Boende i Schweiz del 11.
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Nu är vi (jag, min man, vår 8-åriga son och 4-åriga dotter) på plats i Oberrieden/Thalwil. Är det någon som bor i närheten?
fina liv:
jag är inte heller direkt i närheten, men vet en svensk mamma hanna som bor i oberrieden (tror jag) med en tjej pà 7 el 8 àr o en son som nog är 4 el 5. ska se om jag kan medla kontakt...
En sista kommentar om körkort: De har för ett år sen ungefär ändrat reglerna här i Sverige, att man inte får ha dubbla körkort. Därför ogiltigförklaras det svenska när man skaffar ett i utlandet. Så det är bara att betala de 600 kronorna extra när man flyttar hem och när man lämnar in det schweiziska lär man inte se röken av det i framtiden heller, men då får man ju sitt svenska. Jag hade annars gärna haft kvar mitt schweiziska som souvenir, om än med ett hål i eller nåt för att visa att det är ogiltigt...
Hoppas förresten att ni har bättre väder än i Göteborg, här har vi just haft ett skyfall värdigt en schweizisk högsommardag, om än utan åskan.
Har även en fråga om hundförsäkringar: Hur mkt brukar dessa gå på? (Jag har en chihuahua.)
let it rain:
jag har jobbat i detta landet... kom hit som au pair 1992, sen gick jag hotell- o restaurantutbildning o sen var det inte svàrt att fà jobb...
vad har du jobbat med i sverige? har du erfarenhet inom service, det är inte sà svàrt att fà jobb inom restaurangbranschen - men om du inte förstàr schweizertyska blir det svàrt...
du kan ju alltid kolla upp svenska firmor i zürich, typ abb eller skandia, dom kanske söker folk o lägger mer tyngd pà svenska o engelska.
hundförsäkring har jag ingen koll pà men det vet som säkert i din kommun.
lycka till!
let it rain: Jo, jag har jobbat, även om jag inte jobbar just nu.
För mig var nästan samma situation som för dig; jag kunde ingen franska utan kom hit med min man. Jag hade tyska i skolan och inte franska (bor i Geneve). Men jag har faktiskt alltid fatt jobb just för att jag är svensk
Nu söker jag jobb efter att ha varit hemma med barn och nu söker jag via olika jobsiter och typ headhunters. Jag söker inte superaktivt ännu, sa vi far se hur det gar...
Det är ju en klar fördel om man kan det lokala spraket och inom det jag jobbar med ska man gärna kunna bada franska och tyska och helst engelska ocksa, och det kan jag ju nu.