Pistou skrev 2012-03-28 14:07:05 följande:
Nä. tandfén som fenomen fanns ju inte i Sverige när jag tappade mina mjölktänder på 70-talet heller. Men nuförtiden tittar ju barnen på amerikanska och engelska barbprogram i mycket större utsträckning och får influenser därifrån (liksom de klär ut sig till häxor och spöken vid Halloween). Jag hade också en massa principer innan jag fick barn, men när barnen väl kommit är det inte alltid så lätt att hålla fast vid dem. Själv lekte jag t.ex aldrig med barbie eller något som helst flickigt när jag var barn och hade aldrig tänkt få en liten kokett flicka till dotter, men min treåring har redan en Barbie (en present från en god vän) och en Tingeling-docka och minst ett dussin olika Hello Kitty-saker och SKA ha skära kläder varje dag. Men, man går så gott man kan, och man får försöka hålla fast vid de principer som verkligen känns viktiga för en.

:D Jag menade faktiskt att jag inte hade tänkt tanken, men du har kanske ändå tolkat rätt att jag lätt skulle ha det som princip att inte ge pengar för tappade tänder - jag tycker inte det är någon större bedrift att tappa en mjölktand.
Fast sen har jag tänkt nu under kvällen på att jag som barn fick gå till tandläkaren för att dra två mjölktänder, eftersom mina vuxentänder började växa ut på sidan av istället, så i längden behövde jag tandställning. De schweiziska föräldrarna som ger 10 Franken kanske tänker att det är bättre att motivera sina barn att göra sitt yttersta för att tappa tänderna så snabbt som möjligt och slippa tandställning - det är billigare i längden
(ja ok, jag vet att man kan behöva tandställning i alla fall)