• Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.
  • Fina Liv

Nu är vi (jag, min man, vår 8-åriga son och 4-åriga dotter) på plats i Oberrieden/Thalwil. Är det någon som bor i närheten?

• Bordeaux
    Mamba skrev 2011-08-06 22:59:33 följande:
    Min man har ett körkort m klistermärket på. Det fick vi i Stadt Zürich. Själv har jag inget körkort men funderar på att ta det här nere, nån som vet hyr dyrt det är?
    Tyvärr inte men jag skulle gissa på att det är dyrare än i Sverige.

Jag fick hem räkningen för körkorten jag ska betala 45chf och maken ska betala 105chf. Han får betala 60chf för behandling av ansökan. Tyvärr har jag inte kunnat besöka kontoret så jag har mejlat dem om det och passat på att fråga om våra körkort. Hoppas de är snabba på att svara

Fina Liv, jag bor i Bern så det är nog tyvärr inte i närheten.
  • kaj04

fina liv:

jag är inte heller direkt i närheten, men vet en svensk mamma hanna som bor i oberrieden (tror jag) med en tjej pà 7 el 8 àr o en son som nog är 4 el 5. ska se om jag kan medla kontakt...

those who mind don't matter and those who matter don't mind
  • MammaMjau

En sista kommentar om körkort: De har för ett år sen ungefär ändrat reglerna här i Sverige, att man inte får ha dubbla körkort. Därför ogiltigförklaras det svenska när man skaffar ett i utlandet. Så det är bara att betala de 600 kronorna extra när man flyttar hem och när man lämnar in det schweiziska lär man inte se röken av det i framtiden heller, men då får man ju sitt svenska. Jag hade annars gärna haft kvar mitt schweiziska som souvenir, om än med ett hål i eller nåt för att visa att det är ogiltigt...

Hoppas förresten att ni har bättre väder än i Göteborg, här har vi just haft ett skyfall värdigt en schweizisk högsommardag, om än utan åskan.  

• Let it Rain
    En fråga till er härinne som är bosatta i Schweiz: 

Har ni - eller har ni haft - jobb i landet?  Hur gick ni tillväga för att få jobb; sökte ni på plats, eller sökte ni innan ni flyttade dit?  Hur jag bör gå tillväga för att lyckas få tag i ett jobb i Zürich? (Jag har tyvärr bara läst tyska under ett år och kan inte särskilt mkt alls, men är naturligtvis jättepeppad på att lära mig.)  Vilken typ av jobb har man störst chans att få om man inte kan språket?
    (Om ni känner till någon som söker personalen i Zürich i dagsläget, får ni givetvis även tipsa mig om det; allt är av intresse!) 

• Let it Rain

Har även en fråga om hundförsäkringar: Hur mkt brukar dessa gå på? (Jag har en chihuahua.) 

• kaj04

let it rain:
    jag har jobbat i detta landet... kom hit som au pair 1992, sen gick jag hotell- o restaurantutbildning o sen var det inte svàrt att fà jobb...
    vad har du jobbat med i sverige? har du erfarenhet inom service, det är inte sà svàrt att fà jobb inom restaurangbranschen -  men om du inte förstàr schweizertyska blir det svàrt...
    du kan ju alltid kolla upp svenska firmor i zürich, typ abb eller skandia, dom kanske söker folk o lägger mer tyngd pà svenska o engelska.

hundförsäkring har jag ingen koll pà men det vet som säkert i din kommun.
    lycka till!

those who mind don't matter and those who matter don't mind
  • Let it Rain
    kaj04 skrev 2011-08-20 22:38:03 följande:
    let it rain:
    jag har jobbat i detta landet... kom hit som au pair 1992, sen gick jag hotell- o restaurantutbildning o sen var det inte svàrt att fà jobb...
    vad har du jobbat med i sverige? har du erfarenhet inom service, det är inte sà svàrt att fà jobb inom restaurangbranschen -  men om du inte förstàr schweizertyska blir det svàrt...
    du kan ju alltid kolla upp svenska firmor i zürich, typ abb eller skandia, dom kanske söker folk o lägger mer tyngd pà svenska o engelska.

hundförsäkring har jag ingen koll pà men det vet som säkert i din kommun.
    lycka till!
    Jag har tyvärr inte så mkt jobberfarenhet och det lilla jag har är inom media (utbildad informatör och journalist). Mitt trumpfkort har alltid varit min svenska, men den har jag ju inte någon större nytta av i Schweiz.

Har kikat en del på svenska företag och har redan kontaktat ett, men ville gärna hitta fler... 

• Ain

let it rain: Jo, jag har jobbat, även om jag inte jobbar just nu.

För mig var nästan samma situation som för dig; jag kunde ingen franska utan kom hit med min man. Jag hade tyska i skolan och inte franska (bor i Geneve). Men jag har faktiskt alltid fatt jobb just för att jag är svensk Nu söker jag jobb efter att ha varit hemma med barn och nu söker jag via olika jobsiter och typ headhunters. Jag söker inte superaktivt ännu, sa vi far se hur det gar...

Det är ju en klar fördel om man kan det lokala spraket och inom det jag jobbar med ska man gärna kunna bada franska och tyska och helst engelska ocksa, och det kan jag ju nu.   

• Let it Rain
    Ain skrev 2011-08-21 09:46:45 följande:
    let it rain: Jo, jag har jobbat, även om jag inte jobbar just nu.

För mig var nästan samma situation som för dig; jag kunde ingen franska utan kom hit med min man. Jag hade tyska i skolan och inte franska (bor i Geneve). Men jag har faktiskt alltid fatt jobb just för att jag är svensk Nu söker jag jobb efter att ha varit hemma med barn och nu söker jag via olika jobsiter och typ headhunters. Jag söker inte superaktivt ännu, sa vi far se hur det gar...

Det är ju en klar fördel om man kan det lokala spraket och inom det jag jobbar med ska man gärna kunna bada franska och tyska och helst engelska ocksa, och det kan jag ju nu.   
    Jag flyttar också ner med min (visserligen blivande) man. Han har fått för sig att jag måste skaffa mig ett jobb INNAN jag kan flytta ner, så nu har jag att göra... Vet dock inte om mina chanser till jobb är större om jag söker från Sverige eller om jag befinner mig på plats; jag inbillar mig att det senare är lättare, men jag kanske har fel(?).

Jag har kollat på jobb i min bransch, men i dessa jobbeskrivningar står det att man bör kunna flytande engelska, tyska, franska och italienska. Gulp(!), säger jag om det. Får nog satsa på att jobba med något annat till dess att jag har hunnit öva upp en fungerande tyska. Jag har bara läst tyska under ett års tid och det är mer än 13 år sedan... Hade dock väldigt lätt för språket då, så jag tror inte att jag skall ha några större problem med att lära mig det flytande i sinom tid. Fast då är det väl den lokala varianten som gäller... 

...

Har märkt att jag har lättast att lära mig när jag utsätter mig för musik och tv-serier på det språk jag vill ta till mig av, så: Kan ni rekommendera ngt i tv-serieväg på schweizertyska? Gärna ngt bra som man vill frossa i. Flört 
Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.