Inlägg från: Bordeaux |Visa alla inlägg
  • Bordeaux

Boende i Schweiz del 11.

Hej!!

Jag är ny både här och i Schweiz, nyinflyttad i Bern. Jag och min man flyttade hit för att han fick jobb så jag kommer plugga halvtid på distans och vara hemmafru. Hur hittar jag tyska kurser och andra hemmafruar att umgås med om dagarna så jag inte blir ensam och uttråkad?

• Bordeaux

Ain: Migros?!? trodde det var ungefär som ica, men jag ska kolla när jag har vägarna förbi storstan. Bor i Niederwangen som är lite utanför Bern tror det hör till Köniz. Har fortfarande inte helt koll på städer och kommuner här i landet. Coop har inte de några kureser? Bor i närheten av ett coop nämligen

• Bordeaux

Jag ska kolla upp kurserna, och kolla lite vad kollegor till mannen har för tips.

Jag undrar också om det finns något smör som är som bregott, dvs helt naturligt och inga eämnen eller margariner. FInns det riktig grädde? jag har aldrig gillat dessa som har mindre än 40% fett.

• Bordeaux

jag har handlat mest på coop då de ligger närmast men har inte hittat något bregott liknande smör eller riktig grädde utan allt är utblandat till margariner med e-nummer. Grädden är 35% och innehåller även den e-nummer. Jag är inte e-nummer rabiat som endel är som läst hemliga kockens böcker. Jag tycker bara maten är godare utan. =)

• Bordeaux

Vad bra då ska jag kolla in coops naturaplan imorgon.

• Bordeaux
    Pistou skrev 2011-01-17 10:18:24 följande:
    Hej EmmaU,

Kan du inte bara köpa helt vanligt smör då?
    Vi gillar inte heller margarin utan kör bara med smör. Det blir förstås lite hårt om man alltid har det stående i kylen, vilket inte är fallet med Bregott, men om man tar ut det en stund i förväg blir det smidigt och lätt att bre ut och smakar betydligt bättre än margarin. Något jag saknar här i Schweiz är saltat smör, men salt är ju inte så nyttigt så det är lika bra att vänja sig att leva utan. När jag var hemma i Sverige senast och smakade extrasaltat bregott fick jag en smärre chock. Det var sååå salt. Men som sagt, vanligt smör alltså.

Jag har börjat titta på det där smöret men maken tyckte vi kunde prova floralip som också verkar vara naturligt. Smöret på bilden har jag dragit mig för att köpa för jag tycker 7CHF för 500g är mycket pengar när man inte vet om det är gott eller inte. Jag är lite snål/ekonomisk sådär som kan ställa till det ibland
  • Bordeaux
    YWennerlid skrev 2011-01-26 20:08:46 följande:
    Jag undrar om ngn har en svensktalande barnvakt som kan rekommenderas. Eller kanske vet vart jag kan hitta en. Barnen behöver en som pratar svenska eftersom deras tyskakunskaper är väldigt begränsade.
    Den behövs i Thalwil, i närheten av ZH.
    Tyvärr, inga barn och bosatt i Bern....
  • Bordeaux
    MyLittleStar skrev 2011-01-31 22:31:28 följande:
    Hej Alla!
    Jag bor sedan två veckor tillbaka i Basel med min lilla familj; man och en 2-årig son. Min man har fått jobb här och själv funderar jag fortfarande över vad jag ska hitta på... Hade varit kul att träffa andra svenskar i området för att få lite tips på bra playschools, aktiviteter m.m. Jag har dessutom all tid i världen för trevliga fikastunder! Finns det fler i den här tråden som bor i Basel, eller finns det kanske någon bra facebooksida?
    Jag bor tyvärr i Bern eller en liten liten bit utanfär i niederwangen. För fikastunder och träffas och göra saker skulle vara trevligt, då det blir lite ensamt som hemmafru ibland. Jag kan ju knappt någon tyska heller....
  • Bordeaux
    mikaela02 skrev 2011-02-21 21:32:20 följande:
    Hej alla i Schweiztråden!

Jag skall åka till Geneve i tre månader som praktikant på WHO, månaderna maj, juni, juli. Jag har börjat titta på boende, främst på Craigs List, men har bara fått svar av svindlare, som ber att man skall skicka pengar i förskott, något WHO har avrått ifrån.
    Jag undrar om det är någon som vet hur/var man kan få information om boende (ett rum/liten lägenhet) i Geneve. Mitt stipendium är mycket litet, 5000 sek i månaden, så jag har inte så stort svängrum..

Blir mycket tacksam för allt du tror kan vara av intresse, både internetsidor eller konkreta företag/privatpersoner man kan höra av sig till.

Vänliga hälsningar,

Mikaela
    Schweiziska blocket: www.tutti.ch är den jag har i huvudet ska kolla om jag kan hitta resten av sidorna vi använde oss av
Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.