Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Pralin M skrev 2010-02-21 12:28:40 följande:
    Ett problem är språket, tycker jag. Personer benämns med "han" eller "hon". Man vill ju inte gärna kalla ett barn för "det", därför blir det lättare om man vet könet. Detta är iaf anledningen till att jag frågar efter kön på små barn.
    varför inte fråga vad barnet heter? Jag benämner de flesta med namn om jag kan.

annars säger jag "kompis". "Titta ninja, en kompis vill låna spaden!" (i sandlådan med okänt barn)
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Lillly skrev 2010-02-21 12:30:38 följande:
    Ja där är vi olika för just när det gäller det med kläder så tycker jag så. Vet inte va jag ska säga mer för jag tycker så.  Om han skulle vilja ha det så eftersom det är som det är så vill jag inte att han ska ha det pga just mobbing. 
    då kan jag glädja dig med att berätta att mobbing INTE handlar om vad an har på sig och att jag under alla mina år som förskolepedagog aldrig stött på ett barn som blir mobbad för att han har rosa.

mer om mobbing här: (jo jag skrev ett inlägg om det också! haha)

www.familjeliv.se/Forum-5-98/m50900823.html

Jag citerar mig själv:

Den egentliga orsaken till att någon blir mobbad är att "flocken" har valt ut just denna person till att bli det. Fula kläder/fräknar/rött hår/glasögon/konstiga åsikter är inte orsaken till själva mobbningen, utan dess symptom. Man kommer inte tillrätta med sjukdomen genom att bota symtomen, utan genom att bota sjukdomstillståndet.

För mobbning handlar om hierarki och status. Den som mobbar är överordnad, den som mobbas underordnad. Den svagaste individen i en grupp blir utsedd till att vara hackkyckling. Flockmentalitet i sitt esse. Gruppdynamik.
  • Lady Dahmer
    SweetNilam skrev 2010-02-21 12:37:16 följande:
    Men vilka färger gäller detta då? Är barn automatiskt pojkar om de har blått menar du? Rättfärdigar det din syn på saken typ Ja, men hon hade blått, så jag trodde det var en kille. Eller vad. Jag fattar inte?! Om det kommer ett barn i gult, grönt eller svart. Hur ställer du dig till det då? Är det verkligen så svårt att fråga "Vad heter barnet?". Tyvärr förekommer det ju. Här är en bloggerska som stött på detta gällande sin son Många föräldrar varnade sina barn och sa "akta lilla flickan" med ljusa babyröster, när de sprang förbi Ville i trängseln mellan bokhyllorna.
    hahahaha lilla ville!

jo den har man hört, fast de kallar ju min unge för "grabben". hahah. lite så där sturskt liksom som man pratar till en pojke.
  • Lady Dahmer
    SweetNilam skrev 2010-02-21 12:43:16 följande:
    Och ja just det. Hennes Ville hade ju rosa på sig...
    jag gillar ninas kommentar:

Ville hade mkt rosa på sig idag så jag klandarar ingen att de tror att Ville är en tjej. Det spelar ju ingen roll. Däremot tycker jag att det är bra att han får höra folk tala om och till honom med ljusa babyrösten, det får annars inte små pojkar i samma utsträckning som flickbarn.
  • Lady Dahmer
    Pralin M skrev 2010-02-21 12:38:06 följande:
    Ja, jag har bara tyckt det känns konsigt att säga "vad heter ditt barn?", men kankse är det inte så konstigt. "Kompis" funkar då inte på min 3½ åring. Han blir bara sur och säger "det är inte min kompis" ifall han inte känner barnet
    jo jag förstår, jag har verkligen fått öva på att säga vissa saker.. men till slut så sitter det i ryggraden.

haha... anledningen till att jag valt ordet kompis är ju just för att .. ja... sända ett litet budskap om att alla barn är potentiella kompisar! (nåt jag snappade upp av en förskollärare för ett par år sen)

du kanske kan svara sonen: "Jo, men han kanske kan BLI din kompis?"
  • Lady Dahmer
    Lillly skrev 2010-02-21 12:40:43 följande:
    Men handlar om är en sak, men pojkar i rosa klänningar blir ofta utvalda av flocken för att överiga i flocken inte har rosa klänning eftersom dom är hjärntvättade av killigt och tjejigt! 
    en pojke som är självsäker (och det är oftast självsäkra barn som vågar ha klänning) blir snarare en trendsättare än ett offer.

offret måste vara svagare (jag menar inte fysiskt) än mobbaren, och mobbaren är alltid svag.

