• UPC

Bra eller dåligt med adoption?

Anser ni att det är "ETT BRA SÄTT" att få ett barn via adoption?

• Svar på tråden Bra eller dåligt med adoption?
  • marcopolo
    marcopolo skrev 2010-02-19 12:13:31 följande:
    Förstår vad du menar och vet att det är det gängse synsättet. Det är bara så sorgligt när det kommer, det där "slippa se annorlunda ut","egna" kulturer, etc. Vi blir väl aldrig världsmedborgare, där det inte spelar nån roll hur man ser ut eller var man kommer ifrån, och jag blir lite rädd när man i alla läger tycker att människor ska stanna där dom är födda. För mig känns det som att så länge som resonerar så här så kommer vi att få dras med problem som  utanförskap och främlingsfientlighet mm,mm. Ta nu inte detta som en personlig anklagelse, det är bara en allmän reflektion.
    Tillägg:
    Självklart förstår jag att svårigheterna blir extra stora för dom barn som hunnit få ett språk innan dom adopteras . 
  • Cerdrica
    marcopolo skrev 2010-02-19 12:26:31 följande:
    Tillägg: Självklart förstår jag att svårigheterna blir extra stora för dom barn som hunnit få ett språk innan dom adopteras . 
    Håller inte med om att det bli "extra stora svårigheter" med barn som hunnit få ett språk. Kanske är det en anledning till att jag funderat mer på det men min son hade förlorat lika mycket av sin ursprungskultur om han adopterats vid tre månader som vid tre år. Det hade kanske inte varit lika påtagligt men det hade varit lika omöjlig för honom att få den tillbaka.
    Den som lever får se
  • marcopolo
    Cerdrica skrev 2010-02-19 12:23:10 följande:
    Jag tycker det vore fantastiskt om människor skulle kunna åka var som helst och bli accepterade oavsett hudfärg, bakgrund och religion men så ser inte världen ut. Det kan många adopterade och inte minst invadndrare vittna om. Visst, det här behövs ändras men jag tycker kanske inte det är nödvändigt att det ska göras av små oskyldiga barn som redan mist det viktigaste i livet, sin familj, inte om det finns alternativ för dem. Förändringarna och förflyttandet får vuxna står för tycker jag. Men visst är det jättetragiskt att man anses se annorlunda ut för att man är född i Etiopien, Kina eller Indien. Det är ju å andra sidan bara en liten del av varför jag tycker det är bättre för barn att adopteras inhemskt. Inga språkkurser eller kinarestauranger i världen kan ge min son sin kultur tillbaka om han skulle önska det en dag.
    Sorry men jag tycker att ditt resonemang är kontraproduktivt.Det är inte barnen som ska förändra synsätten, det är du.. och jag  och alla andra vuxna och det gör man inte om man håller fast vid att "man ska stanna där man hör hemma". Nej det är möjligt att språkkurser inte ger din son "hans" kultur tillbaka men vi  hoppas att det ger våra barn något i ändå, dom kan i allafall göra sig förstådda i sitt ursprungsland när dom kommer dit.
  • Namaste72

Men kultur är väl något man tillskansar sig, det är ju inte medfött?

Cerdrica skrev 2010-02-19 12:31:20 följande:
     Kanske är det en anledning till att jag funderat mer på det men min son hade förlorat lika mycket av sin ursprungskultur om han adopterats vid tre månader som vid tre år. Det hade kanske inte varit lika påtagligt men det hade varit lika omöjlig för honom att få den tillbaka.
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • marcopolo
    Namaste72 skrev 2010-02-19 12:43:29 följande:
    Men kultur är väl något man tillskansar sig, det är ju inte medfött?
    Precis!!!!!!
    Tack
  • UPC
    Thalis skrev 2010-02-19 11:17:51 följande:
    Jag blir så ledsen och rädd när jag läser vad några adopterade skrivit.Sen blir jag arg på hur folk vill nästan tysta ner det negativa som kan uppstå runt en adoption. Varför inte försöka förstå hur dessa personer känner sig och ta det till sig?Jag har läst många inlägg från Spomenka och trots att jag vet att vi aldrig skulle utsätta vår dotter för samma sak,så tar jag verkligen till mig detta.Jag vill inte att min lilla sessa ska känna sig så här,någonsin!  Kan bara hålla med vad du skriver Cedrika!!
    är du adopterad själv?
  • Cerdrica
    marcopolo skrev 2010-02-19 12:41:18 följande:
    Sorry men jag tycker att ditt resonemang är kontraproduktivt.Det är inte barnen som ska förändra synsätten, det är du.. och jag  och alla andra vuxna och det gör man inte om man håller fast vid att "man ska stanna där man hör hemma". Nej det är möjligt att språkkurser inte ger din son "hans" kultur tillbaka men vi  hoppas att det ger våra barn något i ändå, dom kan i allafall göra sig förstådda i sitt ursprungsland när dom kommer dit.
    Men menar du på allvar att du tycker att det är bättre att ett föräldralöst barn på ett barnhem i Kina kommer till ett par i Sverige än ett kinesiskt par i Kina för att vi behöver ändra synen på annorlundaskap??? Hur hänger det ihop med barnens bästa som utgångspunkt?
    Rasism botas inte med adoption, det är jag rätt övertygad om. Det krävs att vuxna tänkande människor tar sitt förnuft till fånga för att kunna bekämpa sådant. När synen på detta ändras blir det lättare för de adopterade men inte fasen kommer främlingsfientliga människor ändra uppfattning för att det adopteras 1000 barn om året från andra länder. Sorry, nej det tror jag inte på.

Jag har absolut inget emot språkkurser, de är väl toppen (om det nu är barnen och inte de vuxna som propsar på dem) och det är helt klart jättebra om barnen kan göra sig förstådda i sitt usprungsland en dag, om de nu vill åka dit. Min son kanske aldrig någonsin vill åka till Kina, vad vet jag. Han kanske inte bryr sig ett dugg om kinesiskt kultur när han bli äldre. Det är inte det som är min poäng. Min poäng är att ju mindre ett barn berövas i sitt liv är bättre. Därför anser jag att inhemsk adoption är ett bättre alternativ än internationell adoption.
    Den som lever får se
  • Thalis
    marcopolo skrev 2010-02-19 12:47:13 följande:
    Precis!!!!!! Tack
    Nja, alla barn adopteras inte när de är nyfödda och de hinner ta del av den kultur som de haft omkring sig!
    Vi adopterade vår dotter när hon var nästan 5 år och hon hade redan en kultur och språk.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis
    UPC skrev 2010-02-19 12:50:29 följande:
    är du adopterad själv?
    Nej.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • UPC
    Milkina cerka skrev 2010-02-19 10:11:55 följande:
    Cerdrica - Tack!! Nej, tyvärr har jag inte träffat mina bioföräldrar(hade gått bort) men väl syskon, kusiner, morbror mfl. Jag har regelbunden kontakt på tfn med min syster, ibland är min bror hos henne så att jag får tala med båda .Rest dit har vi däremot bara gjort två ggr, men tfn, fb o. mail är bättre än inget. Du har ett meddelande i din inbox .
    Vad kul..
    vad hade du för känslor ditt tänkande på adoption?
    du får gärna skriva ett mail om det..

:)
Svar på tråden Bra eller dåligt med adoption?