Bra eller dåligt med adoption?
Anser ni att det är "ETT BRA SÄTT" att få ett barn via adoption?
Anser ni att det är "ETT BRA SÄTT" att få ett barn via adoption?
Om ett barn som mist sin biologiska familj blir adopterad nationellt förlorar de ju inte sitt språk, sin kultur och behöver inte leva med att se "annorlunda" ut. Om vår son blivit adopterad av ett kinesiskt par skulle han kanske bott på mindre yta och haft det sämre ställt materiellt sett men jag är övertygad om att han skulle kunna bli lika älskad av ett kinesiskt par som av oss. Han skulle fortsätta tala mandarin, han skulle fortsätta äta den mat han var van vid, växa upp i det land han föddes i och i den kultur hans bioföräldrar levde med.
Det anser jag skulle varit en fördel för honom och jag tror att många av de vuxna adopterade som idag känner ett utanförskap kanske hade känt sig mindre utanför om de blivit adopterade av inhemska föräldrar. Självklart skulle man fortfarande kunna ha känslan av att ha blivit övergiven av sina biologiska föräldrar men i sin ursprungskultur är man kanske ändå närmre dem på ett sätt?
Trots att jag är adoptivmamma anser jag att internationell adoption, för barnens skull, ska vara sista utvägen. Min son är född med LGK och kom till oss som treåring. Då var han delvis opererad, operationer finansierade av amerikanska välgörenhetesorganisationer, och du kan tro att jag tänkt många gånger på varför dessa organisationer inte i stället kan hjälpa till så barn blir opererade och kan stanna hos sina bioföräldrar! Inte för att jag inte vill ha min son, han är verkligen mitt allt men förstår du hur jag tänker? Det är ju helt tokigt att barnen ska behöva lämnas på barnhem för att få operationerna! Hjälpen ges för sent i ledet så att säga. Även om detta nu är lite OT så är det så fel på något sätt.
Men ja, jag anser att det vore bäst för barnen att bli adopterade nationellt och det anser ju även de flesta länder vi adopterar från. De barn man inte kan hitta föräldrar till inom landet blir tillgängliga för adoption och glädjande nog minskar det antalet barn i nästan alla länder.
Jag blir så ledsen och rädd när jag läser vad några adopterade skrivit.
Sen blir jag arg på hur folk vill nästan tysta ner det negativa som kan uppstå runt en adoption. Varför inte försöka förstå hur dessa personer känner sig och ta det till sig?
Jag har läst många inlägg från Spomenka och trots att jag vet att vi aldrig skulle utsätta vår dotter för samma sak,så tar jag verkligen till mig detta.
Jag vill inte att min lilla sessa ska känna sig så här,någonsin!