Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

En vännina till mig fick en sarkastisk kommentar om inköpet av Hello Kitty-prylar till sin pojke. "Jag undrar om du skulle klä din dotter i Hello Kitty? Eller är det enbart reserverat för pojkar, allt i jämställdhetens namn"  

Och jag började fundera på vad som sagts.

I "jämställdhetens namn" så är det omöjligt att göra lika så länge som omgivningen har olika förväntningar och bemötande på pojkar och flickor. En pojke i Hello Kitty uppmuntrar inte det sockersöta tjejiga och det sänder inte budskapet att "det här är en typisk pojke!" 

När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke
    . Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)

Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.

Hon kommer ju att få tillräckligt med uppmärksamhet utifrån sitt kön utan att jag behöver förstärka det.

Det är också därför jag uppmuntrar hennes mindre "tjejjiga" kvalitéer (om vi nu ska envisas med att sätta ett kön på mänskliga egenskaper) som t.ex att ta plats, att höras, att synas, att busa, vara fysisk osv. (Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken)

Men det handlar inte inte om att pojkar inte ska få leka med bilar eller flickor inte leka med dockor som många verkar tro. Och det handlar inte om att flickor inte ska tillåtas vara mjuka och tysta eller pojkar högljuda och busiga.

Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön.

Tanken med den kompensatoriska pedagogiken är att alla barn ska få träna och utveckla förmågor för ökad självständighet och samhörighet. Traditionell uppfostran ger ju i allmänhet flickor mer av samhörighet och pojkar mer av självständighet.

Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.

Omgivningen kommer ju liksom uppmuntra det könsstereotypa tillräckligt och på så sätt skapar man en balans.

I jämställdhetens namn.

(givetvis ska man ta hänsyn till individen. Det finns ju tysta känsliga pojkar och de behöver inte tystas mer, och samma sak med flickor. Man får titta till barnets behov och det bemötande barnet får av omgivningen)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:15
    ... eftersom att många här inte verkar fatta att det inte handlar om tvång eller om att vägra sitt barn nåt så förklarar jag för femtioelfte gången:

Ninja är två bast. Hon kan inte välja kläder själv. Nej, jag tänker inte låta na röja loss på hm för då skulle hon välja vuxentrosor och hattar.

När hon får en egen vilja så kommer jag givetvis bejaka den. INOM RIMLIGA GRÄNSER. Vill hon ha en tjejig tröja så kommer hon få det och vill hon ha klänning så är det ok också.

Men nej hon kommer inte få ha klänning varje dag till dagis/skolan , och nej hon kommer inte få bestämma och styra över klädinköpen.

Men det går att komprimissa utan att göra våld på barnets personliga utveckling och smak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 12:29
    för er som är nyfikna på att läsa och förstå mer om hur man tänker när man kompenserar:

www.jamstalldskola.se/index.shtml
  • Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
  • Lady Dahmer
    Tow2Mater skrev 2010-02-19 19:23:53 följande:
    Jag pratde om vilda respektive lugna sidor. Skulle kanske sagt "båda" istället för "alla". Bara för att han inte har dockor, betyder det inte att han inte har t ex nallar. Lugna och vilda sidor kan båda uppmuntras utan dockor och rosa kläder.
    jo men docklekar uppmuntrar omsorg, omhändertagande, lugn osv.
  • Lady Dahmer
    Haraaz skrev 2010-02-19 18:58:46 följande:
    Löjligt att folk ska använda barnen till att skylta med sina politiska åsikter. Varför ska en pojke få ha hello kitty kläder men inte flickan? Om ni ska vara jämställda så låt båda könen ha vad fan de vill på sig, inte bara "pojkkläder" till flickor och "flickkläder" till pojkar!
    kläder påverkar hur man bermöts. läs ts en gång till.
  • Lady Dahmer
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 20:17:25 följande:
    Jo men det jag skrattade åt var TS påstod att man kan VÄLJA att sätta på killarna rosa kläder, när det i mitt fall inte går.Jag bryr mig INTE om en kille går i rosa prinsessklänning till skolan och skulle knappast kommentera det eller tycka att det är konstigt på något sätt. Det jag skrattade åt var;Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)
    jo men du -- min unge kom ut som en liten liten bebis utan vare sig åsikter eller möjlighet att komma ut. Och nu vid två års ålder så har hon FORTFARANDE ingen åsikt.

