Inlägg från: Krake |Visa alla inlägg
  • Krake

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Har bara läst TS men tycker du tänker vettigt. Det är så mycket runt omkring som påverkar så det skadar inte att göra tvärtemot hemma, som kompensation.

• Krake

För inte så länge sen hade alla barn unisex-kläder - en klänning som kallades kolt - tills de var några år.

Ska man se det i ett historiskt perspektiv är det de könskodade smbarnskläderna som är ett märkligt, nytt påfund.
    Värst av allt tycker jag är småflicksklädernas skärningar: insvängda midjor på tröjorna och tajta jeansbyxor till 1,5-åringar. Det är sjukt.
  • Krake

Detta, t ex, är Karl XIIs kolt: lrk.lsh.se/Regentlängden/Sve/Föremål/Bilder/Karl%20XI/Karls_kolt~__H.jpg

Var hans morsa en galen feminist som tvingade honom att klä ut sig i prinsessklänning?
  • Krake
    Veladis skrev 2010-02-20 16:11:05 följande:
    Ja, och när de vuxit ur stl 116 ska de uppenbarligen se ut som de ska gå på nattklubb. Hur lekvänliga är paljetttights och silkig midjekofta?
    Jag tycker det är förjävligt. Barn som påklädesdockor för modeindustrin och de vuxna?
    Jag gör ett försök till med Kalle Dussins kolt, som inte var så lekvänlig den heller:
    lrk.lsh.se/Regentlängden/Sve/Föremål/Bilder/Karl%20XI/Karls_kolt~__H.jpg
  • Krake
    Leijne skrev 2010-02-20 16:13:03 följande:
    Men de är väl inte så lekvänligt på en pojk heller?
    Nej, det stämmer. 
    Det allra bästa, enligt mig för det är ju min inställning, är att försöka klä barnen fritt från modeindustrin. T ex genom att återanvända och köpa 2nd hand. Inte nöjesshoppa utan behovsinköp.
  • Krake
    Leijne skrev 2010-02-20 16:19:48 följande:
    Det finns ju faktiskt bekväma alternativ. Man behöver ju nödvändigtvis inte köpa de man inte tycker om om man inte vill. Vill du klä ditt barn i rörelsevänliga kläder i vanliga färger tycker jag det är helt okej. Vill en annan förälder klä sina barn i "vuxenkläder" kanske jag har en åsikt om det. Men det är inte mitt val och mina inköp. Varför ska vi bry oss så mycket om varandra. Kan vi inte ägna oss år våra egna barn och hur vi klär dom.
    Nu har jag inte köpt särskilt många barnkläder i mina dar, för jag är bara i 6e månaden med första barnet. Men min erfarenhet från klädinköp till mig själv är att det inte är så jäkla lätt att hitta det man vill ha, om det går emot modet.
    Precis som till barn, föredrar jag enkla, praktiska kläder utan tjafs och i naturmaterial till mig själv. Det har hänt många gånger att det varit nära på omöjligt att hitta...
    Sedan, grej nummer två, är att när jag ser barnkläder som gör barn till sexobjekt, så undrar jag vad det säger om samhället. Det är ju ett uttryck för den värld vi lever i. 
  • Krake
    Leijne skrev 2010-02-20 16:21:09 följande:
    Vi ärver kläder av varandra i våran ungängeskrets. Det finns lite allt möjligt i de påsarna. Men storlekarna stämmer ju. Det är väl det viktigaste.
    Eller hur! En dag börjar väl de små liven protestera själva, men man gör det ju knappast bättre genom att stressa på dem modekläder innan de ens kan sitta på pottan.
    Men att ha barn idag verkar ju till 70% handla om konsumtion...
  • Krake
    trädis skrev 2010-02-20 18:20:56 följande:
    ok. jag tycker det är väldigt långsökt att dra parallellen mellan hello kitty och kvinnors rösträtt. självklart ska alla människor ha samma förutsättningar, lika lön för lika jobb, alla ska ha lika stor möjlighet att utbilda sig/jobba med det de vill oavsett kön osv och tänk att det här tycker jag TROTS att jag tycker det är jättegulligt med en rosa hello kitty klänning på en flicka om vi pratar om annat än kläder så vore det bättre att uttrycka det i TS och inte förvänta sig att folk per automatik ska förstå att kläder är en metafor för politik.
    Inte långsökt alls. Kravet att få gå i herrkläder - byxor - gick hand i hand med kravet på rösträtt för 100 år sedan.
  • Krake
    trädis skrev 2010-02-20 18:25:47 följande:
    ok för mig som inte är ett dugg historieintresserad så är inte den kopplingen självklar
    Du kanske har sett nyheterna på sista tiden, då, om Lubna Hussein i Sudan som dömdes till spöstraff för att ha haft byxor på sig?
    Kläder, kön och politik hör helt klart ihop.
  • Krake
    spuniknik skrev 2010-02-20 18:41:37 följande:
    Och exakt vad är det som skall uppnås genom att crossdressa småbarn? Seriöst, är det ett klädförtryck som vi skall göra uppror mot, eller är det något annat mål vad gäller jämställdhet som eftersträvas?
    Vi kanske uppnår ett tillstånd där ingen kommer på tanken att säga att ett 2 år gammalt barn är "crossdressing" för att det har strumpbyxor eller en viss seriefigur på tröjan...
  • Krake
    spuniknik skrev 2010-02-20 18:50:21 följande:
    Och då har vi uppnåt.....? en värderingsfri värld, där varje individ, oavsett kön, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religiös övertygelse, politisk inriktning - you name it - bara blir sedd för just den individen den är? Dröm vidare.
    Nej, då har vi uppnått just det. Vad hade vi uppnått när det blev ok för kvinnor att bära byxor? Att kvinnor fick bära byxor.
    Det är jag glad för idag.
  • Krake
    spuniknik skrev 2010-02-20 19:57:19 följande:
    Det kommer aldrig att vara socialt accepterat att klä sig hur som helst. Det finns platser och tider för aftonklänning, för blåställ, och för bikini. Det har jag inga problem med.
    Men om tillräckligt många pojkar bär klänningar blir det ok för pojkar att bära klänningar och det är bra för de pojkar som vill bära klänningar. Förstår inte varför det skulle vara en skillnad på detta och kvinnor i byxor (vilket inte bara är historia, se länk ovan).
    Sen, för min del, så gillar inte jag konsumtionshetsen som det är kring barn (märker det redan och mitt barn är fortfarande i tryggt förvar bakom min navel), som modeindustrin är en del av. Så jag skulle inte köpa hello kitty till mitt barn oavsett kön. Faktum är att jag nog inte kommer köpa så mkt kläder alls till barnet, och definitivt inte för nöjes skull. Men det är en annan diskussion...
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!