Boende i Schweiz del 11.
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Jadå, det finns riktig mat här också som väl är! COOP har mer och mer biologiskt, jag handlar nästan alltid där.
jag har handlat mest på coop då de ligger närmast men har inte hittat något bregott liknande smör eller riktig grädde utan allt är utblandat till margariner med e-nummer. Grädden är 35% och innehåller även den e-nummer. Jag är inte e-nummer rabiat som endel är som läst hemliga kockens böcker. Jag tycker bara maten är godare utan. =)
Jag var tvungen att ta fram smöret ur kylen och kolla! Det står 79% smör och 21% yoghurt, fetthalt 65%. COOPs Naturaplan.
Vad bra då ska jag kolla in coops naturaplan imorgon.
Hej EmmaU,
Kan du inte bara köpa helt vanligt smör då?
Vi gillar inte heller margarin utan kör bara med smör. Det blir förstås lite hårt om man alltid har det stående i kylen, vilket inte är fallet med Bregott, men om man tar ut det en stund i förväg blir det smidigt och lätt att bre ut och smakar betydligt bättre än margarin. Något jag saknar här i Schweiz är saltat smör, men salt är ju inte så nyttigt så det är lika bra att vänja sig att leva utan. När jag var hemma i Sverige senast och smakade extrasaltat bregott fick jag en smärre chock. Det var sååå salt. Men som sagt, vanligt smör alltså. ![]()

Snabbt ang smör;)
Vi åker till Tysklsnd och handlar en hel del och där hittade jag Arlas saltade smör:) och massa produkter från Göteborgskex:)
Och det är mkt billigare än här i Schweiz:)
Jag undrar om ngn har en svensktalande barnvakt som kan rekommenderas. Eller kanske vet vart jag kan hitta en. Barnen behöver en som pratar svenska eftersom deras tyskakunskaper är väldigt begränsade.
Den behövs i Thalwil, i närheten av ZH.
Hej allihopa! Är det någon som möjligen genomgått en förlossning här i Schweiz? Bor i Zürich och mitt datum närmar sig med stormsteg, och jag har en del funderingar...
Exempelvis: är det någon som sparat (eller inte sparat) på sitt barns stamceller? Hur resonerade ni då, med för- och motargument och så...? Och om ni gjorde det - hur funderade processen rent praktiskt? Och vilken bank bestämde ni er för och varför? I Sverige finns ju inte möjligheten, så det är inget jag tänkt på innan, men en schweizisk kompis i samma situationen började prata om det, och nu känns det som om vi måste ta aktiv ställning till saken...
I samband med att jag läste på om stamcellsbanker så kom jag in på ytterligare ett för mig helt okänt område, nämligen avnavling. I Sverige är det tydligen kutym att man klämmer åt och klipper av navelsträngen innom 30 sekunder efter födsel, vilket på senare tid blivit hårt kritiserat (bebisen går tydligen miste om en signifikant del av sin blodvolym - den som befinner sig i moderkakan)... Vet någon hur det fungerar här? Ska fråga på sjukhuset, men tänkte att det vore bra att veta innan hur väl förberedd jag måste vara, inför eventuell oenighet...!
Några övriga tips på vad man borde tänka på innan förlossning här i Schweiz??? Hur ställer dom sig till olika smärtlindringar till exempel? Har varit på förberedelsekurs, så jag känner till det officiella utbudet, men verkligheten kan ju vara en annan sak... min känsla hitills (från hebamme:rna på Zollikerber och gravidyoga) är att skolmedicin är av ondo (romantisering kring kvinnnans naturliga kraft...) och att om man nu skulle behöva något så borde man ta örter och homeopatiska medel (vilket jag är högst skeptisk inför)... Vi har ingen bil så det blir troligen taxi, men har hört en del hemska skrönor om att chaffisarna inte vill köra gravida - någon med erfarenheter? Andra direkt praktiska tips (typ oumbärliga - men inte självklara - ting att packa ner i förlossningsväskan)?
Håller tummarna för att någon av kan ge klarhet :)!