• Skehamn2010

    Är det okej att som 23-årig kille ha sex med en 14-årig flicka och sen skylla på att hon såg mycket äldre ut än hon var?

    För det är ju inte helt ovanligt att killar skyller på att tjejerna såg mycket äldre ut än vad dom egentligen var.

    Säger tjejen att hon är 18 så måste han ju tro på det eller?

    Vad tycker ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att som 23-årig kille ha sex med en 14-årig flicka och sen skylla på att hon såg mycket äldre ut än hon var?
  • lennartsdotter
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 08:23:45 följande:
    Jaha och vad är det. Kom inte med pedofil för det är det inte, eftersom pedofiler tänder på barnkroppar inte en en tjej som ser ut som 18. Så kom igen nu vad är han
    Ett äckel.{#lang_emotions_wink}
  • lennartsdotter
    Mandel skrev 2010-02-19 07:50:00 följande:
    Jag tycker att båda har lika stor del i det som inträffat.Tjejen är (hoppas jag) insatt i att man måste vara 15 år för att få ha sex. Ljuger hon om sin ålder så borde hon vara medveten om brottet.Hur ska killen veta om hon ljuger eller ej? Ska han kräva leg.? Tänk om hon har falskleg.?Vi tjejer ljuger för killar hela tiden. Om att vi tar p-piller fast vi inte gör det, om vår ålder ljuger vi hela livet,  på frågan är du sur över något svarar vi nej och surar ännu mera för att han inte begriper varför vi är sura... osv osv.Det går alltså inte att lita på en tjej någonsin.Är hon inte för ung och ljuger om sin ålder så ljuger hon om att hon skyddar sig.Stackars killar!
    Ja, stackars förståndshandikappade killar som inte vet hur de använder den där fettklumpen de har i huvudet. Det äääär så synd om dem. Buhu.{#lang_emotions_throwup}

    Vad sägs om att ta ansvar för sina egna jävla handlingar!?
  • Toboas
    lennartsdotter skrev 2010-02-19 21:31:20 följande:
    Ja, stackars förståndshandikappade killar som inte vet hur de använder den där fettklumpen de har i huvudet. Det äääär så synd om dem. Buhu. Vad sägs om att ta ansvar för sina egna jävla handlingar!?
    Japp, om man köper något av en bekant  och det sedan visar sig vara stöldgods så ska man ju i fängelse eftersom man måste ju ta ansvar för sina egna handlingar.
  • LindaJohansson81
    Toboas skrev 2010-02-19 22:10:39 följande:
    Japp, om man köper något av en bekant  och det sedan visar sig vara stöldgods så ska man ju i fängelse eftersom man måste ju ta ansvar för sina egna handlingar.
  • lennartsdotter
    Toboas skrev 2010-02-19 22:10:39 följande:
    Japp, om man köper något av en bekant  och det sedan visar sig vara stöldgods så ska man ju i fängelse eftersom man måste ju ta ansvar för sina egna handlingar.
    Kanske inte i fängelse, men är det stöldgods du köper är det klart du får stå ditt kast och ta straffet (lär väl i regel som mest handla om böter). I synnerhet om det finns skäl att misstänka att allt inte är som det ska. När en 14-åring utger sig för att vara 18 år ska en normalt funtad vuxen människa alltid ha misstankar om att det kanske inte alls förhåller sig så.

    Sedan är det löjligt att jämföra handelsvaror/stöldgods med en sexuell handling mellan en vuxen person och ett barn.
  • k a t t a

    Jag är kanske slampig och lös här nu men jag har då alltid litat på den åldersuppgift mina sexpartners givit mig. Skulle aldrig komma på tanken att be dem legitimera sig innan det blir åka av.

