• Äldre 5 Mar 10:31
    73531 visningar
    1050 svar
    1050
    73531

    Jo, jag är en manshatare.

    TigerLily skrev 2010-03-05 10:28:59 följande:
    nej det har du INTE gjort.
    jo det har jag, men du nöjer dig inte med mina svar.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Äldre 5 Mar 10:34

    och att män skulle vara mer aggressiva än kvinnor är bara trams! Skillnaden är dock att vi ofta uttrycker vår aggression olika. (könsrollernas verkan)


    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Äldre 5 Mar 10:36
    Triskele skrev 2010-03-05 10:35:07 följande:
    Tack. Jag har jobbat hårt med mig själv sen jag var 12 så jag har snappat upp lite på vägen iaf. Men jag har lärt mig att det knappt är lönt att försöka vara helt ärlig och öppen, en del kan bara inte släppa små detaljer som dom hänger upp sig på. Strongt av dig att försöka trots allt.
    om jag ska vara ärlig så får jag mycket mer positiv respons än negativ. Både i trådarna, genom mailen och i min blogg.  
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Äldre 5 Mar 10:48
    TigerLily skrev 2010-03-05 10:40:07 följande:
    blev i fel ordning då jag citerade.. men där ser du ditt sätt att undvika att svara på frågor eller läsa in saker. orkar inte bläddra längre tillbaka i tråden, men finns många fler exempel där du läser in/tolkar in eller tar saker ur sitt sammanhang. VARFÖR skulle jag tro/tycka att det är DU som har fel ang våldtäkt? På dig låter det som om jag försvarar våldtäkt... vilket jag definitivt inte har gjort nånstans. Som sagt, du läser in alldeles för mkt. Trist och lite skrämmande.  Du är inte särskilt öppensinnad, lite tragiskt med tanke på att du arbetar med barn.
    hur menade du då? När du höll med om detta:

    Add3 skrev 2010-03-05 00:40:49 följande: Eller så tycker de helt enkelt att du har fel...
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Äldre 5 Mar 10:52
    TigerLily skrev 2010-03-05 10:44:59 följande:
    www.dn.se/nyheter/vetenskap/homosexuellas-hja...kommentera gärna denna forskning då tack.
    att det hittas skillnader på hjärnor mellan kön, raser, homosexuella, heterosexuella osv betyder egentligen ingenting. Isåfall måste man jämföra hjärnor på nyfödda.

    Hjärnan utvecklas hela livet och de områden i hjärnan som används mest är också de som utvecklas mest.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Äldre 5 Mar 10:54
    TigerLily skrev 2010-03-05 10:46:07 följande:
    varför skulle jag göra det? :o
    kanske för att det är ungefär lika relevant och schysst som att dra in mitt jobb. Jag gör mitt jobb förjävligt bra. och jag är antagligen mer öppensinnad än gemene man. ATt jag har en annan åsikt än du gör mig inte mer trångsynt.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Äldre 5 Mar 11:49
    TigerLily skrev 2010-03-05 11:02:41 följande:
    det stod INGET om just våldtäkt på det han svarade på. du skrev:"en intressant sak jag märkt genom åren är att de män jag öppet kritiserats i min bekantskapskrets har fått ett ordentligt försvar av både män och kvinnor som hävdar att jag snackar skit och har fel. "han är inte sån!" Det är nästan som att mäns dåliga beteende är osynligt för de flesta"Tack för mig, denna diskussion leder ingenstans. Tragiskt att du kämpar så för något som aldrig kommer att ändras. Slöseri med energi kan jag tycka.Att jag tycker att det är tragiskt att du inte är särskilt öppensinnad med tanke på att du arbetar med barn, är väl inte samma sak som att säga att du inte gör ett bra jobb? Nu läste du in, IGEN!!!
    ja det är förjävla tragiskt att jag kämpar för jämlikhet. Tänk om alla tänkte så?

    På vilket sätt är jag inte öppensinnad menar du? För att jag är av en annan åsikt? Förklara gärna.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Äldre 5 Mar 11:52
    katja74 skrev 2010-03-05 10:54:32 följande:
    En lite OT- fråga om ni orkar. Appropå att kvinnors val att "klä upp sig" kan ses som ett slags förtryck/manipulerande. Om min sambo (som är man) tycker att jag är jättefin i tofsar, fast jag själv inte tycker att det är så klädsamt, är det då i era ögon fel av mig att ändå ibland ha tofsar för att göra honom glad?  Det vore intressant att höra era synpunkter!
    att göra saker för sin partner handlar inte om förtryck.

    däremotså kan man fundera över varför vi i västvärlden väljer att klä oss på ett visst sätt och varför idealen ser ut som de gör.. och framförallt hur man bemöts som kvinna och man när man trotsar idealen och gör något som går mot normen.

    Jag t.ex avstår från att raka mig. Jag får ofta mycket negativitet pga detta. Kommentarer om att jag är okvinnlig, osexig, ofräsch, äcklig, försöker vara en man osv är inte ovanligt. Så då kan man fråga sig hur fri jag egentligen är att göra egna val.

