Inlägg från: Milkina cerka |Visa alla inlägg
  • Milkina cerka

Bra eller dåligt med adoption?

JellyBean skrev 2010-02-18 03:44:24 följande:
    Min adoption har präglat hela mitt liv. Alla barn som är adopterade, är skadade barn. Det finns inget undantag. Skalan på skador kan variera och vad för liv barnet får sedan. Livet är inte bra för många människor.Men om man jämför "många människor" coh adoptivbarn..så får man:  Om man jämför ett biologoisk barn och ett adoptivbarn... Det biologiska barnet kommer ur mamman som ett tomt blad kan man säga. Helt vitt och slätt, redo att börja skrivas på.När ett adoptivbarn kommer till sin adoptivmamma så har dess blad redan vikts upp och ihop flera gånger, det är nött i hörnen, rispor, smuts och skrynkligt.. Vi är redan skadade från starten. Som ett livsmarton...Från starten, ( startlinjen), där dom flesta får börja springa livets lopp, då har vi redan hunnit springa flera kilometer...
    Det har min med gjort, o. det inte i positiv mening. Det har jag varit obekväm o. diskuterat mycket på detta forum. Det som fått m i g  att må bättre är att jag sökte upp o. fann min biofamilj. Resultatet blev att jag kom i bättre balans o. fick en mycket större familj men i två länder då.
    Camarogirl skrev 2010-02-18 16:57:21 följande:
    Ni som anser att adoption är så dåligt, vad anser ni är ett bättre alternativ för barnet? Och då menar jag realistiskt alternativ som fungerar i den värld vi lever i.
     Mitt realistiska alternativ hade varit att jag fått stanna kvar på barnhemmet tills min mamma fick min syster (o. som jag nu då med facit i hand), vet att hon började försöka få tag på mig då. 
    ..du simmar från stranden jag till stranden du i havet vi..
  • Milkina cerka
    Cerdrica - Tack!!
    UPC skrev 2010-02-19 08:17:56 följande:
    bra skrivit.. :) Jag vill med leta upp mina föräldrar.. :)Har du träffat de många gånger.?
    Nej, tyvärr har jag inte träffat mina bioföräldrar(hade gått bort) men väl syskon, kusiner, morbror mfl. Jag har regelbunden kontakt på tfn med min syster, ibland är min bror hos henne så att jag får tala med båda .
    Rest dit har vi däremot bara gjort två ggr, men tfn, fb o. mail är bättre än inget.
    JellyBean skrev 2010-02-19 08:56:05 följande:
    Jag vill med leta upp mina föräldrar... Berätta gärna mer om det, om du vill Spomenka. =)
    Du har ett meddelande i din inbox .
  • Milkina cerka
    Mammamys06 - Tack för # 38. Precis, vi är i n d i v i d e r och har påverkats(bra ord) olika av adoptionen hit till Sverige. I mycket handlar detta om kompetensen o. förståelsen hos a-föräldrarna, brister det där så kan det bli sämre. Har så svårt att se det som b a r n e t s  fel.
  • Milkina cerka
    Marcopolo
     - Du verkar medveten, det är bra. Men att bli adopterad inom landet måste göra en enorm skillnad. Först att "se ut som de flesta" o. slippa vara den enda "svartskallen" som de kallade mig, sedan att man får behålla språket, o k. vi k a n  kommunicera, men det är på engelska som inte är huvudspråk för någon av oss o. som d e inte läst i skolan i någon vidare omfattning heller(där jag kommer ifrån läser man ryska som vi läser engelska här).
    Det hade varit b e t y d l i g t  enklare att ha ett gemensamt modersmål.
    Detta är skäl nog iaf för m i g  att inhemska adoptioner är att föredra.

