SkåneP skrev 2010-02-26 08:53:52 följande:
Jag tycker man inte ska ta speciella hänsyn till individers kön - det gör man inte när det är jämställt. Eftersom kompensation gör precis det så tycker jag det är en dum metod, hellre på lära att alla har lika rätt till [vad det nu är].
men om resten av samhället nu särbehandlar pga kön, vad kan jag göra som pedagog eller förälder för att motverka det och skapa balans? Om jag förhåller mig neutral så tippar ju den andra sidan över.
Kompensation handlar ju om att bredda barnens roller, inte särbehandla. Att låta barnen får träna på de färdigheter de kanske är mindre bra på och stärka de sidor som kommit i skymundan. Hur kan det vara dåligt?
Och gäller det även utanför genusperspektivet? Ska man låta bli att ge speciell uppmärksamhet till t.ex dyslexiker eller stökiga barn eller barn som är blyga och inte vågar ta för sig?