marcopolo skrev 2010-02-19 12:41:18 följande:
Sorry men jag tycker att ditt resonemang är kontraproduktivt.Det är inte barnen som ska förändra synsätten, det är du.. och jag och alla andra vuxna och det gör man inte om man håller fast vid att "man ska stanna där man hör hemma". Nej det är möjligt att språkkurser inte ger din son "hans" kultur tillbaka men vi hoppas att det ger våra barn något i ändå, dom kan i allafall göra sig förstådda i sitt ursprungsland när dom kommer dit.
Men menar du på allvar att du tycker att det är bättre att ett föräldralöst barn på ett barnhem i Kina kommer till ett par i Sverige än ett kinesiskt par i Kina för att vi behöver ändra synen på annorlundaskap??? Hur hänger det ihop med barnens bästa som utgångspunkt?
Rasism botas inte med adoption, det är jag rätt övertygad om. Det krävs att vuxna tänkande människor tar sitt förnuft till fånga för att kunna bekämpa sådant. När synen på detta ändras blir det lättare för de adopterade men inte fasen kommer främlingsfientliga människor ändra uppfattning för att det adopteras 1000 barn om året från andra länder. Sorry, nej det tror jag inte på.
Jag har absolut inget emot språkkurser, de är väl toppen (om det nu är barnen och inte de vuxna som propsar på dem) och det är helt klart jättebra om barnen kan göra sig förstådda i sitt usprungsland en dag, om de nu vill åka dit. Min son kanske aldrig någonsin vill åka till Kina, vad vet jag. Han kanske inte bryr sig ett dugg om kinesiskt kultur när han bli äldre. Det är inte det som är min poäng. Min poäng är att ju mindre ett barn berövas i sitt liv är bättre. Därför anser jag att inhemsk adoption är ett bättre alternativ än internationell adoption.