Cerdrika - Ytterligare ett inl. jag sympatiserar med helt o. hållet, #43.
  • Milkina cerka
    Thalis skrev 2010-02-19 11:17:51 följande:
    Jag blir så ledsen och rädd när jag läser vad några adopterade skrivit.Sen blir jag arg på hur folk vill nästan tysta ner det negativa som kan uppstå runt en adoption. Varför inte försöka förstå hur dessa personer känner sig och ta det till sig?Jag har läst många inlägg från Spomenka och trots att jag vet att vi aldrig skulle utsätta vår dotter för samma sak,så tar jag verkligen till mig detta.Jag vill inte att min lilla sessa ska känna sig så här,någonsin!  Kan bara hålla med vad du skriver Cedrika!!
    Förlåt, men jag blev tårögd av att läsa detta. Att göra skillnad för andra a-barn o. påverka a-föräldrar är precis skälet till att jag skriver här. Har jag gjort det ngt lite så blir jag glad.
    mammamys06 skrev 2010-02-19 11:52:55 följande:
    Håller med!!!! Jag vill också förtydliga att jag vet hur det är att vara JAG, hur det är att vara adopterad för MIG, jag vet hur det är att vara adoptivförälder åt min son men jag vet exakt hur han kommer att uppleva och känna inför sin adoption! Det jag kan ge honom är min förståelse för hur han KAN känna och uppleva det eftersom vi delar den erfarenheten men för det betyder det inte att han känner som jag gör! Man måste utgå ifrån att alla är olika!
    Ni har ju iaf upplevelsen gemensam, mer än många andra har. Kan bara se att det borde vara positivt.
  • Milkina cerka
    UPC skrev 2010-02-19 12:53:06 följande:
    Vad kul..vad hade du för känslor ditt tänkande på adoption?du får gärna skriva ett mail om det..:)
    Har inboxat dig .
  • Milkina cerka
    Namaste72 skrev 2010-02-19 12:43:29 följande:
    Men kultur är väl något man tillskansar sig, det är ju inte medfött?
    Håller inte med dig, jag kom inte hit som bebis, har aldrig passat in här heller.. när jag däremot kom "hem" så var jag som fisken i vattnet .
    Detta är som så mycket annat olika från individ till individ o. svensk blir jag aldrig helt o. hållet.
  • Milkina cerka
    Namaste72 skrev 2010-02-19 13:25:23 följande:
    Men handlar det om kultur eller är det en fråga om att se annorlunda ut gentemot dem runt omkring? Och vad är svensk? Jag blir heller aldrig 100% svensk, eller så kanske jag är det utan att veta om det om det? (Kan tillägga att jag helt och håller identifierade mig med den andra kulturen men när jag väl flyttat dit och bodde där...tja, då visade det sig inte funka och jag var en främling där.) Knepigt värre.
    Det är nog både och, här s y n s  det ju iaf för en del att jag inte ä r  svensk, jobbigt? ja enormt under skoltiden.
    När jag kommer dit ner ser jag många, för att inte säga alla gemensamma värderingar, men samtidigt är det första gången jag sett mina egna svensaka influenser med.
    Så, ja, lite känner jag nog igen mig i din beskrivning.
    Jag har två hemländer eller så inget alls..
  • Milkina cerka
    Cerdrica skrev 2010-02-23 12:19:35 följande:
    Okej, nu har jag bara skummat svaren sen jag skrev sist men FMGA när du skriver att "vi är, blir och förblir speglar av den kultur vi växer upp med" och när Vildrosen skriver "Jag tycker det kan vara en fördel att inte se ut som sina föräldrar om man är adopterad" så är det ju som icke adopterade ni uttrycker detta. Faktum är att många (men långt ifrån alla) adopterade tycker det har varit jobbigt att ha ett annat utseende än sina adoptivföräldrars och att många adopterade (men långt ifrån alla) visst tycker de mist sin ursprungskultur, språk, land och allt. Vad vi som föräldrar tycker är en helt annan diskussion. marcopolo, vi kan aldrig veta om dina (eller någon annans) barn fått det bättre med inhemska föräldrar. Men jag anser personligen det är lite arrogant att utgå från att de fått det sämre i sitt ursprungsland, att de inte blivit lika älskade. Sen säger jag inte att nationell adoption är problemfri men det är ju knappast internationell heller.
    Tack  Cerdrica!

" Faktum är att många (men långt ifrån alla) adopterade tycker det har varit jobbigt att ha ett annat utseende än sina adoptivföräldrars och att många adopterade (men långt ifrån alla) visst tycker de mist sin ursprungskultur, språk, land och allt. "

Detta är jätteviktigt för iaf mig o. de som påstår något annat, ja det är ju som att säga att mina känslor o. upplevelser är Fel..eller att jag är Dum som känner så..