    Jag har t.o.m startat en tråd om detta:
    www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50932781.html
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Äldre 5 Mar 12:04
    DrKejs skrev 2010-03-05 12:03:25 följande:
    Ehrm, du har ett konstigt sätt att ge uttryck för din kamp. Det kanske inte är idealiskt att spotta på mansrollen det första du gör och säga att du hatar den, speciellt med tanke på att du har en rejält förvriden syn på män och mansrollen. Jag skulle vilja påstå att du inte kämpar för jämställdhet eftersom du utgår från en radikalfeministisk agenda. Gör inte misstaget att jämställa feminism och jämställdhet, speciellt inte när du går i radikalfeminismens fotspår.
    det är din bild av feminismen. varför tror du att din tolkning och uppfattning är den rätta?

    för övrigt så tror jag det är nödvändigt att vara öppen med sina känslor och rädslor samt belysa de problem som män faktiskt står för om man ska kunna nå förändring.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Äldre 5 Mar 17:49
    Sharatain skrev 2010-03-05 12:18:19 följande:
    jag tror inte bara det är den personens bild av feminism. Jag är antifeminist. Men jag är verkligen inte emot jämställdhet. Tex så är det många "jämställdhetsförespråkare" av din kaliber som tvingar kvinnor in i fållor där de inte alls har någon som helst valmöjlighet eller rätt till sitt eget liv. Vart tog jämställdheten vägen? Jämställdhet handlar väl om att alla är på lika nivå? att hata män gör att du automatiskt sätter dem under kvinnor och att en del kvinnor ryker med där det spelar ingen roll... bara en viss typ av kvinnor får det bra och som de vill.Så säger du att "belysa problem som män faktiskt står för" ok... och problemen som kvinnorna står för då?
    det finns folk i den här tråden som sätter kvinnorna högre än män och det är INTE jag.

    Jag ser oss som jämlikar, men för att vi ska nå riktig jämlikhet så måste vi sluta ha olika förväntningar och krav och rättigheter och skyldigheter beroende på kön (eller klass, ras, sexualitet osv)
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Äldre 5 Mar 17:52
    DrKejs skrev 2010-03-05 13:12:37 följande:
    Mycket enkelt; feminism är en kamp för kvinnors rättigheter och därigenom inte lika med jämställdhet. Eller anser du att alla feminister är för jämställdhet?
    alla som verkligen vet vad feminismen handlar om och som verkligen ÄR feminister är för jämställdhet. Jag har inget intresse av att byta roll med mannen eller ge kvinnan mer rättigheter just pga sitt kön (som vissa i den här tråden verkar tycka är helt i sin ordning, och jag har inte sett dig kommentera det...) Jag vill ha jämlikhet. Lika rättigheter, lika skyldigheter och det tror jag de flesta feminister vill.

    sen finns det en stor grupp populärfeminister som inte vet vad ordet betyder, som kallas sig feminister bara för att de är för lika lön (eller vad det nu må vara) och sen finns det människor som kallar sig feminister som vill sätta kvinnan på en piedestal.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Äldre 5 Mar 17:55
    TessaS skrev 2010-03-05 14:20:55 följande:
    Äsch, skitsnack. Om de försvarar att någon har gjort dig illa så är de väl inte några trevliga människor.Lika idiotiskt som att säga "våldtäktsmannen var en vanlig, trevlig kille"... Nej, för vanliga trevliga killar gör inte sånt. "Våldtäktman" och "trevlig" hör inte ihop.
    jag tror det handlar mer om att de inte vill se. Att de hellre vill se att jag t.ex missuppfattat situationen eller att jag har haft skuld i det hela. ("varför flirtade du med honom?" - "varför följde du med honom hem och sov där??" osv). Och i många fall att jag helt enkelt ljuger.

    Såhär på rak arm skulle jag också påstå att de är jävla idioter (inga jag umgås med) men tyvärr så är bilden inte riktigt så svart/vit.

    Har du läst "en riktig våldtäktsman"? Där tar de upp just den här problematiken - att den typiske våldtäktsmannen inte är ett monster som lurar i buskarna, utan att har är just den där snälla killen som inte behöver våldta för att få sex. och den där killer som absolut aldrig skulle se sig själv som en våldtäktsman.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Äldre 5 Mar 18:07
    katja74 skrev 2010-03-05 12:21:41 följande:
    Intressant! Jag har också funderat kring det här med manligt/kvinnligt och ideal. Samtidigt så är ju det att göra sig fin för en partner/framtida partner något som verkar biologiskt betingat. Se bara på hur delar av djurriket kråmar, krumbuktar sig och är naturligt "pyntade" för att attrahahera det motsatta könet. På så vis är det en del av naturen och på så vis också naturligt, tänker jag.Jag tänker också att det här med att smycka sig på olika vis är något som vi människor pysslat med sedan urminnes tider, och i skilda kulturer. Redan de gamla grekerna, aztekerna, egyptierna osv, osv. Det verkar vara något högst allmänmänskligt sett ur en etnografisk synvinkel.Sen kan man ju verkligen ha invändningar mot delar av de ideal som vi matas med här i väst. Vi ska vara evigt unga, slanka och hårbefriade. Det är trista och orimliga ideal som trummas in i tidig ålder. Och som du säger, hårighet idag som äckligt och okvinnligt. Sålänge det inte är ett böljande svall på huvve´ vill säga...  
    problemet är ju när det blir ett krav. ATt smycka sig för varandra är ju inget fel i sig - men det är när idealen tar sjuka och onaturliga proportioner som nåt inte stämmer. Varför ska vi späka oss? Skära med kniven? Injicera nervgifter? vanställa våra kroppar? Bära plagg som gör ont och som begränsar vår rörelsefrihet?

