Boende i Schweiz del 11.
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Hej tjejer
Jag fick tipset att fråga Amazonas om ni känner någon i Sverige som pratar Schweizertyska med sina barn?
Vi är "doppelbürger" båda två- jag S/CH och mannen CH/S.
Jag söker efter andra familjer i sverige, helst Skåne som skulle vilja träffas med kidsen och snacka lite swiizerdütsch.
Stora sonen är jätteduktig när vi är nere på besök men tappar snabbt igen, även om mannen gör vad han kan för att hålla språket levande. Jag pratar själv flytande swiitzerdütsch men det känns inte naturligt att prata det med barnen om vi är själva. Av artighet gör jag det när vi är i CH.
Tar tacksam emot tips!
Hej Hoppetossan79!
Vi är en helsvensk familj som har bott 2 år i Schaffhausen och flyttar 1 juli tillbaka till Göteborg. Vi pratar förvisso inte schweizertyska med vår son (han blir tre år i sommar), men han har lärt sig det på dagis och vi vill gärna att han behåller tyskan/schweizertyskan om möjligt. Vi förstår schweizertyska rätt bra, lite beroende från vilken del av Schweiz ni är från, härifrån Schaffhausen har jag inget problem med det. Att prata är som sagt lite svårt, men jag kan en del sånger på schweizertyska. Vi skulle gärna träffa er framöver om ni tycker att det är ok att vi föräldrar pratar högtyska.
Vi är alltså också intresserade av att lära känna tysktalande familjer i göteborgsområdet...
Hej!
Ny här...flyttar till Zug (eller mer exakt till Oberägeri) om ett par veckor och tänkte kolla om det finns några andra Svenskar i närheten? Jag kommer jobba i Baar och min fästman i Zug. Vår lille son Victor kommer gå på dagis/dagmamma tre dagar i veckan.
Har väl tänkt att ta mig till Svenska Kyrkan i Zürich när verksamheten drar igång i September och hoppas därigenom lära känna lite folk.
Tar gärna emot andra tips...
Tack på förhand!
Mia
Hej!!! Trâden funkar fortfarande, vad kul!! Ska bli lite mer aktiv igen nu när jag har jobb som jag itne gör nâgot pâ!!
Mia, Svenska Kyrkan är superbra, de flesta bor i Zürich men det kommer även folk frân andra delar, finnas massor av folk att lära känna. Välkommen 

Eller hur?! Har ju inget att göra pâ dagarna..... Vi fâr ta och boka nân helg, fika i parken (ja, när det slutat regna). Vill sâ gärna se den nya, lilla stjärnan i familjen
Kram!
Hej, Jag har mailat dig =)