Inlägg från: LyckligtSlut |Visa alla inlägg
  • LyckligtSlut

Jo, jag är en manshatare.

Jag har också blivit utsatt för våldtäkter och våldsbrott och har fått en ganska cynisk världsbild men känner verkligen inte att jag hatar det mannen står för ändå. Det mannen står för för mig är fortfarande trygghet, ansvar, styrka och kärlek. Har aldrig någonsin fått känslan att mannen som sådan skulle stå för att våld mot kvinnor eller barn är okej.

• LyckligtSlut

En tanke slog mig idag när jag var ute och gick. Tänkte på denna tråd då, av någon anledning.

När jag själv blev utsatt för grova övergrepp av flera män för många år sedan, det var andra män som stöttade mig efteråt. Uteslutande. Kvinnorna jag hade oturen att söka stöd hos då eller som jag mötte inom vården vid den tidpunkten, de lade så hemskt mycket skam på mig.

Vad gjorde du där?
    Varför var du klädd sådär?
    Men du ligger ju med alla!
    Ja, vad skulle han tro när du alltid är så trevlig?

Dessa saker fick jag höra av kvinnorna. Både de som var mina vänner, de på sjukhuset, hos polisen och t o m hos kvinnojouren (hos kj lite mer indirekt)!

Känns inte bra att skriva det när jag inte är anonym, men jag gör det ändå.

Kanske därför jag inte alls känner likadant som ts när det gäller män. För mig har det alltid varit män som varit mitt stora stöd, även när det varit män som gjort mig illa. Ibland särskilt då.

Som om man blir slagen av sin pojkvän t ex. Då säger tjejkompisarna argt "Du är ju dum i huvudet som låter honom göra så!" Killkompisarna säger: "Om han rör dig igen så tar jag sönder honom!"

Det senare får då mig att känna mig mindre skyldig och känna att jag är en bra person som förtjänar ett bättre liv. Det gör att jag haft större möjlighet att lämna ett dåligt liv än om jag får höra att jag är en idiot bara.

Äh, tänkte bara på det idag. Kanske inte har med debatten att göra direkt, men varför är så många kvinnor så elaka och oförstående mot andra kvinnor, på ett mycket mer utbrett sätt än jag upplevt att män är?

Är det någon alls som känner igen sig?

• LyckligtSlut
    Lady Dahmer skrev 2010-02-25 09:01:49 följande:
    Påminner om mina erfarenheter. Kvinnor får alltid ta ansvar för männens kukar och lustar, om det handlar om våldtäkt och övergrepp eller om det handlar om abortfrågor och preventinmedel och när det hanldar om våld. Jag startade en tråd i ämnet. "boys will be boys" för att belysa problemet. Det startar på dagis. Jag citerar mig själv: Jag kom i puberteten när jag var runt 8. Små tuttar växte fram. Jag tror jag var först i klassen. Att vara först är inte så lattjo som det kan låta. Tjejerna retades, mamma envisades med BH och småpojkarna tog för sig. Rätt så friskt. Att bli nertryckt bakom skolan för att gänget vill känna är inte heller speciellt kul, och på den vägen var det. Det pågick tills jag var gott upp i tonården. Klagade jag (och det gjorde jag ofta) till lärarna så fick jag höra att "de är ju kär i dig!" eller "jo men pojkar är så, de vet inte bättre" (Boys will be boys)  eller "Det var väl inte så farligt!" när jag gråtandes för femtioelfte gången blivit nedtryckt på marken och klämd på av killarna i 5:an. Eller favvon; "Men det är ju du som retas med pojkarna, klart de blir till sig då! Du får väl sluta med det!" Dessa pojkar fick alltså budskapet att det ÄR ok att ta för sig. Vadå hon vill inte? JAG vill och då får JAG. JAG är man och då får JAG. Budskapet jag fick och massvis med andra tjejer med mig? Att vi inte har rätt till vår kropp. Varför klagar du? Det är HANS rätt! Din kropp är allmän egendom och du har ingen rätt att bestämma vem som tar och när.  Och vi lär oss flickornas viktiga läxa; Min kropp är inte min att bestämma och styra över. Och sen växer man upp med skuld och skam och tillåter männen att ta för sig för det är ju Deras Rätt.
    Men vad jag försökte framföra i min text är att det varit som värst för mig att det alltid är kvinnor som rättfärdigat männens beteende. Inte männen, trots att männen ofta varit av den "grabbiga" sorten, den som slänger sig med korkade uttryck, skryter om vilka tjejer de dragit över osv. Tyvärr var det ofta gärna de kvinnor i min närhet som är uttalade feminister (antagligen därför jag slutade kalla mig feminist, blev less på att höra till samma grupp som alltid attackerade mig i min svåraste stund). Har inte fått höra det av män, bara av kvinnor. Tyvärr. Kan därför inte förstå riktigt, trots att jag verkligen känner igen mig i hur du beskrev din pubertet osv.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.