Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
Jag är gravid och tänker mycket på det här, att jag inte vill att mitt barn ska behandlas efter andras konstiga syn på kön. Läste en undersökning där de visat upp en film på ett barn för flera grupper människor. Barnet presenterades som omväxlande pojke och flicka för de olika grupperna och de som tittade skulle skriva ner anteckningar om hur de tyckte barnet var.
Det var alltså samma barn, men där det hade presenterats som pojke tyckte grupperna genomgående att barnet var tuffare, gladare och mer framåt än där det hade presenterats som flicka. Självklart kommer människor behandla barnet därefter. Den tuffa pojken kommer uppmuntras att försöka sig på saker, medan den rädda flickan kommer daltas med. Redan i väldigt låg ålder kommer barnet formas av vuxna människors fördomar och förväntingar.
Jag vill inte att omgivningen ska göra så mot mitt barn och därför tänker jag försöka göra allt jag kan för att motverka det och jag tror absolut att jag kan påverka genom att välja kläder med omsorg. Jag tror absolut att jag sänder ut andra signaler om jag klär min son i en rosa tröja än om jag klär honom i en superman-tröja. Samma sak om jag undviker små söta rosa tröjor till min dotter.
När hon blir tillräckligt gammal att välja själv får hon naturligtvis ha rosa eller klänning om hon vill, men det gäller även om sonen skulle vilja det.