Boende i Schweiz del 11.
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
lelay:
Jo, jag tror ocksa det är för sent att välja till privata alternativ nu när du redan är gravid. Däremot kan du ju betala extra sedan för att fa ett privat rum pa sjukhuset tex. Men jag, som har en halvprivat försäkring, och bade fött pa HUG (där du kanske föder da du bor i Geneve) och pa La Tour som är ett privat sjuhus, maste säga att jag tyckte bättre om HUG!
Det är ju svart för pappor att vara hemma. Jag känner EN pappa som varit hemma med sina barn nagra manader. Han hade dock mycket övertid och tog ut det och semester.
Min man har relativt mycket semester sa han tog ut den da jag började jobba igen. Sedan sa kunde jag jobba lite hemifran i början och vi bad mina föräldrar och min mans föräldrar att komma hit i nagra veckor, sa att dottern kunde vara i hemmiljö i början. Och sa förlängde jag mammaledigheten med semster och sedan obetald ledighet (jag har hört att de inte kan neka en obetald ledighet om man ammar, men jag är inte säker pa detta). I slutändan sa förlorade jag visserligen mitt jobb till min barnlösa mammaledighets-vikarie (efter nagon manad sa att det officiellt inte var pga att jag hade barn...). Da blev man ju lite sur - efter allt jag fixat och donat för att det skulle funka att ga tillbaka efter mammaledigheten och sa blev man ända utan jobb efter ett halvar. (sedan sa hittade jag ett bättre jobb direkt, men det är ju en annan historia)
Sedan sa har vi tack och lov relativt flexibla arbeten, sa jag slutar lite tidigare (jobbar 80%) och min man gar lite senare pa mornarna och jobbar sedan hemifran da de somnat pa kvällen, sa da far barnen inte sa langa dagar.
Nu med andra barnet sa stannade jag hemma i 8 manader. Sedan bor min kusin hos mig och tar hand om lillkillen, som aupair typ.
appropa att anställa hjälp: förskolor är väldigt dyra här (lite beroende pa hur mycket man tjänar saklart), sa ibland kan det tom vara billigare med au-pair än förskola... (fast passar nog inte alla)
Jo, jag kände mig ocksa lite förvirrad i början...
Här följs du av din egen gynekolog. Har du ingen sa far du ju försöka hitta en (kan rekommendera min som heter Amaudruz och är i Onex).
Om du har en halvprivat/privat sa kan du ocksa välja att gynekologen förlöser dig -men da maste du vara pa ett privat sjukhus.
Om du har halvprivat/privat kan du ocksa välja att ha överläkaren pa HUG som din förlossningsläkare.
Annars, sa flyttas du över till HUG de sista veckorna innan förlossningen. Da gar du pa ett möte med en läkaren da de förklarar lite om vad som händer och de kollar att bebisen ligger rätt osv. Men du vet inte vilken läkare som kommer att vara pa det möte. Samma sak -du vet inte vilken läkare som är i tjänst da du föder (men sa är det ju i sverige ocksa). Du kommer mest att ha kontakt med barnmorskorna under förlossningen. Om du har halvprivat/privat sa har du mer kontakt med läkaren. Annars kommer han nog mest in om det är nagot problem.
Sjukförsäkringarna betalar en förberedande kurs.
Jag TROR du kan kontakta privata barnmorskor ocksa och be dem följa med till förlossningen. men är inte 100% säker om det täcks av grundförsäkringen. Det finns nagra tex som http://www.arcade-sages-femmes.ch/asf/
Här gör de KUB-test om du vill.
Ok,kollade pa arkades hemsida och tydligen kan man "anlita" dem om man vill och det täcks av försäkringen. Jag har dock hört att de är för fa för att kunna följa alla som vill, men skulle jag fa ett till barn skulle jag nog försöka fa en sadan barnmorska. Tror att det är mycket personligar och mysigare. De har ju mycket mer tid att diskutera ang. förlossningen, att verkligen veta vad du vill osv. Jag tycker att det är bra med en läkare (och da har jag ju tom haft en privat läkare som ju egentligen visste vad jag ville), men tycker de är mer medicinskt inriktade och lite opersonliga. Barnmorskor gar lite mer in pa föräldrarnas känslor och sa.
Det finns ju också en svensk tjej som jobbar som doula här i Geneve, Nyon tror jag. Kan kanske vara värt att kontakta henne?
Ja, en kollega till mig pratade om en svensk barnmorska i Geneve. Later ju väldigt bra!
Ett aningens ostrukturerat inlägg...
Tycker också att de schweiziska kvinnornas korta rösträttstid är tongivande för landets jämställdhet...
Det konstiga med kvinnors rättigheter på arbetsmarkanden är att det främst är de högutbildade som påverkas, då kvinnor med "medelklassjobb" sällan tjänar tillräckligt för att det ska vara lönsamt med dagisplats och därför blir hemmafruar (vilket iofs också i förlängningen är ett arbetsmarknadsrelaterat problem, det med dyra dagisplatser)... (detta enligt mina schweiziska vänninor) och det känns som om de träffade kvinnorna därför borde ha både kunskap och makt nog för att kunna ändra på systemet. Att lämna över barnet till främlingar efter bara fyra månader (om det ens går - vissa dagis tar tydligen inte in barn under 20 veckor...) känns lite galet, och jag tror att detta faktum verkligen är den effektivaste hemmafrufällan någonsin...
