• Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.
  • Pistou

När det redan har varit lite aktivitet i tråden idag tänkte jag passa på att höra mig för lite om sjukförsäkringar.

Vi har sjukförsäkring för alla i familjen (maken & jag + våra två barn på 2 och 5 år) genom Assura.
    Det som är lite retligt med Assura är att man måste stå ute med pengarna och sedan skicka in recept och kvitton, för att få tillbaka pengarna sedan. Samtidigt har jag för mig att Assura är ett av de billigare försäkringsbolagen (och det rör sig ju ändå inte småpengar direkt), så det får funka tills vidare. .

Men, för att gå vidare med min fråga, är det någon som vet hur fungarar det med "assurance complémentaire" (vet inte vad det kan heta på tyska)?

Vad täcker en kompletterande försäkring och gäller den omedelbart eller måste man ha haft den ett visst tag för att kunna utnyttja den? Vad jag förstår brukar t.ex. tandvård bara omfattas av den kompletterande försäkringen.

Det är nämligen så att vår lilla flicka, som bara är 2,5, tyvärr redan har dåliga tänder. Vad jag vet har vi inte gjort något annorlunda jämfört med sonen (som har perfekta tänder), men det sägs ju att saliven kan påverka tandhälsan. Hur som helst känner man ju sig hemsk som förälder. Nu har tandläkaren som gett dottern fluorbehandling i alla fall föreslagit att vi ev. måste komma med dottern till sjukhuset för något slags operativt ingrepp under sövning och det hela kommer att kosta kring CHF 1 500, och det vore ju trevligt om man kunde få en liten del bekostad av försäkringskassan. Någon som vet något om försäkring för tandvård och kan berätta lite?

Tacksam för svar!

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Bordeaux
    Pistou skrev 2011-03-11 17:32:15 följande:
    När det redan har varit lite aktivitet i tråden idag tänkte jag passa på att höra mig för lite om sjukförsäkringar.

Vi har sjukförsäkring för alla i familjen (maken & jag + våra två barn på 2 och 5 år) genom Assura.
    Det som är lite retligt med Assura är att man måste stå ute med pengarna och sedan skicka in recept och kvitton, för att få tillbaka pengarna sedan. Samtidigt har jag för mig att Assura är ett av de billigare försäkringsbolagen (och det rör sig ju ändå inte småpengar direkt), så det får funka tills vidare. .

Men, för att gå vidare med min fråga, är det någon som vet hur fungarar det med "assurance complémentaire" (vet inte vad det kan heta på tyska)?

Vad täcker en kompletterande försäkring och gäller den omedelbart eller måste man ha haft den ett visst tag för att kunna utnyttja den? Vad jag förstår brukar t.ex. tandvård bara omfattas av den kompletterande försäkringen.

Det är nämligen så att vår lilla flicka, som bara är 2,5, tyvärr redan har dåliga tänder. Vad jag vet har vi inte gjort något annorlunda jämfört med sonen (som har perfekta tänder), men det sägs ju att saliven kan påverka tandhälsan. Hur som helst känner man ju sig hemsk som förälder. Nu har tandläkaren som gett dottern fluorbehandling i alla fall föreslagit att vi ev. måste komma med dottern till sjukhuset för något slags operativt ingrepp under sövning och det hela kommer att kosta kring CHF 1 500, och det vore ju trevligt om man kunde få en liten del bekostad av försäkringskassan. Någon som vet något om försäkring för tandvård och kan berätta lite?

Tacksam för svar!
    Tyvärr jag är för nyinflyttad och fortfarande oförsäkrad så jag har nollkoll.
  • Pistou
    Bordeaux skrev 2011-03-11 17:37:55 följande:
    Tyvärr jag är för nyinflyttad och fortfarande oförsäkrad så jag har nollkoll.
    Ingen fara EmmaU! Jag tror att det finns en del veteraner i tråden och hoppas att de kan tipsa lite. Jag och barnen har bara bott här sedan nov 2009 (maken sedan juni 2009), så det är fortfarande mycket vi inte har koll på.
  • Amazina
    Pistou skrev 2011-03-11 17:32:15 följande:

Tacksam för svar!
    Vi har också Assura och det är stackars jag som är ansvarig för alla kvitton i familjen. Hittills har jag tyckt att det varit värt det i o m att Assura är rätt mycket billigare, men visst riskerar det att bli drygt i längden... Speciellt om man inte har stenkoll... Jag har helt enkelt en plastficka per familjemedlem och varje gång ett apotekskvitto el liknande kommer åker det in i rätt plastficka. Man skickar ju ändå inte in det förrän man uppnått sin franchise.
    Vi har ännu inte anslutit någon Zahnversicherung till vår dotter men kommer att göra det till nästa år. Här heter det dock bara "Zahnversicherung" eller Denta Plus (???) om jag minns rätt. Det finns ju motsvarande för vuxna men då måste du prestera en tandläkarundersökning med röntgenplåtar och grejer för att bli godkänd. På barn tror jag inte du behöver redovisa något, men om jag var du skulle jag snsluta den illa kvickt om hon nu redan har problem!
    Vi hade en "rådgivare/Berater" här hemma hos oss från Assura och tillsammans med honom gick vi igenom hela familjens försäkringar. Jag tycker också det är en djungel det där, men jag tycker vi har hittat en bra lösning. Rådgivningen kostade ingenting.
  • kaj04

vi har vàra försäkringar hos sanitas o även där màste man först samla alla kvitton tills franchisen är nàdd.

