Jo, jag är en manshatare.
för er som är nyfikna på att läsa och förstå mer om hur man tänker när man jobbar med genus och kompenserar:
www.jamstalldskola.se/index.shtml
för er som är nyfikna på att läsa och förstå mer om hur man tänker när man jobbar med genus och kompenserar:
www.jamstalldskola.se/index.shtml
från: http://www.jamstalldskola.se/
Kompensatorisk pedagogik handlar om att bredda flickors och pojkars traditionella könsroller. Eleverna stimuleras att pröva och träna nya förmågor och situationer. Det kan ske på många olika sätt, genom små förändringar och nytt förhållningssätt hos pedagogerna eller genom en mer organiserad verksamhet.
Kompensatoriskt arbete kan sammanfattas i att stärka självständighet hos flickor och samhörighet hos pojkar.
Självständighet innebär att kunna uttrycka sin vilja i små och större grupper, att kunna ta egna initiativ, att stå för sina åsikter och att kunna sätta gränser. Samhörighet innebär att kunna samspela bra i mindre och större grupper att kunna lyssna, att kunna uttrycka egna känslor och att förstå och respektera andras känslor.
Mål: att ge flickor och pojkar fler förmågor än de som ryms inom de traditionella könsmönstren.
Lily -- det är ingen som hävdar att pojkar och fickor inte är olika.
frågan är; VARFÖR är det så?
det är väldigt svårt att bemöta ett inlägg som är så otroligt fullt av misstolkningar, fördomar och ignorans så jag avstår helt enkelt. Du har redan bestämt dig för att tro det du tror om mig och jag är inte intresserad av en diskussion med nån som inte klarar av att skilja mellan sak och person.
Och Ninja är ungefär lika könsneutralt som Maria. Och alla kan få skit för vad de heter. Jag fick det (Natashja = Na-arsla, Tarzan) mina vänner Malin (Analin) och Lisa (fisa) och Regina (vagina) fick det. Ett namn är bara ett namn. Bara en parantes så där.