Det är liksom JAG som bestämmer vad hon har på sig tills hon blir tillräckligt gammal att ha en åsikt. Sen är det dessutom JAG som fostrar henne.
  • Lady Dahmer
    Tant Green skrev 2010-02-19 20:20:35 följande:
    Jag läste en del i den där länken du hade till kompensatorisk pedagogik, och funderar på hur man gör rent praktiskt för att ta hänsyn till individen? Det står en massa exempel (Jag läste under "Lärande exempel - förskola") som gick ut på att dela upp barnen i flick- och pojkgrupper för att öva på det de inte är bra på. Men hur gör man då med t.ex. de tysta känsliga pojkarna, eller de högljudda flickorna som tar all plats. Får de vara med i gruppen med det andra könet?Jag har för mig att jag sett någonstans att du själv jobbar på förskola, så jag tänkte att du kanske vet hur det går till i praktiken? Antar att det inte är så enkelt som det låter i teorin...
    i de flesta traditionella förskolorna så jobbar man ofta i grupper utan att ta hänsyn till individen. Sen så kör man indivduellt på andra plan. samma sak gäller ju i genuspedagogiken. Vet man med sig att en av flickorna är stökig så jobbar man ju med det, men kanske inte alltid.
  • Lady Dahmer
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 20:00:54 följande:
    Detta fungerar ju så länge man kan bestämma över sina barns kläder, men när de får en egen vilja så är det inte så enkelt. Jag tänker INTE köpa kläder till mina pojkar som de ALDRIG skulle ta på sig för "jämställdhetens" skull, bortkastade pengar.
    du har verkligen hakat upp dig på rosa.

läs om ts en gång till, för jag pratar inte bara om EN färg utan om allt kring kläder.

nej du kan inte tvinga dina söner att ha på sig rosa, men du kan låta bli att köpa de värsta stereotypa pojkiga kläderna till dem.
  • Lady Dahmer
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 20:31:36 följande:
    Jo visst. Men den ena vill bara ha på sig stereotypa "killkläder" med drakar, Star Wars, döskallar osv på.Jag tänker inte hålla på att tjafsa med honom om kläder VARENDA morgon, men nu fick jag visserligen honom igår att köpa en mintgrön tröja, så det kanske finns hopp
    personligen så tycker jag inte att barn ska få bestämma allt. Visst ska de få vara med och välja, men inom rimliga gränser.

men sen så är det ju så att om dina barn fått ha på sig coola kläder från start så har de ju vant sig vid den bekräftelse som de medför (wow! vilken COOL tröja du har) och då kan det vara svårare att gå tillbaka.
  • Lady Dahmer
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 20:34:41 följande:
    Eller så räcker det att gå in i en klädaffär, så kan han klart och tydligt se vad som pjkar/tjejer har på sig..........
    och just därför ska man inte ta med ungarna när man handlar kläder.
  • Lady Dahmer
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 20:36:44 följande:
    Sedan förresten min äldsta son är en riktigt mjukiskille och går med på det mesta men när det gäller kläder, där är det TVÄRSTOPP, då gäller det att fundera på, är det så viktigt för mig att han har på sig de kläderna JAG tycker är fina? Då anser jag inte att det är så viktigt, utan han får bestämma över det.
    det beror ju på vad man tycker är viktigt. eftersom att kläderna påverkar hur barn bemöts så tycker jag att det är rätt så viktigt att se till att min unge inte har kläder som får folk att bemöta henne på ett sätt jag inte är ok med.
  • Lady Dahmer
    Bam skrev 2010-02-19 20:38:15 följande:
    I min sons klass är det övervägande flickor som är stökiga och bråkiga. Till den grad att vissa av dom inte fick följa med och spela tennis härom dagen. Dom fick sitta i klassrummet och göra annat. Ska man uppmuntra sånt beteende eftersom det är flickor det gäller? Jävla bs skulle jag vilja kalla det.
    som jag skrev så ska det tas hänsyn till.

men jag vill även göra en notis om att flickor oftast uppfattas som stökiga även när de inte är hälften så stökiga som pojkarna. Det beror på våra förväntingar. Vi har annorlunda krav på barnen beroende på kön.

i en studie så lät man ett par pojkar springa runt på bryggorna vid en badplats. De härjade runt och knuffades osv. Inte en pers reagerade. Det var t.o.m några som log lite sådär "boys will be boys"-aktigt.

Sen så lät man ett gäng flickor bete sig exakt lika. Och genast blev reaktionerna annorlunda. Folk blev oroliga, bestörta och några undrade t.o.m argt vad föräldrarna höll hus.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!