  • Toboas
    lennartsdotter skrev 2010-02-19 22:49:14 följande:
    Kanske inte i fängelse, men är det stöldgods du köper är det klart du får stå ditt kast och ta straffet (lär väl i regel som mest handla om böter). I synnerhet om det finns skäl att misstänka att allt inte är som det ska. När en 14-åring utger sig för att vara 18 år ska en normalt funtad vuxen människa alltid ha misstankar om att det kanske inte alls förhåller sig så. Sedan är det löjligt att jämföra handelsvaror/stöldgods med en sexuell handling mellan en vuxen person och ett barn.
    Nej, har du köpt något i "god tro" så förblir du ostraffad. Köper man en cykel som är låst med blocklås eller en 10.000-kronors TV för 1.500 så åker man det men om det inte fanns rimliga skäl att anta att det inte var stulet så straffas man inte.

    Jag tycker bara att samma regler ska gälla även för denna situation. Från exemplet ovan så har du inte en aning om hur mogen 23 åringen var, hur mogen 14-åringen var, om båda var berusade när de träffades och så vidare och så vidare.
  • lennartsdotter
    Toboas skrev 2010-02-19 23:43:07 följande:
    Nej, har du köpt något i "god tro" så förblir du ostraffad. Köper man en cykel som är låst med blocklås eller en 10.000-kronors TV för 1.500 så åker man det men om det inte fanns rimliga skäl att anta att det inte var stulet så straffas man inte. Jag tycker bara att samma regler ska gälla även för denna situation. Från exemplet ovan så har du inte en aning om hur mogen 23 åringen var, hur mogen 14-åringen var, om båda var berusade när de träffades och så vidare och så vidare.
    Ostraffad ja, men du blir av med tingesten du köpte (om någon gör anspråk på den). Ett knull med en minderårig går inte att göra ogjort, således kan inte samma regler gälla. Du kan inte ge tillbaks ett knull. 

    Såvida 23-åringen inte är förståndshandikappad ska h*n kunna avgöra ålder. En 14-åring går aldrig i livet för att vara en 18-åring annat än i de lägen det passar den vuxne. Vet man med sig att man är usel på åldersbedömning blir det tamejtusan i extremfall till att be om leg.

    Vilken normal vuxen människa är tillfreds med att sätta på en minderårig? Det ligger väl för tusan i den vuxna människans egna intresse att inte göra det?

    Nej du, man tror det man vill tro och de som påstår att de trodde att 14-åringen var 18 år ville helt enkelt tro det trots att de innerst inne visste att så inte var fallet.
  • Toboas
    lennartsdotter skrev 2010-02-20 11:43:40 följande:
    Ostraffad ja, men du blir av med tingesten du köpte (om någon gör anspråk på den). Ett knull med en minderårig går inte att göra ogjort, således kan inte samma regler gälla. Du kan inte ge tillbaks ett knull.  Såvida 23-åringen inte är förståndshandikappad ska h*n kunna avgöra ålder. En 14-åring går aldrig i livet för att vara en 18-åring annat än i de lägen det passar den vuxne. Vet man med sig att man är usel på åldersbedömning blir det tamejtusan i extremfall till att be om leg. Vilken normal vuxen människa är tillfreds med att sätta på en minderårig? Det ligger väl för tusan i den vuxna människans egna intresse att inte göra det?

    Nej du, man tror det man vill tro och de som påstår att de trodde att 14-åringen var 18 år ville helt enkelt tro det trots att de innerst inne visste att så inte var fallet.
    Nej, det är inte säkert du blir av med den - det är laga fång. Jag köpte en lägenhet där säljaren skrev in att två garderober ingick. Senare visade det sig att garderoberna tillhörde hans ex-fru (vilket han var väl medveten om). Det var inget snack om saken - garderoberna tillhörde oss, eventuella skadeståd fick riktas till honom. (I det här fallet fick hon tillbaka två av dem som tillhörde barnen utan att betala för det men det var av moraliska skäl, inte juridiska).

