• jessie­larsso­n
    Äldre 17 Feb 19:51
    90621 visningar
    2099 svar
    2099
    90621

    Dec-barn 2008 del 8

    Här kommer då en del till.

  • Svar på tråden Dec-barn 2008 del 8
  • FridaL­ee
    Äldre 17 Feb 19:57
    #1

    Hallå i nya tråden!

    Jessie: men hur kan de bli så illa att ni nu står utan plats? När stälde ni honom i kö?

  • Äldre 17 Feb 20:34
    #2

    har hittat hit! Det är såå kul att se bilder på alla skruttar. De är ju inte så små längre!


    ~*♥ meandpeanut.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229♥*~
  • Äldre 17 Feb 21:32
    #3

    Jessie- de är ju tvugna att ordna plats inom 4 mån, eller har jag fel om det? När ställde ni er i kö? Det där låter ju helt tokigt, vad ska du göra med jobbet liksom? De har ju räknat med dig, och du kanske inte har mer fp att ta ut, så kan de ju bara inte göra?{#lang_emotions_demon}blir lite upprörd! Nej det är väl kommunens skyldighet att fixa plats. Hoppas det löser sig.{#lang_emotions_smile}

    Ikväll somnade A redan innan 21{#lang_emotions_surprised} har nog  aldrig hänt förut, bäst att passa på att sova själv...

  • Äldre 17 Feb 21:48
    #4

    Ebbas matsug har vänt. Visst kan hon krångla men hon äter om man vilseleder henne lite. Underbart att slippa kämpa så med de.

    Här måste kommunen ge en plats efter 6 månader iaf.
    Vet inte hur de e på de andra ställerna.

    Alltså klart Ebba är otroligt snäll hon med.
    Charmar de flesta.
    Självständig är hon dock inte, man måste va med henne hela tiden för att hon ska va nöjd.
    Men de ger la sig de med tids nog :)
    Sen är jag väldigt tacksam att hon somnar så tidigt på kvällarna, offta 18;30 men aldrig senare än sju.
    Hade nog fått panik om hon va uppe till 9 tiden, de e såå skönt att ha dom timmarna om kvällen. (även om hon tillofrån vaknar så brukar de bara va o sätta i nappen o sjunga lite igen)

  • Äldre 17 Feb 22:02
    #5

    Hej hopp!

    Puh! Jag har gjort lasagne till ett helt kompagni!!! På 1,6kg. Det är till flytten på fredag. Lika bra att bjuda på hemlagat då våra bärare har tagit ledigt från jobbet för att hjälpa oss! Så tacksam! Så vi ska köpa korv med bröd att bjuda på till lunch och lasagne och öl/vin till middag.

    Imorgon ska jag till öppna förskolan igen, weeeee Hoppas att det är bra stämning där då och att jag känner igen någon sedan mammaledigheten. Tog en kompdag för att packa, men Ludvig måste ju hur som helst få lite stimulans och det går ju bättre att packa när inte Ludvig är hemma så det ska sambon göra under tiden.

  • Äldre 17 Feb 22:09
    #6

    Appropå mat, Ludvig matkrånglade ju vid 10 månader så jag t.o.m. fick gå till BUP. Sen började han äta som en häst när vi började laga egen mat till honom (samma som vi äter). Det har nästan inte funnits något stop.

    Nu har han däremot börjat krångla igen. Misstänker tänder möjligtvis. Eller något helt annat, så svårt att veta. Ofta krånglar han i början och man vet aldrig om det beror på att han inte tycker om, att han inte är hungrig eller om han helt enkelt inte gillar sättet det serveras på. Ibland kan han börja äta om man ger honom en gaffel, eller om man ger honom med fingrarna först så att han får smaka.

    Idag åt han massor av kassler när vi stod och lagade maten. När vi väl satte oss vägrade han smaka på någonting, fast vi sa att det var skinka och allt (älskar skinka, köttbullar och korv - julaftonsbebis, javisst). Sen sneglade han på äpplet i fruktkorgen och fick det att tugga på. Efter ett tag provade vi med kasslern igen och då fanns det inget stop på hur mycket han kunde äta!

    Jobbar man så blir det inte så jobbigt, men det berör den som är hemma jättemycket har vi märkt. Sambon tycker t.ex. det är jättejobbigt nu och inte jag. När jag var hemma och L matvägrade tyckte jag det var superjobbigt, men inte han.