Men ett par reflektioner - i Schweiz så tjänar man ju betydligt bättre än vad man gör i Sverige, och jag tror (och tycker) därför att man kan finansera en del av föräldraledigheten själv genom att vara ledig utan betalt. Detta gäller främst för männen - det är ju ingen naturlag att de inte kan ta ledigt, utan ett FRITT val. Systemet må göra detta val svårt, men det är fortfarande på intet vis omöjligt att ta ledigt, gå ner i arbetstid, eller faktiskt säga upp sig från ett jobb om så krävs. Såklart är det skit om man inte kan behålla sitt jobb, men kanske att man får fundera på vilka saker som betyder mest och tänka att man troligen kan hitta ett nytt jobb (och hur mycket pengar som är nödvändigt för att överleva/leva/leva gott är ju också relativt)...
Och så är det ju svårt att förändra ett system genom acceptans - tror verkligen att problemet ligger i att det saknas folk som ifrågasätter och kritiserar, men det är såklart en väldigt otacksam roll att vara den första som gör det... Det med bristen på pappaledigt - vet inte om det är kvinnornas "fel" att de accepterar att männen inte är hemma, eller om det är männens för att de inte vill/vågar ta debatten/striden med arbetsgivaren (det är ju alltid bekvämast att passa in sig till systemet, och kanske är det bekvämare att jobba än att ta hand om småbarn?). Det verkar bara vara så förbannat självklart att om någon ska ta ledigt/gå ner i arbetstid/säga upp sig så är det kvinnan. Antar att min poäng är att det - åter igen - inte MÅSTE vara så, utan att man själv VÄLJER...
Personligen så är jag lite rädd för hur just det med barnafödande påverkar ett förhållandes jämställdhet, tror verkligen att hur man hanterar saken är avgörande för förhållandets framtida jämställdhet... Innan man provat på det med småbarn så kanske man måste vara lite blygsam med sina uttalanden (har ju helt ärligt ingen aning om vad jag pratar om!), men jag tror dock att det är bra att man åtminstonde kommer ihåg de värderingar och åsikter man hade innan...
Intressant för oss svenskar (och troligen även andra som är intresserad av jämställdhet) är dock att fundera på hur man bygger jämställdhet i vardagen... det var väl inte ens våra mödrar, utan snarare mormödrar, som tog kampen om dagisplats åt alla... Sedan vet jag inte hur jämställt Sverige egentligen är - tror att det beror väldigt mycket på vilken del av samhället man tittar på... och så är det såklart skillnad på fina ord från politiker och dagligt liv ute i verkligheten! Men intressanta frågor väl värda att diskutera tycker jag (både det svenska och det schweiziska perspektivet)!
Hur som, ett par rent praktiska tips (Lelay) (baserat på egen erfarenhet (bor i Zürich) + tips jag fått):
- om du vill ha dagisplats är det nog smart att ställa sig i kö redan nu
- halvprivata och privata försäkringar måste man teckna innan man blir gravid, men som Ain sa så kan man köpa upgrades på sjukhuset. Fast den allmänna försäkringen täcker all förlossningsvård, och dessa upgrades handlar snarare om extra saker (jämför att föda i ett enstjärnigt hotell mot att föda i ett trestjärnigt). Ska snart föda med den vanliga allmänneliga försäkringen, så kan ju återkomma med hur bra det fungerar ;)
- till bebisen är det smart att skaffa försäkring innan den kommer ut - prata med ditt försäkringsbolag så förstår du
- välj gynekolog med omsorg, det verkar vara väldigt stor skillnad på dem - vissa skriver på sjukledighet för minsta besvär, vissa vägrar skriva på någon sådan överhuvudtaget (och även om man tänker att man inte kommer att behöva det så är det nog bra att hålla dörrarna öppna...)
- min sjukförsäkring betalade en del av den förberedande kursen (men jag måste säga att den kändes aningens onödig - är du lite påläst så ska du troligen höra få nya saker)
- sjukförsäkringen täcker en barnmorska som kommer hem till dig dagligen EFTER förlossningen (10 dagar minus antalet dagar du tillbringade på sjukhuset), men du måste själv kontakta denna barnmorska (sjukhuset är inte inblandat) - de flesta (?) är listade på www.hebamme.ch/ (vill man träffa denna INNAN förlossning måste man tydligen betala detta själv)
- hur man skaffar pass (svenskt) till barnet funderar jag fortfarande på - har försökt få ut något vettigt av konsulat och ambassad, utan att lyckas - hoppas på att det ska lösa sig (deras okunskap, alltså) när man väl står där med barnet!
Kan också tipsa om att skaffa barnläkare innan. Denne kommer direkt efter förlossningen och följer sedan ditt barn. Vet inte om det är så även på Cantonal, men på det privata sjukhuset frågade de mej vem jag skulle ha som barnläkare och så kontaktade de henne direkt vid förlossningen.
Vissa gynekologer och barnläkare är knutna till ett specifikt sjukhus, andra inte.
Jag har fixat pass till mina tva barn och det gick bara bra, men jag kan aterkomma om det senare.
Jag tror inte att barnläkarna far komma till Kantonal, men det är ända bra ide att fixa innan. Pa La tour däremot kommer de till sjukhuset bara nagra timmar efter bebisen är född! Innan man ens kommit ur förlossningsrummet typ...