• Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.
  • Ain

Pass:

Först maste ni fa ett schweiziskt födelsebevis och det far man i den kommunen barnet föds i. Min dotter tex föddes pa HUG och da fick hon ett i Geneve och sonen pa La Tour vilket ligger i Meyrin som är en grannkommun och fick därmed ett födelsebevis där. Det kan variera lite vad man maste ha med sig för att fa beviset, sa kolla upp det med er kommun. Oftast hjälper faktiskt sjukhuset till med info om det där och ibland skickar de tom alla papper till kommunen. Sedan är det bara att hämta upp pappret.

Med detta kan man ga till ambassaden el. konsulatet. I Geneve är iaf Anna (som jobbar pa konsulatet) väldigt duktig pa denna info. Bada föräldrarna maste vara med, men sedan da man ska fixa själva passet är det ok om bara en av föräldrarna är med, den andra kan skriva pa ett papper att det är ok. Barnet maste ocksa vara med (da man ansöker om samordningsnummer och anmäler namn, vilket man maste göra innan man kan göra själva passet.
    Da man gar pa denna första träff tar man med sig blanketten anmälan av namn (se nedan, samt även vilka andra papper man ska ta med) och sa beställer konsulatet/ambassaden ett samordningsnummer (vilket är som vart personnummer). Detta kan ta ett tag, men är det brattom KAN ambassaden el. konsulatet be Sverige snabba pa.
    När man fatt detta kan man ta med samordningsnummret och beställa tid hos ambassaden för att göra pass (eller göra det i Sverige, men det förutsätter att man har annat id at barnet sa att det kan komma in i landet). Rekommenderas att beställa tid da man har barn. Kan vara langa köer da det är drop in... Pa ambassaden tar man foto osv (se nedan vad man ska ta med) och sedan kan man hämta passet där eller pa sitt konsulat.

Kopierat fran hemsidan:

Om ett barn aldrig tidigare haft ett svenskt pass måste först:

en anmälan om namn göras ett så kallat samordningsnummer beställas

Blanketten anmälan om namn finns på ambassaden och honorärkonsulaten. Blanketten kan även laddas ned från Skatteverkets webbplats: > Blankett SKV 7750

Blanketten rekvisition av samordningsnummer finns endast på ambassaden som fyller i denna. Blanketten ska inte fyllas i av vårdnadshavarna.

Anmälan om namn kan göras på ambassaden eller på ett honorärkonsulat. Om namnanmälan görs vid ett honorärkonsulat skickas denna vidare till ambassaden som i sin tur fyller i blanketten för rekvisition av samordningsnummer. Därefter skickas båda blanketterna till Skatteverket för handläggning. 

Vid anmälan om namn ska barnet komma tillsammans med föräldrarna (vårdnadshavarna)  till ambassaden eller honorärkonsulatet. Kontakta gärna ambassaden eller honorärkonsulatet i fråga beträffande vilka underlag/dokument som krävs för namnanmälan. Läs mer om anmälan av namn här.

Obs! Det kan ta upp till 2 månader innan barnet får ett samordningsnummer. Beslut om namn och samordningsnummer skickas direkt från Skatteverket till sökandes bostadsadress. Läs mer om samordningnummer här.

När beslut om namn och samordningsnummer har kommit bör man tänka på följande när man ansöker om pass för barnet på ambassaden:

Barnet måste komma till ambassaden tillsammans med sina föräldrar (vårdnadshavare). Fototagning sker på ambassaden.

Båda föräldrarna ska styrka sin identitet med pass eller giltig fotolegitimation.

Födelsebevis för barnet ska uppvisas.

Beslut om barns namn och samordningsnummer bör medtas.

Föräldrarnas vigselbevis krävs också.

Vårdnadshavarnas skriftliga medgivande, bevittnat av två personer, behövs när bara en förälder kommer med barnet: 
    > Bilaga underårig

Har barnet endast en vårdnadshavare ska detta styrkas med domstolsbeslut.

För sökande som inte blivit svensk medborgare vid födseln tillkommer bevis om svenskt medborgarskap.

Avgiften för passet CHF 210 erläggs kontant vid ansökningstillfället.