  • Äldre 18 Feb 07:09
    #7

    Nej jag minns hur jobbigt de va alltså.
    Men Ebba äter alltid de som finns på våran tallrik (även om hon får samma mat som Johan) Så äter ju inte jag samma mat eftersom jag är vegitarian och äter lite efter GI) Självklart är de min tallrik hon helst äter ifrån. men men maten går ner o hon växer så de knakar :)

    Idag ska vi in till Göteborg på en liten date.
    Har bara vart där ngn enstaka gång sen Ebba kom, har helt enkelt inte blivit av.
    Ska bli jätte mysigt :)

    Hur går de för er andra med dagis o så?
    Nån mer som börjat än?
    Ebba har ju vart hemma hela veckan för de går magsjuka på dagis (känns helt onödigt o lämna henne där om man verkligen inte måste i sånna tillfällen)
    Tycker fortfarande de är sjukt jobbigt o lämna henne, men jag njuter lite av de timmarna jag har själv (änsålänge bara två)
    Då kan jag passa på o städa o förbereda lunchen innan de e dags o gå o hämta henne igen.

  • jessie­larsso­n
    Äldre 18 Feb 08:01
    #8

    Det finns inga plater att ordna fram. Här är fullt i hela kommunen. För ett tag sedan så sparkade dom väldigt många dagmammor här, och då ska dom barnen ha platser, och det gör ju att det blev fullt med en gång överallt och att dom inte kan ta in fler barn. Dom är skyldiga att på 3 månader ge oss en plats, men dom kan inte uppfylla det nu när det inte finns några platser. Och jag hade fullständig panik här i går. Jag ringde till rektor på mitt område, och gav mig inget positivt. Kan inte få en plats till på måndag när han ska börja skolas in. Jag kontrade då med att jag har rätt att skola in mitt barn 1 vecka, jag SKA EN PLATS!!!! Han svarade med att det finns inga platser. Jag frågade vad jag skulle göra då, jag börjar jobba, vem ska ta hand om mitt barn? Vet inte fick jag till svar.

    Sen fick jag iaf ett nummer till en på Barn och Ungdomsförvaltningen. Jag ringde henne. Hon kunde absolut inte förstår varför min rektor gav mig henns nummer. Men jag pratade med henne och ställde samma frågot och jag fick samma svar. Tillslut så började jag gråta, vi måste ju kunna försörja oss. Jag har några dagar kvar på FP men dom måste jag ha kvar då han ska skolas in på nattis när han väl kommer in där till hösten.  Jag anmälde honom när han var 3.5 månad så dom har haft väldigt gott om tid för att fixa detta. Men dom tog tag i det i dec. Vid den tiden skulle jag ha haft ett besked för länge sen.

    Så nu kan det bli så att jag kanske får var hemma min första arbetsvecka för att skola in om jag nu kan tjata och gråta mig till en plats nåfonstans. Det är ju inte det jag vill egentligen, men vad fan ska jag göra??? Jag vill inte att min son ska vara på ett totalt överbelastat dagis, där personalen inte har tid med någonting. Och det gör mig ont att säga det men vad har jag för val?  Jag måste börja jobba.
    Den absoluta utvägen vi har är att Stefan frågar sin chef om han kan vara pappaledig med extremt kort varsel. Men samtidigt vill jag inte ge kommunen det. Varför ska vi gå här och inte kunna klara oss ekonomiskt och får ta utav vårat sparande för att kommunen har klantat sig. Men det går ju så klart till en viss gräns, missförstå mig rätt, men snart måste jag börja tänka på Viktor. Jag kan inte vara hur självisk som helst. Det får ju hellre vara då att vi blir helt bankrutta. Det är så himla mycket delade meningar och känslor om detta.
    Men jag ska iaf gå till min chef idag och berätta läget och att jag ev kansek måste stanna hemma en vecka till så jag kan skola in. Men att jag då får sjukanmäla mig.

  • Äldre 18 Feb 08:41
    #9

    idag kommer "domen" fortsatt behandling eller börja trappa ned!!
    Är så nervös och spänd inför mötet att jag är lite skakis faktiskt

    På ett sätt hoppas jag att hon får trappa ned så det blir ett slut på det hela snart, om 2-3v har hon behandlats 1år med propranololen.
    Hon har ju haft så mycket bieffekter av det hela så det är inte klokt, mardrömmar var och varannan natt, kalla händer och fötter, imunförsvaret är helt kasst så hon blir sjuk stup i kvarten...

