specifik växel?.. Har inte kört automat på några år så de kanske har infört kopplingspedal (men det antar jag att man inte gjort!?)...
    Nope, ingen kopplingspedal
    Sing for the moment
  • ericlofberg
    Bevabus skrev 2010-03-02 22:39:43 följande:
    Ja det är sådant körkort jag har. Förlåt om jag är jättetrög nu men jag förstår fortfarande inte din poäng Automatväxlad bil i manuellt läge?
    Min poäng är att jag anser att ditt körkort borde vara ett körkort utan villkor. Om du skulle vilja köra en manuell bil i framtiden tycker jag det är larvigt att du skulle behöva ta ett nytt körkort. Du skaffar dig ju den kunskap som behövs innan du ger dig ut på vägarna. På samma sätt som om du kopplar på ett släp. Inget man ger sig ut i trafiken med utan att behärska det.
    Det finns ju numera mängder av olika transmissionstyper. Allt från steglösa VCT-lådor till racebetonade dubbelkopplingslådor. Många går att köra manuellt. Någon kopplingspedal finns dock inte.
  • Bevabus
    ericlofberg skrev 2010-03-02 23:08:18 följande:
    Min poäng är att jag anser att ditt körkort borde vara ett körkort utan villkor. Om du skulle vilja köra en manuell bil i framtiden tycker jag det är larvigt att du skulle behöva ta ett nytt körkort. Du skaffar dig ju den kunskap som behövs innan du ger dig ut på vägarna. På samma sätt som om du kopplar på ett släp. Inget man ger sig ut i trafiken med utan att behärska det. Det finns ju numera mängder av olika transmissionstyper. Allt från steglösa VCT-lådor till racebetonade dubbelkopplingslådor. Många går att köra manuellt. Någon kopplingspedal finns dock inte.
    Aha nu hänger jag med på vad du menar.
    Jovisst, men å andra sidan så får man ju inte lära sig att koppla och växla med mitt körkort. Jag råkar bara kunna det för att jag tänkte vanligt körkort först. Det finns ju idioter som lätt skulle sätta sig i en manuell bil och ge sig ut på vägarna även fast dem inte kan själva principen. Dem tycker att "äsch, nu kan jag det tillräckligt bra och har ett körkort för det så då har jag rätten att ge mig ut och riskera allas liv nu".
    Sing for the moment
  • ericlofberg
    Bevabus skrev 2010-03-03 10:17:26 följande:
    Aha nu hänger jag med på vad du menar. Jovisst, men å andra sidan så får man ju inte lära sig att koppla och växla med mitt körkort. Jag råkar bara kunna det för att jag tänkte vanligt körkort först. Det finns ju idioter som lätt skulle sätta sig i en manuell bil och ge sig ut på vägarna även fast dem inte kan själva principen. Dem tycker att "äsch, nu kan jag det tillräckligt bra och har ett körkort för det så då har jag rätten att ge mig ut och riskera allas liv nu".
    Jag är övertygad om att människor i allmänhet är vettigare än så.
    Alla med B-kort får framföra ganska stora släpvagnar - helt utan praktisk övning. De som inte behärskar släpvagnskörning låter bli att köra med släpvagn. Att det sedan finns idioter till undantag spelar mindre roll. Det finns ju folk som kör drogpåverkade utan något som helst körkort.
    Tycker inte man ska basera vettigt folks villkor på några få idioters förmodade beteende.
  • Bevabus
    ericlofberg skrev 2010-03-03 10:27:48 följande:
    Jag är övertygad om att människor i allmänhet är vettigare än så. Alla med B-kort får framföra ganska stora släpvagnar - helt utan praktisk övning. De som inte behärskar släpvagnskörning låter bli att köra med släpvagn. Att det sedan finns idioter till undantag spelar mindre roll. Det finns ju folk som kör drogpåverkade utan något som helst körkort. Tycker inte man ska basera vettigt folks villkor på några få idioters förmodade beteende.
    Nej det är sant. Men jag personligen skulle inte våga lägga ett sånt stort ansvar i allmänhetens händer. Jag är övertygad om att olyckorna skulle öka då. Och det säger jag utifrån att jag känner folk som skulle ge sig ut, trots att dem inte bemästrar tekniken att köra manuellt.
    Sing for the moment
Svar på tråden körkort för bara automat