    och allt för att duga??? Det är ju vansinnigt!

    Och när kvinnans (och männens) naturliga kroppar anses vara äckliga..... ja då har det verkligen gått för långt.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Äldre 5 Mar 19:45
    DrKejs skrev 2010-03-05 19:19:28 följande:
    Så radikalfeministerna är inte riktiga feminister?
    jo jag tycker det. Men jag tycker även att du har helt fel i din bild av vad radikalfeminism handlar om.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Äldre 5 Mar 19:47
    Semper Idem skrev 2010-03-05 19:32:29 följande:
    Tja, det är ju bara att låta bli för de som inte har lust. Inget man behöver starta folkrörelse för. De som kännetecknar feminism är just det feminina intresset att älta än det en än det andra.
    fast riktigt så enkelt är det inte. Om jag, varje gång jag avviker från normen, får en massa skit så blir ju inte valet fritt. Dessutom är vi ju så indoktrinerade i just idealet att det är svårt att avvika.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Äldre 5 Mar 20:32
    Semper Idem skrev 2010-03-05 20:10:57 följande:
    Jag tror inte du får skit för att du låter bli att "Skära med kniven? Injicera nervgifter? vanställa våra kroppar?"Detta gör ju kvinnor för att dölja, försköna och vilseleda. Samma anledningar som de sminkar sig och använder spanx eller väljer klädesplagg som skall framhäva eller försköna.Inget man får skit för om man låter bli.
    jag får enormt mycket skit för att jag inte rakar mig.
    Jag får kommentarer och blickar för att jag inte är tillräckligt smal.
    När jag låter bli att sminka mig och klär mig i bekväma kläder istället för "snyggt" så får jag höra att jag är sunkig, att jag "har gett upp" osv.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Äldre 5 Mar 20:32
    DrKejs skrev 2010-03-05 19:56:07 följande:
    Tja, du visar precis nu att du har fel. Om du visste något om radikalfeminismen så skulle du inte kunna påstå att den är för jämställdhet, eller anser du att ledande radikalfeminister är för jämställdhet när de vill slakta män?
    vem är det som vill döda män?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Äldre 5 Mar 20:49
    SandraLindholm skrev 2010-03-05 20:43:43 följande:
    Jag kan säga att min sambo är sunkig, jag är själv sunkig 5 av 7 dagar iallafall. Och det är inget jag tar som kritik utan ger dem ett leende och säger "ja visst är det skönt att inte bry sig alla dagar" Jag rakar mig, men inte alls varje dag, inte ens en gång i veckan. Och inte bryr sig min kille om det, utan rakar jag mig så är det för att jag själv känner mig snyggare, mer ren osv.. Jag tycker jag luktar mer svett tex om jag inte rakar mig under armarna och det känns bättre när jag ansat lite där nere.Jag är heller inte så smal, men är det verkligen så många i ens omgivning som bryr sig? Det känns som att du på något sätt har väldigt många i din omgivning som bryr sig och fokuserar på fel saker, men alla har faktiskt inte det. Det kommer aldrig bli så att män blir som kvinnor och kvinnor blir som män..Jag tycker det är skönt att vi inte alla är likadana, jag vill att min kille är min kille och mina tjejkompis just är tjejkompisar, skulle inte vilja se dem mer "manliga" eller se min kille mer "feminin". Jag är kvinnan och han är mannen..
    åh nej, min omgivning bryr sig inte överhuvudtaget hur jag ser ut. Det är främlingar.

    Och jag vill inte höra att jag är sunkig eller gått ner mig när jag är mig själv. Jag vill inte måsta klä upp mig eller använda smink för att duga och för att slippa kommentarer om hur sunkig jag är. Ser du verkligen inte problemet där?

    Och varför får inte människor bara vara? varför kan inte dina tjejkompisar får vara sig själva, oavsett om det innebär att de har traditionellt manliga egenskaper? (och jag förstår inte hur du menar när du säger att du inte vill att de ska vara mer manliga?)

    De här etiketterna "manligt" och "kvinnligt" passar inte in på en stor majoritet av människor. Ser du inte problemet i att vi har dessa krav, som faktiskt begränsar människor?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.