Problemfritt blir aldrig livet, men jag är övertygad om att mina problem vid en adoption inom mitt födelseland iaf sett helt annorlunda ut än de jag haft här i Sverige.
  • Milkina cerka
    Thi 08 skrev 2010-02-23 13:43:55 följande:
    Det där med LKG är ju en ekonomisk fråga.......opereras barnet blir ju han/hon även socialt accepterad i Kina eftersom kirurgerna är så pass duktiga idag. Jag märker på en viss handling hur mkt V´s biomamma älskade henne, om hon haft pengar till adoption kanske hon inte behövt adoptera bort henne. Det är ju en extrem kärlekshandling att se till att hon får operation i ett land där antingen systemet betalat operationen eller föräldrarna själva gör det. Jag kan ju säga att de med invandrarfientliga åsikter inte är specielt glada över mig, hörde en tant i affären säga ngt i stil med "de tar hit sådana där barn med alla möjliga fel som vi ska betala för". Vad säger man? Jag stod helt frusen och tänkte att ag nog hörde fel Jag betalar också skatt eller vad säger man till en sådan idiot? Kanske hade själv flera barn som andra barnlösa människor betalat för. De tänker så enkelspårigt! OT igen.
    {#lang_emotions_cry} vilken tant! vet inte om man skall bli ledsen eller arg, men ilska löser ju inget..*Kram*
    // Ens om hade ett ordentligt ögonproblem o. trots hjälp ännu lider av sviter från detta..
  • Milkina cerka
    VNmamma skrev 2010-02-24 15:48:07 följande:
    Börjar det inte bli en del missförstånd i tråden nu?  Så här tänker jag när det gäller "hudfärgsfrågan" (som bara är en av flera aspekter när det gäller jämförelser mellan nationell och internationell adoption): 1. Hudfärgsskillnaden blir negativ för den adopterade för att han eller hon känner sig olik de andra i familjen, utanför, ensam, ingen att identifiera sig med, m m. Det KAN bero på att föräldrarna öppet eller dolt kommunicerar "du är annorlunda". Men, jag tror att det är mycket ovanligt. Det vanliga, och som jag oftast hört eller läst från adopterade är: 2. Hudfärgsskillnaden blir negativ för den adopterade för att ANDRA människor - utanför familjen -  hela tiden påtalar hur olik han eller hon är sina familjemedlemmar eller majoritetsbefolkningen. Det börjar tidigt och är allt från oskyldiga "är det där verkligen din riktiga mamma?" till öppet rasistiska "stick hem till Korea!" Ständiga påminnelser om att du hör inte riktigt hit.  När jag förstod hur det här upplevs av en del adopterade kunde jag först inte tro på dem. De överdriver, de har misstolkat situationen tänkte jag - som tycker mig ha ett ganska avslappnat förhållande till hudfärg och etnicitet. Sedan gick det upp för mig hur fördomar, vanföreställningar och intolerans fortfarande styr många männsiskor - ibland också mig. Hela det här "du hör inte hit"  "äter" på en del adopterade, andra går det kanske förbi. Tills de hamnar i en känslig period i livet, gör nya erfarenheter, reflektioner.  Så, ja hudfärgsfrågan kan vara ett mycket stort problem vid internationell adoption. Att jämställa det med problemet att - vid osynlig adoption - behöva förklara att man inte kan ärva sin adoptivmammas diabetes är lite.... Sist: jag är FÖR internationella adoptioner - och nationella adoptioner.
    Tack för att du skrev o. kunde sätta ord på det jag skulle vilja ha sagt.

För egen del är det en kombination av punkterna du ställer upp, tror att jag på ett sätt fick dubbla budskap hemma. Att jag adopterades från Ö-europa istf korea för att ta ett ex o. det just f ö r  att jag inte skulle se f ö r olika ut - men sedan poängterades detta faktum ändå för alla som ville höra på.
    Hade de varit konsekventa, med att dessutom inte nämna detta för precis a l l a kanske det kännts annorlunda.. vem vet..
    Hade "alla andra" inte vetat, så hade nog "du hör inte hit" kommentarerna förmodligen inte uppstått eller nåt..  Gnagt mig, ja det har de iaf gjort o. antagligen bidragit till viljan att söka efter ett ställe där jag faktiskt hörde hemma, utan att bli ifrågasatt..
  • Milkina cerka
    VNmamma skrev 2010-02-24 18:54:05 följande:
    Spomenka, du har kanske skrivit om det tidigare men jag frågar ändå: Varför tror du att dina föräldrar var så noga med att poängtera att du inte såg ut som dem? På vilket sätt gjorde de det? Vad säger din pappa om det i dag? Många frågor, du väljer förstås om/hur mycket du vill svara.
    Nu verkar du ha missförstått mig, tror jag.. det poängterades att de valde Ö-europa just för att jag inte skulle "avvika" som tex barnen som adopterades ifrån Korea.
    Sanningen är att jag skulle kunna tas för att vara pappas biologiska dotter, om man bortser från hans ljusblå ögon..
    Hade den tanken fullföljts helt, så hade inte varenda ny människa som tex. kommenterade denna likhet, fått svaret att vi adopterade henne osv. från mamma så hade det nog kännts annorlunda(men den kom sig av en enorm inrew sorg, det inser jag numera).

