Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

trädis skrev 2010-02-20 11:36:56 följande:
    jodå, om samhällets normer är felaktiga.jag ser inte felet i att ha olika avdelningar på kläder för män och kvinnor.vi ÄR olika i kropparna oavsett hur jämställt folk än vill ha det.
    varför bara om de är felaktiga? tycker du inte att det är fel att så många inte vågar bryta normer för rädsla av reaktionerna de får?

jag t.ex har valt att sluta raka mig i armhålorna. Vet du hur mycket skit jag får pga av det och hur lång tid det tog innan jag vågade visa det?? Är det verkligen bra? Att lära våra barn att de ska vara som alla andra för att duga?
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    fru vanheden skrev 2010-02-20 11:39:03 följande:
    Har aldrig nekat mina barn något för att de har fel kön..Min dotter som är åtta leker hellre med dinosaurier än barbie..Min son leker helst med pippi långstrump och använder sina fina pippi kläder..Jag tycker att det som är ännu viktigare är barnen..Att de får en trygg och kärleksfull uppväxt..Man läser här på fl om alla som skaffar barn till höger och vänster även om inte bägge föräldrarna vill ha ett barn, ekonomin är i botten, barnen får skrika sig till sömns för att lära sig somna själva..Barn ska bli självständiga så tidigt som möjligt..Tycker att så många glömmer vad som egentligen är viktigt...Och ofta när det handlar om genusuppfostran så är det med kvinnor som i sig själva inte är trygga med sitt kön eller män som inte heller är det..Min son skulle aldrig få leka med pistoler eller ha militärmönstrade kläder..Inte min dotter heller..Det handlar inte om deras kön utan en självklart sund uppfostran
    kan man inte bry sig om både ock? Är det antingen eller för dig?

personligen så är jag engagerad i ALLA områden och aspekter som gäller mitt barn och hennes fostran.
  • Lady Dahmer
    NiXxI skrev 2010-02-20 11:39:34 följande:
    .Jämställdheten sitter inte i kläderna våra barn bär, det sitter i hur vi vuxna agerar under våra barns uppväxt.
    men du ---- hur vuxna agerar påverkas av kläderna barnet har på sig!
  • Lady Dahmer
    Veladis skrev 2010-02-20 11:41:49 följande:
    Vad bra!Men, som sagt, det ena utesluter inte det andra. Och din teori kring genusuppfostran har jag aldrig sett belägg för. Men jag tycker fö att man ska vara trygg i sig själv och inte i "sitt kön". jag är mer än ett kön.
    vad fan innebär att vara trygg i sitt kön? Min fitta är inte min identitet och jag tycker uppriktigt sagt synd om de kvinnor som har sin identitet i en social konstruktion (vad som är kvinnligt)

Jag är Natashja, en fantastisk person med olika kvaliteer och egenskaper.
  • Lady Dahmer
    trädis skrev 2010-02-20 11:39:51 följande:
    varför får inte barn kläs utifrån sitt kön? det finns ju herr och dam avdelningar.tycker det är så larvigt det här. ni får det nästan att låta som man ska skämmas om man klär sin dotter i kjol och klänning.eller vi kanske ska köra unisexkläder rakt av? fasen va tråkigt.
    tråkigt?

jag får nog köra en favorit i repris:

åsså min tråkiga enformiga dotter i tråkiga unisexkläder:

• Lady Dahmer
    trädis skrev 2010-02-20 11:42:58 följande:
    oj, när jag  hör dina inlägg så får jag nästan påminna mig själv om att det är såna basala grejer som KLÄDER vi pratar om, för du får det till att låta som om vi pratar om värre saker visst ska barn uppmuntras som vill gå sin egen väg. men de ska också vara medvetna om att det inte anses vara det normala att manliga släktet går i kjolar och att de därför kan få reaktioner på sitt klädval. så ser verkligheten ut, och jag ser ingen anledning att hålla mina barn i en bubbla och låtsas som att det inte finns skillnader mellan kill och tjej kläder.
    kläderna är EN del i det. Jag tar även beslut kring Ninjas leksaker och de program hon får titta på på tv och de möjligheter jag erbjuder henne.

genus handlar om helheten, inte bara om kläder eller bara om lek eller bara om bemötande.
  • Lady Dahmer
    Krätchen skrev 2010-02-20 11:42:58 följande:
    Jaha. Skitsamma.Varför orkar du bry dig?Vem säger att hon ser ut som en tjej då?
    varför orkar jag bry mig? ehhh.. för att jag är hennes mamma och jag bryr mig om hur hon bemöts och vilka effekter det har på henne.
  • Lady Dahmer
    Krätchen skrev 2010-02-20 11:45:10 följande:
    Och det skadar barnet på vilket sätt?
    skadar och skadar. påverkar negativt. Dvs om man tycker det ÄR negativt att flickor och pojkar trycks in i trånga könsmallar. Alla tycker ju inte det.
  • Lady Dahmer
    NiXxI skrev 2010-02-20 11:50:52 följande:
    Men då är det fel av de vuxnas sätt att tolka...för om vår tolkning av barnet igger på kläderna, då kanske vi inte ska försöka agera som jämställda vuxna heller. Ska man praktisera på sådan nivå att det ska "hänga" på valet av kläder så måste ju hela värlen ändra sin bild oh sina tolkningar.D.v.s att vuxna män ska kunna sitta på sina positioner iförda t.e.x klänningar eller varför inte toppar på gymmet på killarna?Faktum är ju att vi tjejer har lättare för att klä oss  mäns kläder än omvänt, men fortfarande yrkas det på att vi är mindre jämställda och då ska detta påpekas genom våra kläder?Tanken bakom är säkert god, men i verkligheten är det nog bättre att försöka lära barnen att jämställdheten är hurvida vi är som individer, inte hur vi ser ut...oavsett kläder, glasögon, hårfärg etc etc
    jag kan inte förändra ett helt samhälle eller styra hur folk bemöter mig eller mitt barn-

vad jag däremot KAN göra är 1. se till att mitt barn är klädd på ett sätt som ger henne ett bra bemötande. dvs att hon bemöts utifrån sin person och inte som en söt liten flicka. och 2. se till att ge mitt barn hundra möjligheter istället för två och på så sätt se till att hennes möjligheter breddas.
  • Lady Dahmer
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 11:55:15 följande:
    Men omd e inte VILL ha klänning, är det fel då?
    som jag sagt till dig tre gånger nu; nej det är inte fel, men man bör fundera på varför barnet gör de val det gör och om de eventuellt kan behöva stöd i att vara sig själva helt. (om de nu är på ett visst sätt eller klär sig på ett visst sätt för att passa in)
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!