Båda vårdnadshavarna skall närvara vid namnanmälan på ambassaden i Bern eller på konsulatet. Blanketten ”Anmälan av namn” skall fyllas i, undertecknas av båda och lämnas tillsammans med nedan uppräknade handlingar. Barn, som har fyllt 12 år, skall också underteckna namnanmälan. För att barnet skall få ett personnummer eller samordningsnummer måste föräldrarna även lämna blanketten ”Bilaga underårig”, finns på www.polisen.se under ”pass barn/ungdom”.

Följande underlag skall bifogas namnanmälan:

Födelseattest (barnet)

-  Kopia av föräldrarnas vigselbevis eller "Familienbüchlein" alt.  "Livret de Famille"

- Kopia av föräldrarnas pass

- Kopia av den svenske förälderns uppehållstillstånd
    Om den svenske föräldern även har schweiziskt medborgarskap ska bevis om detta medtagas.

- Den svenske förälderns personbevis: utdrag ur folkbokföringen (kan beställas hos Skatteverket, folkbokföringen tel +46 8 564 851 60) eller bevis om svenskt medborgarskap för den svenska  föräldern.

Endast ambassaden kan rekvirera samordningsnummer, d.v.s. motsvarande personnummer för svensk medborgare född utanför Sverige, om vårdnadshavarna skall söka pass för barnet.

Passansökan kan endast ske när barnet har fått personnummer/ samordningsnummer. Passansökan måste ske personligen på ambassaden i Bern.

Svensk förälder måste själv anmäla sitt moder- eller faderskap till folkbokföringen i Sverige, för att barn som är fött utomlands, skall registreras i förälderns folkbokföringsbild.

• Mamba

Oj, vad dyrt det är med pass! Jag ska dit med 3 barn snart och det kommer kosta en mindre förmögenhet..
    Maken fixade det när vi var I Sverige sist, får nog bli så sen i framtiden också.

Angående hemmafruar, föräldraledighet osv så tycker jag att det är så intressant att man ofta med svenska glasögon tittar på Schweiz och tycker de är värdelösa..
    Jag tycker att 4 mån föräldraledighet är lite, men det är heller inga 50% skatt här och de är de flesta av oss glada för. Man får vad man betalar för känner jag..
    Har man jobbat ett tag och för oss svenska är det ofta så att vi har bra jobb med höga löner, så har man ofta råd att vara hemma längre om man vill. Gäller även männen..
    I byn jag bor i är det flera schweiziska män som gått ner i arbetstid och är hemma 1 dag/ vecka. Mamman hemma 2 dagar och sen krippe 2 dagar. Det finns sätt att lösa det på men visst, det är dyrt.
    Sen finns det faktiskt en annan inställning här med. Alla VILL inte till varje pris kunna lönearbeta och de skrattar gott åt mig när jag berättar att svenskar ofta tycker synd om dem...
    De tycker i sin del ofta synd om svenska kvinnor som både jobbar och har barn, och hus och allt..
    Många jag känner säger att barn är små så kort tid i livet och de vill gärna vara hemma ett par år, jobbet kan man forsätta med sen..
    PÅ makens jobb finns tom en introkurs för kvinnor som varit borta från arbetslivet mer än 10 år :)
    Det jag vill säga är att visst, det finns en viss unkenhet i det schweiziska systemet. Men många av de schweiziska kvinnor jag träffar vill vara hemma länge (nu är det ju de jag träffar eftersom jag själv är hemma, jag är inte ute och lunchar så mkt med businesskvinnor direkt;)) och har själa gjort det valet.
    För mig var det ju så att jag delvis valde Schweiz för att jag kunde vara hemma längre här nere....
    Och här har jag ett stort socialt liv på dagtid och folk ser inte ner på det jag gör här som man gör i Sverige.

