Inlägg från: spuniknik |Visa alla inlägg
  • spuniknik

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Och jag kan inte låta bli att känna....och....?

Ja det känns ju verkligen som det viktigaste - att ta slaget om kläderna och leksakerna, för det är ju verkligen prylarna som skapar könsidentitet. Eller vad menar TS?

Kompensatorisk pedagogik låter i mina öron som att man försöker kompensera något som flickorna saknar.

Genusfrälsta kör alltid med sitt snack utifrån någon form av målsättning där ett jämställt läge skulle vara det ultimata. Annars är bristen på målsättning ganska skral skulle jag vilja säga. Vaddå jämställt? På bekostnad av individualitet då, varav könstillhörigheten faktiskt är en stor del.

• spuniknik
    MLT skrev 2010-02-20 18:15:05 följande:
    Grejjen är att det handlar inte bara om kläder, utan även om beteende och intressen. Hur tjejer respektive killar förväntas bete sig. Jag är glad att det finns männsikor som inte bara fogar sig för att det funkar, utan som vågar gå utanför mallen. Annars hade jag stått vid spisen utan rösträtt än idag. 
    Och exakt vad är det som skall uppnås genom att crossdressa småbarn? Seriöst, är det ett klädförtryck som vi skall göra uppror mot, eller är det något annat mål vad gäller jämställdhet som eftersträvas?
  • spuniknik
    Krake skrev 2010-02-20 18:43:41 följande:
    Och då har vi uppnåt.....?

en värderingsfri värld, där varje individ, oavsett kön, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religiös övertygelse, politisk inriktning - you name it - bara blir sedd för just den individen den är?

Dröm vidare.
  • spuniknik
    MLT skrev 2010-02-20 18:52:16 följande:
    Crossdressa småbarn för att man inte vill klä sin dotter i enbart rosa pluttinuttiga kläder eller sin son i bara blått och svart? Jag förstår inte det besvärliga i att man vill klä sina barn i alla färger, oavsett kön. Och som jag skrev innan handlar det inte bara om kläder, utan om hela personligheten. Varför sticker det i vissas ögon att jag visa mina barn att de kan bli och göra precis vad de vill, oavsett kön?
    Ok. Så du vill visa dina barn att genom att de får ha på sig vilka kläder de vill så kommer de att kunna utveckla hela sin personlighet, precis efter sina egna förutsättningar?

Du tror väl inte på detta själv, seriöst?
  • spuniknik
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 19:05:30 följande:
    vill du anpassa dig och ställa dig i ledet så varsågod. men jag vill det inte. jag fortsätter hellre att drömma och jobba för nåt bättre.
    Nej, det har jag inte sagt, men jag väljer mina slag väl. Hoppas du gör det också. Det första slaget jag hade tagit hade i varje fall inte gällt kläder.

Så då har vi slagit fast att du jobbar för en värld där ditt barn får ha på sig vad hon/han vill. Vad har du uppnått med det? Ligger det något stort symboliskt värde i just klädseln?
  • spuniknik
    Krake skrev 2010-02-20 18:59:42 följande:
    Nej, då har vi uppnått just det. Vad hade vi uppnått när det blev ok för kvinnor att bära byxor? Att kvinnor fick bära byxor.
    Det är jag glad för idag.

Visst är det värdeladdat och storslaget med historiska paralleller, och det låter snyggt också. Jag undrar fortfarande vad det är som skall uppnås; att pojkar får ha på sig klänningar? Eller att det är socialt accepterat att vi får ha på oss vad som helst. Och åter igen: För att uppnå vad??
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!