yannick som är 6 àr har en försäkring som heter diversa eller komfort o där är tandregleringar täckta upp till 75%,  det är ju det som kan bli dyrt om killen behöver tandställning senare.
    ring ditt försäkringsbolag o kolla vad som gäller, men jag skulle nog inte berätta att dottern redan nu behöver tandvàrd. de flesta försäkringar ska täckas innan barnet är 4 eller 5, sà det är ju inte konstigt att du ringer i tid  

• Ain

Tyvärr kan jag inte hjälpa med försäkringar, eftersom vi har genom min mans internationella försäkring. Vi är täckta för tänderna och det är verkligen superbra, för det kan ju bli rejält dyrt annars. Men jag vet inte reglerna för vanliga schweiziska tyvärr. Men du verkar ju ha fatt bra svar redan nu.

• Pistou

Tack för era svar, Amazonas och kaj04. Verkligen jättebra att få lite hjälp på traven, för det är verkligen inte lätt.
    Jo, det blir nog att ringa till Assura och ta ut en "complémentaire" till vår Olivia (eller kanske båda barnen?) utan att berätta om den kommande tandvården.

Ain, låter skönt med Internationell försäkring!
    Min man hade en expat-tjänst i USA mellan jul 2007 och maj 2008, och då var vi också helförsäkrade genom hans företag. En gång vaknade min man mitt i natten av extrema ryggsmärtor och mild förlamning, så jag blev tvungen att ringa paramedics som kom med ambulans. Maken fick morfin och stannade ett dygn på sjukhus (tror att han hade en ryggnerv i kläm) och fick träffa en massa läkare som alla skickade varsin saltad räkning efter ett par veckor (förutom de räkningar som kom från ambulansföretaget och sjukhuset förstås). Det var verkligen ingen billig historia, så jag är glad att vi var försäkrade via hans företag. Fattiga människor i USA får ju MedicAid
    och äldre och vissa handikappade får MedicCare, men hur gör vanliga medelinkomsttagare som kanske inte har en jättebuffert i nödsituationer?

• Tuntalisa

Jag kan tyvärr inte hjälpa till angàende tänderna. Tràkigt att flickan har dàliga tänder. Jag har ocksà märkt skillnad pà mina barns tänder. Sonen har gulfärgade tänder hur mycket jag än borstar, men det har inte dottern.

Endel läkare/sjukhus sänder räkningen hem till patienten medan andra sänder de direkt till försäkringsbolaget. Det är ju lite knöligt att hàlla reda pà alla räkningar men jag tycker ändà att det är bättre när de skickas till mig sà jag kan titta pà detaljerna i räkningen. Jag väntar inte med att sända in räkningarna till försäkringsbolaget innan franchisen är uppnàdd. Vi har hela familjen försäkrad vid samma försäkringsbolag (Sanitas) och jag sänder in alla räkningar/kvitton för hela familjen i samma kuvert ca en gàng i mànaden.

• Lelay
    Fixa tandförsäkring till barnen genast. Helst ska man göra det innan de ens får tänder, eftersom försäkringsbolagen kan hålla på och krångla om man inte har 100% perfekta tänder när man tar försäkring.

Jag har en annan fråga angående något som Malip skrev tidigare, om att man ska ta ut en sjukvårdsförsäkring till ens ofödda barn. Jag trodde allt angående graviditeten och födseln ingick i min försäkring, men det kanske det inte gör? Är det någon som har tagit en sån försäkring? Bör man göra det och vad kostar det? 
  • Amazina
    Lelay skrev 2011-04-06 12:33:55 följande:
    Jag har en annan fråga angående något som Malip skrev tidigare, om att man ska ta ut en sjukvårdsförsäkring till ens ofödda barn. Jag trodde allt angående graviditeten och födseln ingick i min försäkring, men det kanske det inte gör? Är det någon som har tagit en sån försäkring? Bör man göra det och vad kostar det? 
    Ja. Allt går ju på din försäkring som har med graviditet och förlossning att göra. Det är mer en "för säkerhets skull-grej" att ha sjukförsäkringspapper på det ofödda barnet. Om du tex har önskemål om att ditt barn ska vara privatförsäkrat och ha en massa tilläggsförsäkringar kan det ibland vara klurigt att få igenom efterhand om det sedan visar sig att barnet föds i v 24 eller är svårt sjukt.

Jag känner dock inte till ngt om andra "graviditetsförsäkringar" som man tydligen kan lösa...
Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.