Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Lillly skrev 2010-02-20 11:11:18 följande:
    Skulle min son vilja ha det så får han gärna prova syrrans hemma... men jag skulle inte låta honom gå till skolan i det eftersom han skulle bli retad till 100% och varför skulle jag låta honom utsätta sig för det?! Sånt kan aldrig leda till nått bra att låta en pojke stå ensam och förklara att det är inget fel i det för en hel skola
    och jag som jobbar med barn kan lova dig att blir han inte retad nu så skulle han inte bli det om han bytte kläder heller. Jag ser ungar i glitter, rosa, hello kitty och ingen har blivit retad. Det har hänt att nån konstaterat att "rosa är en tjejfärg" men då kan barnet svara "nej det är det inte!" och det brukar vara bra med det.

sen så är det bättre att ge barnen verktyg att hantera elaka människor och självkänsla att inte bry sig istället för att lära dem att de måste anpassa sig för att duga.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Thorla skrev 2010-02-20 11:11:09 följande:
    Jag tycker rubriken var lite missvisande. Min lilla tös kommer få ha klänning, rosetter och gud vet vad. För att hon är en flicka!
    rubriken var sarkastisk.
  • Lady Dahmer
    trädis skrev 2010-02-20 11:16:49 följande:
    absolut en fin tanke. tänk på att den ska fungera rent praktiskt också bara.
    det brukar det göra.
  • Lady Dahmer
    Lillly skrev 2010-02-20 11:17:54 följande:
    Nu verkar du prata om små barn, jag menade mer när dom kommer upp i 8års åldern. Har du sett pojkar i klänningar??!
    i åttaårsåldern har ungarna redan lärt sig att det inte är ok för pojkar att ha klänning. det tycker jag är tragiskt.
  • Lady Dahmer
    Krätchen skrev 2010-02-20 11:19:10 följande:
    Om jag någonsin får barn, då köper jag kläder jag gillar. Mycket rosaOavsett kön.Sedan får barnet bestämma, när de kan.Jag bryr mig inte att min gudson väljer att ha en hello kitty-tröja.No big deal.
    du svarade inte på frågan. Skulle du inte bry dig om vissa kläder gav en negativ reaktion hos folk?
  • Lady Dahmer
    Veladis skrev 2010-02-20 11:20:42 följande:
    Och OM en åttaåring väljer att ha klänning till skolan så tyder det på väldigt stark vilja, eftersom en åttaåring sällan har missat hur samhällets stereotyp pojkmall...
    precis. och det SKA uppmuntras.
  • Lady Dahmer
    trädis skrev 2010-02-20 11:20:45 följande:
    okej, så du menar att tex en man inte blir ansedd som konstig den dag då han kliver in på kontoret iförd klänning?eller att män som går på tex anställningsintervjuer iförda klänningar har exakt samma förutsättningar som övriga trots hans klädval?ledsen att ta dig till verkligheten, men så ser det nog ut om jag får gissa. sen om man gillar det eller inte eller om man vill att klänningar ska vara "normalt" även för män, det är en annan fråga.
    jo visst skulle de anses konstiga, men brukar folk generellt retas och mobbas bara för att nån är annorlunda? Och brukar de fortsätta retas om personen ger svar på tal eller helt enkelt skiter i det?

det är samma sak med barn. Jag har själv sett hur barn med svar på tal blir lämnade ifred. Barn har dessutom mycket lättare till att acceptera olikheter och det som är "konstigt" än vuxna.

Och om vi ska diskutera anställningsintervjuer så kan jag berätta att maken hade en sån. Killen kom i kjol. Fick jobbet och på frågan efteråt varför han haft kjol så svarade han: "jag ville ju vara fin inför mötet!" - det var så självklart. Maken skrattade gott.
  • Lady Dahmer
    fru vanheden skrev 2010-02-20 11:21:32 följande:
    Klä era barn som ni vill!Rent ut sagt så skiter jag i det...Jag klär mina barn som jag och som de vill...Dottern = tjejklädersonen=killkläder (förutom armekläder, disneyteman, dödskallar osv)Jag blir så jäkla arg att detta är så imla viktigt men det som är viktigast glömmer ni!Uppfostra barnen med massor av kärlek så att de blir fina empatifulla människor..Låt inte barnen somna ledsna..Alla mina barn somnar tillsammans med mig så länge de vill..Ingen har gråtit sig till sömns...Vi svär inte, vi sätter barnen främst, osv..Barnen är planerade efter trygg hem miljö, De vet att de är trygga och älskade otroligt mkt!De får inte titta på dokusåpor, stimmade barnprogram,Vi gör så mkt tillsammans,Detta är f*n så mkt viktigare än färgen på tröjan..Mina barn lär sig att alla är lika viktiga!Vare sig de är killar eller tjejer eller annorlunda!De får gråta och visa känslor..Min dotter har rätt att bejaka sin flickiga sida om hon vill det..Hon ska aldrig behöva känna sig skyldig för det!
    vad får dig att tro att jag skiter i alla annan fostran? Vad får dig att tro att jag inte fostrar min unge att bli empatisk, snäll, omtänksam, klok? Vad får dig att tro att jag låter henne somna ledsen eller se på våldstv?
  • Lady Dahmer
    Lillly skrev 2010-02-20 11:26:16 följande:
    Men det är så det är..  det finns två kön! Killar och tjejer är olika.. annars hade inte världen sett ut så här. 
    vad har det med kläder att göra? ramlar snoppen av om man har klänning?

och varför tror du att vi ÄR olika?
  • Lady Dahmer
    Krätchen skrev 2010-02-20 11:27:40 följande:
    Känns ganska oviktigt att jag ska svara på den frågan.Klä barnet som du vill, sedan när barnet kan välja sjäv: låt barnet bestämma.Prinsessklänning på pojken, Superman på flickan. 
    så då är svaret - ja, jag skiter i om vissa kläder får mitt barn att bli behandlad på fel sätt.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!