• zitza
    Äldre 18 Feb 19:54
    2416 visningar
    10 svar
    10
    2416

    Behandla en trå åing som en bebis eller som en " stor" pojke?

    Hej alla på familjeliv :)

    Lite flummig rubrik men jag undrar vad som är bäst för en treånig att få allt han vill och bli behandla som en bebis genom att säga " naawe" till allt han gör och ge honom nappen

    Eller att säga till honom " du är en stor pojke stora pojkar behöver inte napp" och ge honom regler så att han inte slår någon när han blir arg.

    Vad är egentligen bäst för barnet?

  • Svar på tråden Behandla en trå åing som en bebis eller som en " stor" pojke?
  • fruis
    Äldre 18 Feb 19:55
    #1

    Båda sakerna låter idiotiska i mina öron.

  • zitza
    Äldre 18 Feb 19:56
    #2

    Vad hade du gjort?

  • Tecken
    Äldre 18 Feb 19:58
    #3

    Varför inte behandla 3-åringen som en 3-åring?

  • Bedan
    Äldre 18 Feb 19:58
    #4

    Det är nog bättre att uppfostra barnet. Ingen vill väl ha en gnällig bebis till tonåring som bara är van vid att få som den vill så fort den gapar och slår.

  • zitza
    Äldre 18 Feb 20:01
    #5

    Ja men hur ska man ta en tre åring det är svårt lättare med 1-2 åringar och 6 åringar tycker jag..

  • Äldre 18 Feb 20:04
    #6

    Han ska behandlas som en 3åring inget annat!

  • Äldre 18 Feb 20:04
    #7

    En treåring söker gränser. barnet testar gränser och ser vad som h*n kan få igenom.


    Här gäller det att den vuxne väljer sina strider, dvs inte säger nej till allt utan försöker ge val åt barnet som man själv kan stå ut med. 
    Barn i just 3 års åldern är mycket trotsiga. själv har jag en snart 4 åring som är mycket nöjd med livet. vi har precis genomgått mängder av tester/prövningar/ nej till allt ifrån min son. Men vi har fösökt att framförallt varit konsekventa med vad vi säger och ha ett tydligt regleverk.
    Att slå någon är verkligen inte ok för en treåring. I den åldern går det att styra.
    i vår familj har vi haft 0 tolerans till att slåss och bitas. Detta är enda gången vi sätter honom på time out i 2 minuter. dvs. sitta kvar på en plats i 2 minuter och bli ignorerad av oss. efter 2 minuter kramas vi och förklarar att bitas/slåss får man inte göra. 
    och sen är det överstökat. allt är som vanligt.
    jag gick faktiskt en liten barn utbildning som kommunen håller i.. väldigt bra verktyg. Kanske finns en liknande i din kommun?
  • Äldre 18 Feb 20:05
    #8

    Iaf inte som en bebis...


    elbi.blogg.se uppdat. 11/1-10
  • fruis
    Äldre 18 Feb 20:07
    #9

    För det första hade jag aldrig sagt "stora pojkar behöver inte napp". Det är som att säga "stora pojkar gråter inte" och jag tror inte på att göra barn känslomässigt hämmade. Om jag inte vill att mitt barn använder napp säger jag "nappen använder du bara när du ska sova, inte på dagen, älskling" och sedan hålla på den regeln. Skulle inte ta bort napp helt förrän barnet kände sig känslomässigt redo för det beslutet.

    En treåring har inte jättemycket impulskontroll. Jag skulle lugnt hejda en treåring som slåss och säga "du får inte slåss. Om du blir arg kan du säga Jag är arg! istället". Barnet kommer fortfarande att slåss, men trägen vinner. Framförallt kan man prata om att man ska vara snäll mot andra och att man inte slår någon i situationer där barnet inte är argt. Då minns barnen bättre än i konfliktsituationer.

    En treåring är fortfarande ett ganska litet barn. Det betyder inte att de får göra som de vill men man måste ha rimliga förväntningar på barnet och framför allt berömma det positiva beteendet. När barnet gör fel övar man tillsammans med barnet på att göra rätt istället.

    Med allt det sagt kan jag också säga att jag trots denna filosofi visst har skrikit åt mina barn att sluta slåss när jag tappat tålamodet. Jag är långt ifrån en perfekt, pedagogisk förälder. Men jag märker skillnad. Barnen ändrar sitt beteende mycket fortare om man tar det ungefär som jag skrev ovan.

  • zitza
    Äldre 18 Feb 20:13
    #10

    Man är aldrig perfekt det måste alla föräldrar förstå ibland orkar man inte ta konflikt men det är jobbigt när en tre åring slåss och de andra skrattar bara åt det. Men tack för alla råd men jag undrar hur långt utvecklad är en tre åring i motoriken och talet?

    Jag har gått barn och fritid men har glömt bort vissa saker och vill ha nya idéer..

Svar på tråden Behandla en trå åing som en bebis eller som en " stor" pojke?