Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 08:10:29 följande:
    Det låter som du tror att pojkar kommer från en annan planet. Du beskriver mina söner.FAST de spelar hockey och fotboll. Och har pojkkläder.ALltså ditt tänk går lite långt nu...

så du menar att du inte ser nån generell skillnad i beteende mellan pojkar och flickor?

Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    KaptenNemo skrev 2010-02-20 09:34:06 följande:
    Som förebilder klär sig då din man enbart i "typiskt kvinnliga" kläder och du i "typiskt manliga"?
    jag klär mig i byxor och tröja om det var det du undrade, men nu är det så att jag är vuxen och könsmogen och det är inte mitt barn. Jag är dessutom en produkt av min egen fostran och gör mina val med det i ryggen. Samma sak gäller min man som alltid har jeans och t-shirt. Och det finns ingen anledning att göra tvärtom.

jag klär mig inte i färgglada myskläder och mitt barn har inte bh på sig.
  • Lady Dahmer
    logg81 skrev 2010-02-20 08:28:14 följande:
    Barn ska få vara barn. Oavsett kön så ska allt politiskt bort ifrån dom. Jämställdhet i all ära... Jag kommer aldrig använda min dotter som något slags valplakat där mina åsikter i en tuff debatt genomsyras. Hon är flicka och hon har hela och rena kläder. Hon har allt från Spiderman till Hello Kitty. Hon har nytt och begagnat. Klänningar och byxor. Hon leker med bilar och med dockor. Hon har rosa och hon har blått...Min dotter är ett barn och aldrig att jag skulle ens tänka tanken att visa min åsikt via henne. Jag har en alldeles utmärkt talförmåga jag kan använda själv. (Eller via skrift). Och skulle jag vilja skylta med mina åsikter för omvärlden kan jag klä mej själv i killavdelningens kläder... Jag köper kläder som jag tycker är fina och som jag tror är funktionella till min tös. Någon jämställdhetstanke finns inte bakom mina inköp. Hennes behov går före politik...
    jag lovar dig att ALLA föräldrar klär sina barn enligt sina egna värderingar och åsikter. Även du. Detta är inte unikt för de som bryr sig om genus.
  • Lady Dahmer
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 10:41:00 följande:
    Jaha så har man en fegis med generalisering så et skriker, som vanligt.Anser fortfarande att det ÄR dubbelmoral.
    du förstod alltså inte vad jag menade? Jag upprepar: inget val är FEL, men man bör fundera på vart valet kommer ifrån och just hur "fritt" det är.

ditt barn gör vad han lärt sig och vad han tror är rätt, som de flesta barn.
  • Lady Dahmer
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 10:43:32 följande:
    Åk till Libanon, Syrien, Irak, Iran, Saudi osv så lär du se att "klänning" kan både män o kvinnor ha..
    jag har inga planer på att flytta dit. I sverige så är klänningen reserverad för tjejer.
  • Lady Dahmer
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 10:51:12 följande:
    Tomas Di Leva skulle nog bli ledsen i ögat nu!
    jo för han anses ju vara en riktig karlakarl.

menar du på riktigt att det är socialt accepterat för pojkar och män att ha klänning i sverige?
  • Lady Dahmer
    Krätchen skrev 2010-02-20 10:52:21 följande:
    Orka bry sig?Har inte egna barn, men mina vänner har.Vill tjejen ha en bil, då får hon en bil,vill killen lajja med hello kitty,  varför inte.Du överanalyserar, låt barnet bara vara.
    när du får barn....

och märker att vissa kläder får folk att behandla dina barn på ett sätt du inte är ok med, kommer du då skita i det eller kommer du göra nåt för att påverka det i en annan riktning?
  • Lady Dahmer
    Reglementet skrev 2010-02-20 11:01:55 följande:
    Jag har faktiskt inte märkt någon skillnad i bemötande oavsett vilka kläder som är på.
    det har jag och många med mig.
  • Lady Dahmer
    Lillly skrev 2010-02-20 11:05:48 följande:
     Det blir ju för mycke åt det andra hållet.. ska killar ha kitty klänningar eller är det bara tjejer som ska ha spider-man jeans???
    varför inte bara låta alla barn ha tillgång till alla kläder?
  • Lady Dahmer
    trädis skrev 2010-02-20 11:09:44 följande:
    fast i TS fall tolkar inte jag det som att vi pratar om vad barnet vill. hon skriver "när JAG köper kläder"."När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke. Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter". Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har) "
    min unge är två bast. Vad ska jag göra - släppa lös na inne på hm och köpa allt hon drar på sig? 

i örvigt så köpte och valde min mamma ut alla mina kläder tills jag var runt 12, 13 och inte fan mådde jag dåligt av det. Tvärtom, jag blev alltid så himla glad när hon kom hem med kläderna. Det var liksom som julafton.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!