Har du verkligen stött på pojkar i klänning som blivit mobbade eller är det nåt du bara gissar skulle ske? För förstår man vad mobbing handlar om så ser man ju att det inte har med det att göra.

men nu handlar inte tråden om pojkar i klänningar. jag förstår inte varför det ska dras upp?
  • Lady Dahmer
    Lillly skrev 2010-02-21 12:52:50 följande:
    Nej men jag har i min skola stött på pojkar som blivit mobbade i mindre feminina kläder.  Vi pratade om kläder
    jo men de barnen blir inte mobbade för sina kläder. de hade blivit mobbade även om de bytte kläder.
  • Lady Dahmer
    Pralin M skrev 2010-02-21 13:02:57 följande:
    Det resonemanget är så bakvänt. "Gör inte så, för då blir du mobbad". Då lägger man ju ansvared på den mobbade. Det är väl adrig rätt att mobba någon oavsett?
    för att inte tala om hur nedbrytande för självkänslan det är!
  • Lady Dahmer
    Maj Lis skrev 2010-02-21 13:49:02 följande:
    kom och tänka på det igår när jag klippte min man med trimmen(har två töser).skulle ni snagga era flickor om dom ville det?
    ja varför inte? Fan va praktiskt!

just nu har ungen kortklippt hår.
  • Lady Dahmer
    binzela skrev 2010-02-21 13:57:38 följande:
    super intressant! Men du klär ju Ninja sött ändå, i Molo, DKNY mm.   Hon går ju inte runt i Spindelmannen direkt, lr? Det är där gränsen går för mig! Älskar även din blogg xD
    jag klär ju ungen rätt så neutralt. Men hon har fyra star wars tröjor. 
  • Lady Dahmer
    Pejgan skrev 2010-02-22 16:26:45 följande:
    Jag ska försöka hitta studien igen men det jag läste var att mäns föräldraledighet sågs som något utvecklande och gav dem högre lön (dvs män som tog ut FL fick en bättre löneutveckling än män som inte gjorde det) medan trenden var precis tvärtom för kvinnor.MEN frågan är om samma studie undersökte hur män som tog ut MYCKET FL påverkades, det är jag inte säker på. Men jag ska se om jag hittar den igen det var när jag var föräldraledig och löneförhandlade som jag hittade den.
    jag har läst nåt liknande
  • Lady Dahmer
    SkåneP skrev 2010-02-26 08:53:52 följande:
    Jag tycker man inte ska ta speciella hänsyn till individers kön - det gör man inte när det är jämställt.  Eftersom kompensation gör precis det så tycker jag det är en dum metod, hellre på lära att alla har lika rätt till [vad det nu är].
    men om resten av samhället nu särbehandlar pga kön, vad kan jag göra som pedagog eller förälder för att motverka det och skapa balans? Om jag förhåller mig neutral så tippar ju den andra sidan över.

Kompensation handlar ju om att bredda barnens roller, inte särbehandla. Att låta barnen får träna på de färdigheter de kanske är mindre bra på och stärka de sidor som kommit i skymundan. Hur kan det vara dåligt?

Och gäller det även utanför genusperspektivet? Ska man låta bli att ge speciell uppmärksamhet till t.ex dyslexiker eller stökiga barn eller barn som är blyga och inte vågar ta för sig?
  • Lady Dahmer
    SkåneP skrev 2010-02-26 10:30:57 följande:
    Att verka för att inte göra någon könsbaserad åtskillnad? "Om jag förhåller mig neutral så tippar ju den andra sidan över." Neutral är den som inte gtr något alls. Att aktivt vara könsneutral är inte att vara neutral. "Kompensation handlar ju om att bredda barnens roller, inte särbehandla." Särbehandling blir det per definition samma sekund som man har olika agendor där agendorna tittar till könet. "Att låta barnen får träna på de färdigheter de kanske är mindre bra på och stärka de sidor som kommit i skymundan." Det är förstås bra och något man kan göra.  Fast man ska IMHO göra det utifrån barnen (detta behöver Olle stöd i för att Olle är svag i detta) och inte utifrån någotgeneraliserat antagande om svagheter som följer med barnens kön (detta behöver Olle stöd i för Olle är pojke).
    genuspedagogik och kompensatorisk pedagogik ska alltid vara individbaserad först och främst. Men man jobbar även med grupper och man kan idag se skillnader i hur grupperna funkar tillsammans just baserat på kön. Och det är det man uppmärksammar i genusarbete.
  • Lady Dahmer
    SkåneP skrev 2010-02-26 11:02:07 följande:
    För mig är det uppenbart att om man skiljer folk åt enl. en viss premiss (tex könet) kommer man också befästa att sådan skillnad finns.
    som det ser ut på förskolorna och skolorna idag (och i samhället i stort) så särbehandlas barn redan utifrån kön. Skillnader och rollerna befäst i största mån och det är det man vill motverka med ett genusperspektiv.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!