Sanningen är att pappa är oändligt snäll o. det skulle aldrig fallit honom in att opponera sig mot ngt mamma sa, det var helt enkelt hon som bestämde..
    I den bästa av världar hade de adopterat mig, inte ljugit om det för mig o. helt enkelt flyttat någon annanstans, men det var nog inte att tänka på med karriärer både yrkesmässigt o. på andra sätt - karriärer som gjorde att "alla" i staden jag växte upp i visste vilken vår familj var.
    Hoppas att jag var tydligare nu, annars får du fråga mer.
  • Milkina cerka
    VNmamma skrev 2010-02-24 23:22:17 följande:
    Aha. De poängterade det faktum att du var adopterad? Vilket inte syntes. Det visar kanske på en av utmaningarna med osynlig adoption/nationell adoption som någon annan här var inne på. Att det kan bli svårt att veta när man ska berätta och inte. Att en del föräldrar smyger med det. Medan andra, som i ditt fall, berättar för ofta. Om jag förstått dig rätt. Å andra sidan skriver du att de ljugit om adoptionen för dig. Det får jag inte riktigt ihop. Ursäkta om jag är trög eller läst slarvigt.
    Åh, det är nog jag som är oklar - det är som jag tänker mig att det skulle kunnat bli bättre för mig..
    " I den bästa av världar hade de adopterat mig, inte ljugit om det för mig o. helt enkelt flyttat någon annanstans, men det var nog inte att tänka på med karriärer både yrkesmässigt o. på andra sätt - karriärer som gjorde att "alla" i staden jag växte upp i visste vilken vår familj var. "

Ok?

Egentligen låter kommentarerna till hälften såhär: "Åh, så lik du är din pappa "(de människorna ser det lockiga håret o. ett drag runt munnen som han o. jag har gemensamt)

Den andra hälften frågar direkt: Var kommer du ifrån? (de ser mina bruna ögon o. håret o. drar s i n a  slutsatser av det..)

Så osynligt eller ej, vet jag inte..men att det är svårt att veta "att man gör rätt" d e t  har jag insett..
  • Milkina cerka
    Humlekotte skrev 2010-04-04 21:38:30 följande:
    Har hört om fall där tonåringar eller vuxna upptäckt att de är adopterade och hamnat i kris. Har själv adopterat ett spädbarn där det inte går att se på utsidan att hon är adopterad. Har placerat ett foto på biologiska mamman på byrån bland övriga familjebilderna. När dottern kommer till åldern där hon frågar om hur hon blev till finns detta kort att peka och och prata om. Om hon vet detta redan som liten kan hon fråga mer efterhand som hon växer och utvecklas. Tänker att vi tillsammans får lära oss vad det betyder att vara adoptivfamilj så länge vi lever.
    Fin tanke, tror du har rätt och vet att jag själv skulle uppskattat det om mina föräldrar haft ett kort på min mor och gjort henne till en naturlig del av vår familj.
    Jag har iofs "alltid" vetat att jag är adopterad, men hade absolut gärna velat veta mer om henne o. definitivt betydligt tidigare än vad som blev fallet.

Mina biologiska syskon och deras familjer är en del av det som ä r  min familj idag, och jag älskar dem. Hade vår mor varit en naturlig del av min a-familjs liv ifrån början hade vi antagligen setts betydligt tidigare o. förlorat mindre tid av varandras liv.
    Jag kan b å d e Be o c h Tänka.
  • Milkina cerka
    Faber skrev 2010-04-07 00:44:59 följande:
    Vilket jävla gnälleri, ni som är adopterade lider av väfärdssjuka (precis som många andra i det här landet)Bara i Sverige kan man sitta och må dåligt eftersom man har tid över och har det så bra att man inte behöver bekymra sig över hur man får mat på bordet eller tvingas jobba i någon sweatshop.Ni andra tycker jag inte ska adoptera eller skaffa barn alls, era neuroser kommer att överföras på den stackars ungen.Själv skiter jag i varför mina biologiska föräldrar lämnade bort mig för jag har ett liv att leva efter bästa förmåga. Det livet tänker jag inte slösa bort genom att sitta och grubbla eller hitta mina rötter (vad fan som nu menas med det).
    D u känner som d u  gör o. j a g  känner som j a g  gör.
    Min familj blev s t ö r r e och u t ö k a d e s  med min biologiska, v a d  skulle det vara för fel på d e t?
    Jag är s t o l t över mina rötter o c h  över att ha t v å  hemländer .
    Jag kan b å d e Be o c h Tänka.
Svar på tråden Bra eller dåligt med adoption?