• MLT

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Jag är gravid och tänker mycket på det här, att jag inte vill att mitt barn ska behandlas efter andras konstiga syn på kön. Läste en undersökning där de visat upp en film på ett barn för flera grupper människor. Barnet presenterades som omväxlande pojke och flicka för de olika grupperna och de som tittade skulle skriva ner anteckningar om hur de tyckte barnet var.

Det var alltså samma barn, men där det hade presenterats som pojke tyckte grupperna genomgående att barnet var tuffare, gladare och mer framåt än där det hade presenterats som flicka. Självklart kommer människor behandla barnet därefter. Den tuffa pojken kommer uppmuntras att försöka sig på saker, medan den rädda flickan kommer daltas med. Redan i väldigt låg ålder kommer barnet formas av vuxna människors fördomar och förväntingar. 

Jag vill inte att omgivningen ska göra så mot mitt barn och därför tänker jag försöka göra allt jag kan för att motverka det och jag tror absolut att jag kan påverka genom att välja kläder med omsorg. Jag tror absolut att jag sänder ut andra signaler om jag klär min son i en rosa tröja än om jag klär honom i en superman-tröja. Samma sak om jag undviker små söta rosa tröjor till min dotter.

När hon blir tillräckligt gammal att välja själv får hon naturligtvis ha rosa eller klänning om hon vill, men det gäller även om sonen skulle vilja det.

• MLT
    sannapannapådal skrev 2010-02-20 15:39:51 följande:
    Du menar att du inte hade höjt på ögonbrynen om dumött en kille på stan som var klädd i klänning och högklackat?Som gick omkring och pratade med sina killpolare samtidigt som han pudrade näsan och senare la ner dosan i handväskan som hanbar på armen?Allvarligt????Jag hade börjat gapskratta! Och hade mina barn varit med mig hade desagt Mamma, kolla på den killen, hur är han klädd?
    Tycker det låter ruskigt elakt att börja gapskratta åt andra människor sådär och ännu värre att göra det inför sina barn.
  • MLT
    trädis skrev 2010-02-20 15:50:55 följande:
    med tvärtom så syftar jag till din TS. Nu tror jag att det är tredje gången jag citerar ditt inlägg."Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har) "det är alltså okej att köpa gull-gull, rosa och hello kitty till en pojke men inte till en flicka???DET kallar jag tvärtom, eftersom det är totalt tvärtemot vad det är tänkt.
    Det är ju inte alls vad ts har skrivit..
  • MLT
    trädis skrev 2010-02-20 15:53:44 följande:
    därför att det finns pojk/herr respektive flick/dam avdelningar i klädaffärer.att då välja att handla till en pojke på en flickavdelning och vice versa ÄR bakvänt, eftersom det går emot vad som är tänkt.Om man nu väljer att göra det så fine, men kom inte och säg att det INTE är bakvänt eller fråga varför det är bakvänt. det bara ÄR så. vill ni ha svar på varför så får ni titta på vidare perspektiv, för det är knappast någon här på FL som har svar på den frågan
    Du lever alltså bara efter hur andra säger åt dig att leva, gör bara val som andra redan stakat ut för dig? Klipper du aldrig sönder kläder för att de blir snyggare om du gör om dom eller köper en skitsnygg hylla, men målar om den för att den ska passa dig bättre? Ser jag ett par snygga byxor på en herravdelning köper jag dom, även om någon annan tycker att det är ett herrplagg, förstår inte det konstiga i det?
  • MLT
    trädis skrev 2010-02-20 16:04:59 följande:
     haha nej jag lever inte efter hur andra säger åt mig att göra.
    "därför att det finns pojk/herr respektive flick/dam avdelningar i klädaffärer.att då välja att handla till en pojke på en flickavdelning och vice versa ÄR bakvänt, eftersom det går emot vad som är tänkt".

