NiXxI skrev 2010-02-20 11:50:52 följande:
Men då är det fel av de vuxnas sätt att tolka...för om vår tolkning av barnet igger på kläderna, då kanske vi inte ska försöka agera som jämställda vuxna heller. Ska man praktisera på sådan nivå att det ska "hänga" på valet av kläder så måste ju hela värlen ändra sin bild oh sina tolkningar.D.v.s att vuxna män ska kunna sitta på sina positioner iförda t.e.x klänningar eller varför inte toppar på gymmet på killarna?Faktum är ju att vi tjejer har lättare för att klä oss mäns kläder än omvänt, men fortfarande yrkas det på att vi är mindre jämställda och då ska detta påpekas genom våra kläder?Tanken bakom är säkert god, men i verkligheten är det nog bättre att försöka lära barnen att jämställdheten är hurvida vi är som individer, inte hur vi ser ut...oavsett kläder, glasögon, hårfärg etc etc
jag kan inte förändra ett helt samhälle eller styra hur folk bemöter mig eller mitt barn-
vad jag däremot KAN göra är 1. se till att mitt barn är klädd på ett sätt som ger henne ett bra bemötande. dvs att hon bemöts utifrån sin person och inte som en söt liten flicka. och 2. se till att ge mitt barn hundra möjligheter istället för två och på så sätt se till att hennes möjligheter breddas.