• Hädvigg

    Toppenmammor oktober/november 2005 i vårsolen :-)

    Hej alla glada!


    Välkomna allihopa, både veteranpratare och noviser
    /Isviol
    Gamla trådar:
  • Svar på tråden Toppenmammor oktober/november 2005 i vårsolen :-)
  • Hädvigg

    Jag försökte inboxa så många jag kunde, men i ngt skede slutade det att fungera {#lang_emotions_undecided} 


    Hoppas ni hittar hit i alla fall, utan den här tråden vet jag inte om jag orkar med FL.
    N blev vaccinerad i dag, det tog en timme! Han hade "svinsprutan" i alltför färskt minne så han satte sig satte sig under bordet och vägrade komma fram{#lang_emotions_embarassed} Det blev mutor av alla de slag för att han skulle se faran i vitögat. Ja, ja det är svettigt att vara mamma ibland.
    Nu skiner vårsolen så vackert in genom fönsterrutorna och jag får ångest över att _allt_  syns och ingenting hinner jag göra åt det. Stressbildande!
  • Heather

    Tack isviol för nystarten! Jag har legat lite lågt det senaste... Blivit rätt så trött på FL och har avvägt att låta bli det helt och hållet men samtidigt så finns här så goda minnen och människor att det är svårt att hålla sig borta...

    Vad var det för spruta N fick idag? 

    Hinner jag inte med mera just nu, (middag blir inte lagad av sig själv!) hoppas kunna komma in med lite mer snart! :)


    ღ Anton 051101 ღ Erin 070413 ღ
  • Ankissen

    Lägger in en liten anteckning för att bokmärka.

    Har haft det kämpigt och varit mycket själv med barnen för att mannen har haft utvecklingssamtal och liknande. Inte direkt en dans på rosor då när man är van vid ett bara! :)

    Vad jag längtar efter våren! Minns att jag testade positvt med Elliot 1/3 2005 och att det kändes som första vårdagen.


    Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Hädvigg

    Heather: Difteri, stelkramp, polio


     
    Nu är det lääänge till nästa spruta, tack och lov
    Mat är tidskrävande, men ibland får man hjälp. I går skalade N potatis
    (vet nu inte om det gick fortare, men...)
    Ankissen:
    Allt sitter lite i ett när man är ensam med två stycken några dagar, hela tiden ngt som måste göras och någon som vill något. Här är jag steget efter med städning och tvätt efter ett par hektiska veckor, men det reder väl upp sig igen när M hinner vara hemma lite mer. 
    Jag sitter och läser trädgårdstidningar till morgonkaffet och funderar på gräsmattor och häckar. Vi har ju en hel gårdsplan att ta itu med. {#lang_emotions_surprised}
    Vi var på föräldrasamtal i dag (hela familjen ), det lät bra allt fungerar bättre igen efter en tid med lite trubbel - antagligen beroende på lillasysters ankomst. Han har varit glad och lugn hemma också, så jag tror att vi har fått in skutan på rätt kurs igen. 
    Ut och njut av vårsolen, om ni har någon! Här hade vi -25 i morse, så jag går nog bara och hämtar posten, tror jag.
  • Tiger

    Tack!
    Kul att vi kan fortsätta höras. Är mammaledig en månad till, sen kör det igång. Det känns som det går mot ett slut på en period i livet som inte kommer tillbaka. Men det är ju kul att man har barn som blir äldre En annan del i livet....men också lite sorgligt. Kämpar med min lilla Josephine som nu är 15 månader och vill inte äta. Dessutom sover hon så himla dåligt. Vaknar flera gånger i timmen....men med andra barnet vet man ju att det går över...
    Philip har lärt sig att åka skidor. Han gick i skidskola i Sälen för två veckor sedan. Jätte kul.

  • Hädvigg

    I dag är det äntligen sol och "bara" -12! Nu kanske vi kan använda N:s nya skidor, som han har provat två ggr hittills...{#lang_emotions_surprised} Nästa vecka är det sportlov och då hoppas jag innerligt att det går att vara ute. Vi valde att inte åka norrut i år *brrr*, det räcker så gott med de minusgrader vi har här. 


    Tiger: Hur lång skidskola var det? De lär sig nya saker så snabbt!
    Att inte få sova är eländigt. Konstigt att man fungerar någorlunda ändå (för det mesta). 
    S sover oftast bra om nätterna, men storebror har en tendens att vakna flera ggr och vilja stiga upp. Klockan 4 tycker jag inte är någon bra tid att vakna på. 
  • Heather

    Imorse kl. 6 var det nääästan 2 plussgrader ute!! Kommer knappt ihåg när det var så "varmt" senast...november nån gång kanske...?? Härligt är det iaf men är smått orolig för att de kanske fryser på igen och allt det som smält blir till livsfarlig iskaka... :/ Nåväl...det tar vi då...just nu njuter jag av allt drippdroppande och vattenpölar!