    Å andra sidan vill jag ha full behandling till 16månader för att vara på den säkra sidan och det är trotts allt rätt mycket kvar (enligt mig och sambon) så vi vill gärna ha lite mer puschning innan kroppen ska sköta resten... Det är på två sätt, men jag tror nog att jag ska framföra att vi nog vill ha 2månader till med full behandling och komma tillbaka i början av maj kanske och se då hur det ser ut. Det skulle kännas bäst tror jag så jag hoppas på det nästan!
    Har vi klarat 1år med detta så klarar vi någon månad till tycker jag, och det är ju inga som hellst problem att ge henne medicinen heller så.
    Sen såg vi att de blev lite rödare på bara 4-5dagar som vi var utan medicin efter att ha haft inbrott och de tog hennes sista flaska så vi fick vänta medans de tillverkade ny, då känns det säkrast att ha fullt iaf ett litet tag till!

    Kl 13 ska vi vara hos Kirurgin på Barnkliniken.
    Och i morgon är det dags för Barnmedicin på morgonen för utredning om hon är mjölkalergiker eller ej.. hoppas det går fort och inte blir nå utdraget...
    Hon har börjat kräkas av vällingen nu med så det känns ju som att de är rätt kört att hon inte skulle vara allergiker det går 1-2timmar efter vällingen så kommer den upp och har gjort i 5dagar nu innan de så åt hon knappt upp vällingen men nu när hon dricker upp all så kommer de mesta upp igen *suck*


    (¯`°?.¸ ღ♥ mikaelajensen.blogspot.com/ ♥ღ¸.?°¯)
  • Äldre 18 Feb 08:50
    #10

    Ayla har börjat bli bra med maten nu igen sedan vi sluta med mjölken.
    Och hon har ju ätit samma som oss sedan hon var ca 10 månader, äter nästintill bara hemlagad mat enda barnmatsburkarna som kan gå ner är fisk för det tycker hon så mycket om så hon äter bara hon får fisk

    Annars äter hon allt, hon ÄLSKAR att sitta och gnaga på broccoli kvistar, paprika brukar det bli till mellis eller en morot att gnaga på.
    Hon tar stora fina tuggor och man behöver inte skära i små, små bitar utan hennes bitar är ungefär som man ger till en 3-4åring strl mässigt Hon har aldrig någonsin satt i halsen utan tuggar på jätte fint. Enda hon inte tuggar som bör tuggas är russin...

    Vi har ju inte skyddat oss alls vi sedan Ayla föddes så vi tar de som de kommer med syskon Eftersom jag inte har nå jobb så vore de rätt praktiskt att bli gravid nu inna hn är 18månader så jag får ha kvar min SGI men å andra sidan så har vi ju kanske inte riktigt råd med 2 små barn just nu just eftersom jag inte har nå jobb...
    Men visst vore de trevligt med en liten en till
    Får väl se om mensen dyker upp nästa vecka eller inte :P är så sjukt trött hela tiden, somnar flera gånger på dagarna och är helt slut kl21-22 på kvällarna, konstig i magen, kissar massor, är hungrig konstant haha

    Men det kan ju vara för att Ayla krånglat på nätterna så jag inte får sova ordentligt, och inte hinner äta ordentligt eller har någon som hellst ork att laga mat på dagarna och utan energi blir man tröttare sååå Jessie: man tycker ju att de skulle ha fixat något..
    varför återanställer dem inte en dagmamma så länge tills krisen är fixat undrar man jhu!!!
    Här ska man få en plats inom 4månader om man söker hela komunen, söker man specifikt så tar det så lång tid det tar... vi väntar på besked fortfarande vi med, senast 5/4 ska vi ha en plats få har de gått 4månader men vi har sökt plats ifrån 1/3 så vi får väl se tror inte vi får någon till dess eftersom vi fortfarande inte hört något så...


    (¯`°?.¸ ღ♥ mikaelajensen.blogspot.com/ ♥ღ¸.?°¯)
Svar på tråden Dec-barn 2008 del 8