    Skulle det ha hänt mig (om jag var 23-åringen) så skulle jag nog drabbats av enormt mycket ångest och ifrågasätta mig själv på både det ena och andra planet. Jag skulle alltså inte vara "tillfreds" och antagligen vara j-vligt arg för att jag blivit lurad. På samma sätt om jag skulle vara med någon som sedan visar sig vara upptagen i en annan relation.

    Menar du att en 18-åring aldrig kan se ut som en 16-åring och en 14 åring aldrig kan se ut som en 18-åring? Det finns en överlappning vad du än hävdar och om det inte finns några skäl för 23-åringen att tvivla på att åldersuppgiften från 14-åringen stämmer så bör h*n inte straffas.

    Ja, man tror det man vill tro. I ditt fall tror du att man alltid ser skillnad på en 18-åring och en 14-åring. Bara för att du vill att det ska vara sant så är det inte sant.
  • AmandaE
    lennartsdotter skrev 2010-02-20 11:43:40 följande:
    Såvida 23-åringen inte är förståndshandikappad ska h*n kunna avgöra ålder. En 14-åring går aldrig i livet för att vara en 18-åring annat än i de lägen det passar den vuxne. Vet man med sig att man är usel på åldersbedömning blir det tamejtusan i extremfall till att be om leg.
    Om det hade varit så solklart hur gammal man är hade man väl inte uppmanats att visa leg om man är under 25 och köper varor med 18 årsgräns?
    Eller hur kommer det sig att jag som är 29 år måste visa leg var och varannan gång på systemet? Är större delen av systembolagets anställda förståndshandikappade som inte ser att jag passerat gränsen med 9 år?

    Jag är inte 100% säker på att jag kan se skillnad på en 14åring och en 18åring i alla fall.
    Amanda 080312
  • lennartsdotter
    Toboas skrev 2010-02-20 14:13:23 följande:
    Nej, det är inte säkert du blir av med den - det är laga fång. Jag köpte en lägenhet där säljaren skrev in att två garderober ingick. Senare visade det sig att garderoberna tillhörde hans ex-fru (vilket han var väl medveten om). Det var inget snack om saken - garderoberna tillhörde oss, eventuella skadeståd fick riktas till honom. (I det här fallet fick hon tillbaka två av dem som tillhörde barnen utan att betala för det men det var av moraliska skäl, inte juridiska). Skulle det ha hänt mig (om jag var 23-åringen) så skulle jag nog drabbats av enormt mycket ångest och ifrågasätta mig själv på både det ena och andra planet. Jag skulle alltså inte vara "tillfreds" och antagligen vara j-vligt arg för att jag blivit lurad. På samma sätt om jag skulle vara med någon som sedan visar sig vara upptagen i en annan relation. Menar du att en 18-åring aldrig kan se ut som en 16-åring och en 14 åring aldrig kan se ut som en 18-åring? Det finns en överlappning vad du än hävdar och om det inte finns några skäl för 23-åringen att tvivla på att åldersuppgiften från 14-åringen stämmer så bör h*n inte straffas. Ja, man tror det man vill tro. I ditt fall tror du att man alltid ser skillnad på en 18-åring och en 14-åring. Bara för att du vill att det ska vara sant så är det inte sant.
    Angående att handla i god tro: https://lagen.nu/1986:796

    Ägaren har rätt till sin tingest förutsatt att h*n ger sig till känna i tid.

    Om man inte korrekt kan bedöma ålder på en person (självklart är jag medveten om att det finns en viss problematik) ska man försäkra sig om att personen ifråga har åldern inne innan man gör någonting.

    Jag säljer både alkohol och tobak i mitt arbete. Jag måste alltså bedöma ålder och jag är personligt ansvarig och kan ställas till inför rätta om jag säljer till en minderårig. Detta innebär självklart att jag är stenhård med leg! Det är inte en förmildrande omständighet om jag säger att 16-åringen minsann såg ut som en 18-åring. Det förväntas av mig att jag försäkrar mig om att kunden är 18 år innan jag säljer alkohol eller tobak till denne.

