• Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.
  • Pistou

Det visade sig att tandläkaren hade överreagerat och att det trots allt inte var nödvändigt att ta dottern till sjukhuset för att fixa till tänderna där, men vi fortsätter ändå att gå på fluorbehandling varje månad. Nu har beslutet om att ta ut extra sjukförsäkring fått ligga på is lite, men vi kommer nog att kolla upp det framöver i alla fall.

Apropå försäkring för det ofödda barnet, väntar jag själv vårt tredje barn just nu, och min gynekolog sa att det inte ska vara nödvändigt att  ta ut en extra barnförsäkring innan barnet är fött. Om allt går som det ska, räcker det med mammans sjukförsäkring. Men, som Amazonas säger, om man vet med sig att det finns risk för en prematurfödsel kanske det kan vara en idé att ta ut en.

Men som altid är man ju lite orolig och misstänksam när det gäller försäkringar. Jag tycker att pengarna bokstavligen rinner genom fingrarna i detta landet, men löneläget ligger ju samtidigt lite högre, vilket man får vara glad över.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • kaj04

jag anmälde bàda mina söner till vàr sjukförsäkring innan dom föddes, men jag betalade först fràn födelsen. det är mest för att hjälp ska vara täckt när dom fötts, man kan ju aldrig veta vad som händer. förlossningen är täckt av din egen försäkring.
    om du ringer din sjukförsäkring, ska du se att du betalar inte förrän barnet är fött. 

those who mind don't matter and those who matter don't mind
  • Bordeaux

Hur gör ni med alla kvitton, skickar ni in dem direkt eller fler på en gång?
    Jag har Swica en försäkring med lite tillägg, så jag får tillbaka lite CHF när jag varit hos optikern och faktiskt även spa-behandligar. Ska jag skicka in de kvittot som är nu eller vänta tills jag har fler?

Förresten i vilka städer bor ni?

• Ain

EmmaU: jag bor i närheten av Geneve.

Och vi sparar kvitton tills vi har nagra stycken eller om vi gjort nagon dyrare behandling. Dvs vi skickar inte in kvitton för bara 20chf, utan när det blivit en lite större summa.

• Pistou

Hej EmmaU!

Vi bor i Sion, mitt i Valais - en av Schweiz soligaste städer, sägs det. Igår hade vi hela 26 grader här och inte ett enda moln på himlen! Alldeles underbart!
    Vi sparar kvittona ills det blir en ansenslig summa vi får tillbaka.

• Bordeaux

Jag bor i Bern och vi har också haft alldeles underbart väder senaste dagarna
    Finns det någon svensk hemmafruklubb eller liknande, någon som vet något om det? Vill lära känna folk härnere och måste ju börja någonstans.

• Amazina

En fråga...
    Det ringer så himla många till oss och gör reklam/värvningsförsök via telefonen. Det är allt från välgörenhetsorganisationer till tidningsprenumerationer eller "undersökningar" där man kan vinna grejer. Det ska finnas någon form av spärrtjänst/black list i Schweiz, men jag hittar den inte på nätet. Vet någon hur man gör för att spärra sån här skit?? Är så trött på det!!

• Pistou

Hej Amazonas,

Nu har vi bara bott här i drygt ett år, men har varit rätt så förskoande från telemarketing, tycker jag. Vi har väl fått höst fem sådana samtal sedan vi flyttade hit hösten/vintern 2009, men det kanske kommer och då är det ju bra att vara beredd...

Jag hittade i alla fall den här artikeln (vet inte om du läser franska), och genom att kontakta Swisscom (och andra organisationer som det länkas till längre ner) kan man få en asterisk insatt efter sitt namn i Swisscoms register, vilket innebär att man inte ska kunna kontaktas mer. Ett 08-nummer är väl alltid nationellt?

http://www.frc.ch/pages.php?id=758

Genom den här siten ska det gå att registrera sitt nummer:
    http://www.directories.ch/process.aspx?language=de

• lintott

Hej!

Min man har bilvit erbjuden en tjänst i Zurich och vi funderar på att flytta ner.
    Vi har två små barn 3 och 4 år.
    Vet inte i vilken ände jag ska börja, men det som jag funderar mest på är hur vi ska göra med skola till barnen.
    Upptäckte att det är otroligt dyrt med internationella skolan som vi hade tänkt oss, hur har ni gjort?
    Sen funderar jag ju såklart på vad jag ska hitta på att göra, pratar i dagsläge inte ett ord tyska så det kan ju bli lite svårt med jobb för min del.
    Så många frågor, men det brukar ju lösa sig eftersom:)

MVH
    Helena

• Amazina
    lintott skrev 2011-05-07 19:55:43 följande:

Hej!

Min man har bilvit erbjuden en tjänst i Zurich och vi funderar på att flytta ner.
    Vi har två små barn 3 och 4 år.
    Vet inte i vilken ände jag ska börja, men det som jag funderar mest på är hur vi ska göra med skola till barnen.
    Upptäckte att det är otroligt dyrt med internationella skolan som vi hade tänkt oss, hur har ni gjort?
    Sen funderar jag ju såklart på vad jag ska hitta på att göra, pratar i dagsläge inte ett ord tyska så det kan ju bli lite svårt med jobb för min del.
    Så många frågor, men det brukar ju lösa sig eftersom:)

MVH
    Helena

Hej!
    Kontakta svenska skolföreningen så får du massor med information!
    www.svenskaskolanzuerich.blogspot.com/
    Många företag väljer att sponsra skolavgiften för de nyanställdas barn i början. Det kan din man förhandla om. Kolla dock med svenska skolföreningen anf på vilken av de internationella skolorna det går flest svenska barn, Det vet de säkert!

Vad har du jobbat med i Sverige? Tyskan kommer snabbt, bara man ger sig fanken på det och pratar allt man kan!
Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.