Men jag börjar sakteligen fundera kring vad jag ska kunna göra i framtiden här nere när tvillingarna blir lite större för nu är det slut på barn för mig ;)

vi har flyttat till Zürich------>emigrera.blogspot.com
  • Amazina
    Mamba skrev 2011-02-16 15:21:59 följande:
    Men jag börjar sakteligen fundera kring vad jag ska kunna göra i framtiden här nere när tvillingarna blir lite större för nu är det slut på barn för mig ;)
    VA?? Ska du inte ha fler barn??
  • kaj04

mamba:
    sitter här o nickar instämmande... jag njuter av att kunna vara hemma med mina barn o bàde min syster  o min svägerska i sverige är avundsjuka pà mig som har möjligheten.

att jämföra schweiz med sverige är som att jämföra svart med vitt o visst skulle det vara bra med lägre dagisavgift, men dà stiger ju skatten här...  jag har bott här i snart 19 àr o har kommit att se vissa fördelar med schweiz's system; man fàr vad man vill betala för. 

mitt jobb (gastronomie) finns kvar när mina barn blir större o just nu kan jag jobba kvällar o helger o njuta av bàda delarna! 

• AnnamedAochJ

Hej allihopa!

Vi lurar lite på flytt till Schweiz, Geneve eller Basel och jag har så klart 1000 frågor. I första steget gäller det så klart att ta reda på hur långt lönen som maken skulle få räcker så dels undrar jag hur det funkar med skolor och dagis, är det privat eller statligt som gäller? Vad kostar det? Ungefär hur mkt utgifter har man som familj med två vuxna och två barn, dvs bostad, mat osv?

Vore jätte tacksam för svar.

Alex, Alex världens bästa Alex
  • Ain

Utgifter tycker jag är svart att uppskatta. Vilken standard vill ni ha? Hur stort hus/lägenhet? Hur gamla är barnen? osv. Boende är generellt dyrt. Men kanske lite billigare i Basel än Geneve. Fast i Geneve kan man bo pa franska sidan, sa da är det kanske billigare än Basel. Det finns privat och statligt bade för skolor ch dagis, men de statliga är jättebra sa jag tycker inte att man absolut behöver privata skolor. Dagis är beroende pa er lön, och kan vara ganska dyrt om ni tjänar bra. Typ 1800CHF per manad.

Om du vill kan du ju inboxa mig din mans lön, sa kanske jag kan uppskatta om jag tror det är en lag eller hög lön för att vara Geneve?

• Fina Liv

Hej alla!
    Jag flyttar med min man och våra barn (4 och 8) till Zürich i sommar. Jag kommer att jobba i Lenzburg, men vi vill gärna bo i närheten av Zürich. Är det någon som kan tipsa om trevliga områden där vi kan leta efter boende? Är det någon som har någon erfarenhet av internationella skolor i Zürich med omnejd? Jag känner att det är en djungel och tar tacksamt emot alla tips jag kan få.

• Amazina

Hej Fina Liv!
    Vad kul att du ska flytta hit! Ett tips jag kan ge dig är att tänka över trafiksituationen när du väljer var du ska bosätta dig. Om du ska jobba i Lenzburg antar jag att du ska köra bild dit var dag. Jag bor i norra Zürich och jobbar i Baden. Nu har jag turen att ofta börja och sluta INNAN trafikkaoset börjar men den motorvägen är annars en mardröm för folk som jobbar kontorstid. Från dörr till dörr har jag max 22 minuter om det inte är någon kö, men har man otur kan det ta 1 timme! Har dock ingen koll på tågförbindelser mellan Zürich och Lenzburg.

Jag vet att de skulle öppna en svensk skola i Baden men jag vet inte hur det gick med det sen... Kontakta svenska skolföreningen i Zürich. Där kan du troligtvis få bäst tips ang internationella skolor. Det kanske är så att det finns väldigt många svenska barn på vissa skolor... Det finns ju väldigt många svenskar framför allt i Zürich. www.svenskaskolanzuerich.blogspot.com/
    Får ni bidrag från någon arbetsgivare till skolan? De kan annars kosta en (hel) del...

• Fina Liv

Tack Amazonas!
    Jag har  hört att trafiken kan vara en riktig plåga och har därför som plan att bosätta mig så att det är enkelt att pendla med tåg istället.

Tack för tipset om svenska skolföreningen. Jag ska kontakta dem direkt. Ja, min arbetsgivare betalar skolan (som tur är). 

• kaj04

Fina Liv:

jag bor utanför Baden o tycker att Baden annars är en mysig liten stad, nära till Lenzburg är det oxà med bàde tàg o bil. kan rekommenderas

svenska skolan finns i baden men jag tror att dom bara har vissa klasser o undervisar i svenska typ 1-2 timmar en dag i veckan. 

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.