    Jag förstår inte varför man skulle resonera annorlunda när det gäller knulla. Du är personligt ansvarig om du knullar en minderårig.
  • Toboas
    lennartsdotter skrev 2010-02-21 00:17:31 följande:
    Jag förstår inte varför man skulle resonera annorlunda när det gäller knulla. Du är personligt ansvarig om du knullar en minderårig.
    Du förstår inte skillnaden mellan människors sexliv och din roll som yrkesutövare av kontrollerade substanser? Ok, då förstår jag att vi har svårt att förstå varandra.
  • burriburrbloggen

    Ja det är klart!


    Många många gånger när 23-åringar har sex med 14-åringar tror jag det är frågan om alkohol i bilden också.
    Alkohol gör att vissa killar har sex med mumier i tron om att det är heta helt levande kvinnor.
    burriburr.se - årets mamablogg 2009, sug på den då
  • lennartsdotter
    Toboas skrev 2010-02-21 00:23:09 följande:
    Du förstår inte skillnaden mellan människors sexliv och din roll som yrkesutövare av kontrollerade substanser? Ok, då förstår jag att vi har svårt att förstå varandra.
    Nej, förklara skillnaden för mig. En vuxen människa är personligt ansvarig om h*n knullar en minderårig. Därför är det rimligt att vuxna människor försäkrar sig om att den h*n knullar inte är minderårig. Om så inte görs och den vuxna knullar en minderårig funkar inte "jag trodde h*n var 18" som en förmildrande omständighet.

    Jag är personligt ansvarig för att inte sälja tobak, alkohol och läkemedel till minderåriga. Därför är det rimligt att jag försäkrar mig om att de jag säljer till inte är minderåriga. Om jag slarvar kan jag således inte ursäkta mig med att "jag trodde h*n var 18".

    Vid minsta tveksamhet, ta leg eller neka!
  • lennartsdotter
    burriburrbloggen skrev 2010-02-21 00:32:00 följande:
    Ja det är klart! Många många gånger när 23-åringar har sex med 14-åringar tror jag det är frågan om alkohol i bilden också. Alkohol gör att vissa killar har sex med mumier i tron om att det är heta helt levande kvinnor.
    Då ska de 23-åringarna ge fasen i att dricka alkohol.
  • burriburrbloggen
    lennartsdotter skrev 2010-02-21 00:41:08 följande:
    Då ska de 23-åringarna ge fasen i att dricka alkohol.
    ja ligger de med mumier så tycker man ju det. De är ju uppenbart inte okej.
    Men med 14-åringar kan det vara svårare. Helst om de är villiga också. 
    burriburr.se - årets mamablogg 2009, sug på den då
  • Toboas
    lennartsdotter skrev 2010-02-21 00:40:14 följande:
    Nej, förklara skillnaden för mig. En vuxen människa är personligt ansvarig om h*n knullar en minderårig. Därför är det rimligt att vuxna människor försäkrar sig om att den h*n knullar inte är minderårig. Om så inte görs och den vuxna knullar en minderårig funkar inte "jag trodde h*n var 18" som en förmildrande omständighet.
    Jo, enligt lagen gör det det i alla fall:
    www.vk.se/blaljus_artikel.jsp
  • lennartsdotter
    Toboas skrev 2010-02-21 08:43:10 följande:
    Jo, enligt lagen gör det det i alla fall:www.vk.se/blaljus_artikel.jsp?article=225106
    Och i hur många fall har sådana ursäkter ogillats?

    Jag skulle dessutom säga att det har dömts helt åt helvete i det fallet. Varför ha en lag med 15-årsgräns om man ändå i praxis säger att det inte går att skilja en 14-åring och en 15-åring åt?

    Men som sagt, ytterligare ett skäl till att flytta upp byxmyndighetsåldern till 18 bast.
Svar på tråden Är det okej att som 23-årig kille ha sex med en 14-årig flicka och sen skylla på att hon såg mycket äldre ut än hon var?