• Lelay

Boende i Schweiz del 11.

Hej allihopa!

Tänkte hoppa in här. Jag väntar mitt första barn (väldigt tidigt, bara i v.10 än så länge) och bor i Geneve. Är gift med en engelsman men tycker att det är ganska jobbigt att vara borta från Sverige i en sån här situation.

De flesta här inne verkar vara väldigt förtjusta i Schweiz, men jag kan inte riktigt släppa det absurda i att bara ha 4 månaders mammaledighet och att min man inte får någon pappaledighet alls. Jag drömmer dagdrömmar om svensk föräldrarledighet, tänk vad enkelt det vore om Schweiz hade fungerat likadant.

Jag vet inte hur vi ska lösa detta, ska man verkligen lämna i från sig sin 4-månaders bebis till ett creche 40 timmar i veckan? Och jag kan inte riktigt acceptera att min man inte kan vara hemma någonting, men vi vet inte riktigt om vi skulle ha råd med allt om han skulle sluta jobba och stanna hemma ett tag. Hur har ni andra gjort?

Och sen det här med sjukförsäkringarna, privat, halv-privat, vanlig, extra plus, bla bla bla. Jag fattar ingenting och blir helt nervös över alla dessa val man måste göra. 

Saknar Sverige väldigt mycket i såna här situationer, men drömjobbet är här i Geneve så då är det väl bara att lösa allt på något sätt. 

• Lelay
    Hej Amazonas och Ain, tack för era svar.

Jo, jag har väl möjlighet att flexa en hel del och vi kanske till och med kan ha råd att anställa hjälp så småningom, men för mig är det väldigt viktigt att dela föräldraledigheten 50/50 med min man. Jag vill inte alls vara hemma mer än vad han är och jag tjurar lite över att det kanske inte blir som vi vill, eftersom det verkar omöjligt i detta bakåtsträvande land. Jag gillar Geneve och Schweiz ganska mycket, men just i jämlikhetsfrågor känns det ibland som att man är tillbaka på stenåldern. Men jag tror vi får göra som Ain, vi får nog pussla med semester, tjänstledigt, och halvtid så länge det går. 

Har också hört att man inte kan ändra sjukförsäkringar när man väl är gravid, men jag har en vanlig grundläggande försäkring, så jag hoppas det räcker. Det är mest alla alternativ med sjukhus, kliniker, barnmorskor, gynekologer, vill du föda här eller där, med den eller den, och bla bla bla som gör mig förvirrad. Som sagt, det är mitt första barn så det är kanske lika förvirrande hemma i Sverige. Jag tror jag är mest överväldigad över att vara gravid över huvudtaget (det var väl inte oväntat, men ändå inte speciellt planerat). 

Jag har också bara hört jättebra saker om HUG, så det känns bra att du rekommenderar det, Ain. Tycker framför allt det är tryggt med ett stort sjukhus med alla avdelningar i fall det händer något. 
  • Lelay
    Fixa tandförsäkring till barnen genast. Helst ska man göra det innan de ens får tänder, eftersom försäkringsbolagen kan hålla på och krångla om man inte har 100% perfekta tänder när man tar försäkring.

Jag har en annan fråga angående något som Malip skrev tidigare, om att man ska ta ut en sjukvårdsförsäkring till ens ofödda barn. Jag trodde allt angående graviditeten och födseln ingick i min försäkring, men det kanske det inte gör? Är det någon som har tagit en sån försäkring? Bör man göra det och vad kostar det? 
  • Lelay

Hej Issan8.

Jag födde barn i Geneve i september och läkarna här hävdade att jag inte heller var vaccinerad mot röda hund. Men min mamma är 100% säker att jag blev det när jag var liten, det ingår ju i de vanliga vaccinationerna i Sverige. Mycket konstigt. Läste att 1% är immuna mot vaccinet, kanske är vi två av dessa?

Lycka till med graviditeten. Det är lite ovant att vara i ett annat land i ett sånt speciellt tillfälle men vården är ju väldigt bra här.

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.