Boende i Schweiz del 11.
Hej allihopa!
Tänkte hoppa in här. Jag väntar mitt första barn (väldigt tidigt, bara i v.10 än så länge) och bor i Geneve. Är gift med en engelsman men tycker att det är ganska jobbigt att vara borta från Sverige i en sån här situation.
De flesta här inne verkar vara väldigt förtjusta i Schweiz, men jag kan inte riktigt släppa det absurda i att bara ha 4 månaders mammaledighet och att min man inte får någon pappaledighet alls. Jag drömmer dagdrömmar om svensk föräldrarledighet, tänk vad enkelt det vore om Schweiz hade fungerat likadant.
Jag vet inte hur vi ska lösa detta, ska man verkligen lämna i från sig sin 4-månaders bebis till ett creche 40 timmar i veckan? Och jag kan inte riktigt acceptera att min man inte kan vara hemma någonting, men vi vet inte riktigt om vi skulle ha råd med allt om han skulle sluta jobba och stanna hemma ett tag. Hur har ni andra gjort?
Och sen det här med sjukförsäkringarna, privat, halv-privat, vanlig, extra plus, bla bla bla. Jag fattar ingenting och blir helt nervös över alla dessa val man måste göra.
Saknar Sverige väldigt mycket i såna här situationer, men drömjobbet är här i Geneve så då är det väl bara att lösa allt på något sätt.