    Tiger: Vill hon inte äta alls eller är hon petig med maten...? Inte konstigt att hon sover dåligt om hon äter dåligt...inte lätt det där med mat/sov. Fungerar sällan som man tänker sig.


    ღ Anton 051101 ღ Erin 070413 ღ
  • Tiger

    Philip gick i skidskola en timme om dagen i 5 dagar. Det var ganska lagom.
    Ja Josephines matstrul har hållt på sedan hon började äta. Hon får kväljningar av allt... nästan. Hon äter Yoghurt, kex och välling. Päron och äpple funkar. Gröt funkar om man matar sakta och låter henne leka med något, och 6-mån mat kan också funka så med lite lek....hon äter själv också ris och bulgur och Qiunoa. Men inget mer.

    Men man kan inte bara ställa fram det hon en dag äter, för nästa vill hon ofta inte ha....man blir så trött. Jag tillbringar så stor tid att ge henne mat, att mina dagar fylls med nästan bara det. Så hon märker säkert att det här är lite jobbigt för mig, och då blir det nog värre

  • Ankissen

    Så härligt med töväder idag! Äntligen har Elliot och hans kompisar kunnat göra snögubbe och sånt - innan har det ju varit för kallt. Här har snöt legat hela tiden sen 12 december, så det var en väldigt efterlängtad tödag. "Ja, äntligen vår!" utbrast Elliot när vi skulle gå på en promenad.

    Ella är snart tio månader och har ätit duktigt ända sen jag introducerade smakisar när hon var sex månader. Till skillnad från med Elliot så har jag lagat all mat själv till Ella. Blir ju billigare så och man har ju mindre pengar nu än när Elliot var liten. Dessutom är det roligare nu, för vi har hunnit renovera köket mellan båda barnen. :D Det enda Ella vägrat är välling, men det har jag äntligen fått henne att börja ta. Den har fått ersätta amningen innan sänggåendet. Än så länge har jag socker i vällingen, men ska börja ta bort det successivt. Ingen skada skedd dock, för lilltjejen har inga tänder än... :D

    Har varit på bokrean idag med barnen och min mamma. Mamma handlade en ljudbok, en sångbok med cd och en Nalle Puh antologi till Elliot. Superbra. Han älskar att sitta inne på sitt rum och höra sagor på cd:n och det är skönt tycker jag med. Ett bra alternativ till att sitta framför tv:n när han vill varva ner.

    Ha en trevlig helg allesammans. Vi har sjukstuga här - mannen är sjuk och inne på tredje feberdagen. Tråkigt värre eftersom han varit ledig den här veckan och jag skulle fått sovmorgar, avlasting och roliga familjegrejer. Istället har jag fått gå upp med barnen och ha dem hela dagarna plus lite till. Ja, ja, det blir aldrig riktigt som man tänkt sig.


    Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • snuttan2

    jaha så vaknade man och tittade ut och såg att det flög STOOORA snöflingor idag igen... helgen som varit så härlig med töväder... jaja bara att bita ihop och börja skyffla igen..
    Jonathan har tillockmed börjat tröttna på snön han frågar nästan varje morgon om det är vår ute och om han kan ta shortsen till dagis {#lang_emotions_laughing} annars ha vi åkt en heldel pulka/stjärtlapp och Jonathan har provat på skidor oxå, han har ju några år på sig att träna innan han kan vara med i längdåknings truppen till OS {#lang_emotions_wink}.

    Ankissen: ska hämta ut ett paket från bokrean i dag, lycka, sedan ska jag ta en dag och åka och "pilla" på alla böcker oxå och handla lite mer. Ljudböcker tycker jonathan, och jag, är kanon oxå. skönt som du säger med en annan avslappning än att slå på TV n efter en jobbig dag.

    I natt kunde inte Joanthan somna om efter att han vaknat till så han frågade om han fick gå ner och efter mycket om och men så sa jag ok jag följer med dig ner. och gissa vad han gjorde... tog en filt virade in sig i soffan med en hög med böcker och bläddra i {#lang_emotions_heart} han är bara för go. är så glad att jag fått honom intresserad av böckernas värld som har gett mig så mycket.

Svar på tråden Toppenmammor oktober/november 2005 i vårsolen :-)