Du skriver ju själv att någon annan bestämt vilka kläder som ska vara på flickavdelningen och vilka som ska vara på pojkavdelningen och då handlar du bara det som denna någon bestämt att du ska handla. Annars är det bakvänt. Hur är det att inte leva efter hur andra säger åt dig att göra?
  • MLT
    trädis skrev 2010-02-20 17:31:35 följande:
    ja det ÄR bakvänt. men jag har aldrig sagt att det är FEL. däremot att det AVVIKER och man då får förstå att det kan få folk att höja på ögonbrynen. men visst, om du anser att jag är styrd av någon som säger åt mig hur jag ska leva bara för att jag köper kläder till en flicka på flickavdelningen osv, så får det stå för dig. jag har hur som helst inga problem med den här uppdelningen, och jag mår bra, sover gott om nätterna och har inga större problem i livet trots att jag är "styrd"
    Grejjen är att det handlar inte bara om kläder, utan även om beteende och intressen. Hur tjejer respektive killar förväntas bete sig. Jag är glad att det finns männsikor som inte bara fogar sig för att det funkar, utan som vågar gå utanför mallen. Annars hade jag stått vid spisen utan rösträtt än idag. 
  • MLT
    trädis skrev 2010-02-20 18:20:56 följande:
    ok. jag tycker det är väldigt långsökt att dra parallellen mellan hello kitty och kvinnors rösträtt. självklart ska alla människor ha samma förutsättningar, lika lön för lika jobb, alla ska ha lika stor möjlighet att utbilda sig/jobba med det de vill oavsett kön osvoch tänk att det här tycker jag TROTS att jag tycker det är jättegulligt med en rosa hello kitty klänning på en flicka om vi pratar om annat än kläder så vore det bättre att uttrycka det i TS och inte förvänta sig att folk per automatik ska förstå att kläder är en metafor för politik.
    Jag vet inte hur du tolkar det som att ts fortfarande pratar om kläder, men vi kanske har tolkat hennes text olika:

"Det är också därför jag uppmuntrar hennes mindre "tjejjiga" kvalitéer (om vi nu ska envisas med att sätta ett kön på mänskliga egenskaper) som t.ex att ta plats, att höras, att synas, att busa, vara fysisk osv. (Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken)

Men det handlar inte inte om att pojkar inte ska få leka med bilar eller flickor inte leka med dockor som många verkar tro. Och det handlar inte om att flickor inte ska tillåtas vara mjuka och tysta eller pojkar högljuda och busiga.

Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön.

Tanken med den kompensatoriska pedagogiken är att alla barn ska få träna och utveckla förmågor för ökad självständighet och samhörighet. Traditionell uppfostran ger ju i allmänhet flickor mer av samhörighet och pojkar mer av självständighet.

Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.

Omgivningen kommer ju liksom uppmuntra det könsstereotypa tillräckligt och på så sätt skapar man en balans."
  • MLT
    stortå skrev 2010-02-20 18:33:05 följande:
    Första barnet?
    Dämpa det pojkigaste repektive flickigaste.... vilket trams du håller på med. Låt tjejen välja hur hon vill leka, klä sig etc. Vill hon spela hockey när hon blir äldre så får hon inte det? Får hon en son så får han inte dansa balett? Väx upp! Barnen måste få göra egna val oavsett könsroller! Har själv en dotter som älskar bilar medans min andra dotter tycker hello kitty är det vackraste. Vilka problem jag måste ha enligt din logik. Dessutom vill sonen spela hockey....shit
    Med andra ord är du inne helt på samma linje som ts, att låta barnet själv bestämma, inte klämma ner det i en roll. Ts skriver ingenstans att hon kommer hålla sitt barn orta från kläder eller aktiviteter, utan tvärtom visa alla möjligheter som finns.
  • MLT
    spuniknik skrev 2010-02-20 18:41:37 följande:
    Och exakt vad är det som skall uppnås genom att crossdressa småbarn? Seriöst, är det ett klädförtryck som vi skall göra uppror mot, eller är det något annat mål vad gäller jämställdhet som eftersträvas?
    Crossdressa småbarn för att man inte vill klä sin dotter i enbart rosa pluttinuttiga kläder eller sin son i bara blått och svart? Jag förstår inte det besvärliga i att man vill klä sina barn i alla färger, oavsett kön. Och som jag skrev innan handlar det inte bara om kläder, utan om hela personligheten. Varför sticker det i vissas ögon att jag visa mina barn att de kan bli och göra precis vad de vill, oavsett kön?
  • MLT
    MariaKsk88 skrev 2010-02-20 23:13:39 följande:
    Jag tror iaf inte att min son kommer tro att jag inte är för samma rättigheter för män och kvinnor bara för att jag klär honom i "pojkkläder". Det är skitlöjligt!
    Det är ju å andra sidan inte alls vad detta handlar om..
  • MLT
    Leijne skrev 2010-02-21 12:08:25 följande:
    Det kommer aldrig bli jämlikt i samhället oavsett vad vi har på oss. Om det nu kan leda till att det blir jämlikt mellan könen. Ja då har vi tusen andra grupper det glipar mellan!
    Det var nog många som resonerade så innan kvinnor fick rösta eller ha på sig långbyxor. Jag är tacksam över att det fanns de som vågade resonera annorlunda! 
  • MLT
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-21 14:12:06 följande:
    Jo jag har tänkt på den här debatten, jag skulle skicka efter påslakanset till Love så visade jag han en massa olika, så pekade jag på en rosa, "Den var väl fin?", Nej säger han och pekar på ett med Cars på....
    Jag tror det är så de allra flesta pojkar skulle reagera som från början blivit lärda att de ska tycka om typiskt pojkiga saker..
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!