• Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

En vännina till mig fick en sarkastisk kommentar om inköpet av Hello Kitty-prylar till sin pojke. "Jag undrar om du skulle klä din dotter i Hello Kitty? Eller är det enbart reserverat för pojkar, allt i jämställdhetens namn"  

Och jag började fundera på vad som sagts.

I "jämställdhetens namn" så är det omöjligt att göra lika så länge som omgivningen har olika förväntningar och bemötande på pojkar och flickor. En pojke i Hello Kitty uppmuntrar inte det sockersöta tjejiga och det sänder inte budskapet att "det här är en typisk pojke!" 

När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke
    . Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)

Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.

Hon kommer ju att få tillräckligt med uppmärksamhet utifrån sitt kön utan att jag behöver förstärka det.

Det är också därför jag uppmuntrar hennes mindre "tjejjiga" kvalitéer (om vi nu ska envisas med att sätta ett kön på mänskliga egenskaper) som t.ex att ta plats, att höras, att synas, att busa, vara fysisk osv. (Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken)

Men det handlar inte inte om att pojkar inte ska få leka med bilar eller flickor inte leka med dockor som många verkar tro. Och det handlar inte om att flickor inte ska tillåtas vara mjuka och tysta eller pojkar högljuda och busiga.

Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön.

Tanken med den kompensatoriska pedagogiken är att alla barn ska få träna och utveckla förmågor för ökad självständighet och samhörighet. Traditionell uppfostran ger ju i allmänhet flickor mer av samhörighet och pojkar mer av självständighet.

Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.

Omgivningen kommer ju liksom uppmuntra det könsstereotypa tillräckligt och på så sätt skapar man en balans.

I jämställdhetens namn.

(givetvis ska man ta hänsyn till individen. Det finns ju tysta känsliga pojkar och de behöver inte tystas mer, och samma sak med flickor. Man får titta till barnets behov och det bemötande barnet får av omgivningen)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:15
    ... eftersom att många här inte verkar fatta att det inte handlar om tvång eller om att vägra sitt barn nåt så förklarar jag för femtioelfte gången:

Ninja är två bast. Hon kan inte välja kläder själv. Nej, jag tänker inte låta na röja loss på hm för då skulle hon välja vuxentrosor och hattar.

När hon får en egen vilja så kommer jag givetvis bejaka den. INOM RIMLIGA GRÄNSER. Vill hon ha en tjejig tröja så kommer hon få det och vill hon ha klänning så är det ok också.

Men nej hon kommer inte få ha klänning varje dag till dagis/skolan , och nej hon kommer inte få bestämma och styra över klädinköpen.

Men det går att komprimissa utan att göra våld på barnets personliga utveckling och smak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 12:29
    för er som är nyfikna på att läsa och förstå mer om hur man tänker när man kompenserar:

www.jamstalldskola.se/index.shtml
  • Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
  • Krake
    trädis skrev 2010-02-20 18:25:47 följande:
    ok för mig som inte är ett dugg historieintresserad så är inte den kopplingen självklar
    Du kanske har sett nyheterna på sista tiden, då, om Lubna Hussein i Sudan som dömdes till spöstraff för att ha haft byxor på sig?
    Kläder, kön och politik hör helt klart ihop.
  • stortå
    Lady Dahmer
     Första barnet?
    Dämpa det pojkigaste repektive flickigaste.... vilket trams du håller på med. Låt tjejen välja hur hon vill leka, klä sig etc. Vill hon spela hockey när hon blir äldre så får hon inte det? Får hon en son så får han inte dansa balett? Väx upp! Barnen måste få göra egna val oavsett könsroller! Har själv en dotter som älskar bilar medans min andra dotter tycker hello kitty är det vackraste. Vilka problem jag måste ha enligt din logik. Dessutom vill sonen spela hockey....shit
  • High Heel Bitch
    SweetNilam skrev 2010-02-20 18:02:32 följande:
    Men jag fattar inte heller. Vad skulle hända med pojkar, män, som använder strumpbyxor, klänningar eller kjolar? Blir de kvinnor? Eller vad? Och jag då, som avskyr tajt sittande nylånstrumpbyxor (i ett försök att gilla strumpbyxor köpte jag tre i bomull, men det är likförbaskat obevämt, färutom under termobyxor. Det är skönt ). Gör det mig mindre kvinna då? Eller vad definierar de olika könen? Och som sagt tidigare, i samhället idag är det tillåtet för flickor att vara "pojkiga" (med allt vad det innebär, tex. Jag är kvinna, även utan mina strumpbyxor) men män är inte tillåtna i kvinnornas värld (en karl med strumpbuxor är avvikande och konstigt) Varför, Varför vill man inte ändra på detta?
    Hur vanligt är det att man ser en pojke eller man i klänning eller kjol? Men de som tycker att det är okej att det manliga könet klär sig så får väl göra det. Men jag tycker först att det är de äldre männen som borde visa de yngre att det är helt okej då!
    ?°?°?°ღ♥ Amor Vincit Omnia ♥ღ?°?°?°
  • SweetNilam
    High Heel Bitch skrev 2010-02-20 18:35:50 följande:
    Hur vanligt är det att man ser en pojke eller man i klänning eller kjol? Men de som tycker att det är okej att det manliga könet klär sig så får väl göra det. Men jag tycker först att det är de äldre männen som borde visa de yngre att det är helt okej då!
    Ja, eller börja med sina egna barn. Barn gör ju som man gör, inte som man säger! Så föregå med gott exempel funkar ju också
  • LindaJohansson81
    sannapannapådal skrev 2010-02-20 15:39:51 följande:
    Du menar att du inte hade höjt på ögonbrynen om du mött en kille på stan som var klädd i klänning och högklackat? Som gick omkring och pratade med sina killpolare samtidigt som han pudrade näsan och senare la ner dosan i handväskan som han bar på armen? Allvarligt???? Jag hade börjat gapskratta! Och hade mina barn varit med mig hade de sagt Mamma, kolla på den killen, hur är han klädd?
    Jag skrattar DEFINITIVT inte åt vuxna människors val. Hade det varit lika OK att skratta åt dig då, om jag tyckte du var ful?
    Det finns faktiskt plastikoperationer, så man kan inte skylla på att man är född sådan. *ironi*
  • MLT
    stortå skrev 2010-02-20 18:33:05 följande:
    Första barnet?
    Dämpa det pojkigaste repektive flickigaste.... vilket trams du håller på med. Låt tjejen välja hur hon vill leka, klä sig etc. Vill hon spela hockey när hon blir äldre så får hon inte det? Får hon en son så får han inte dansa balett? Väx upp! Barnen måste få göra egna val oavsett könsroller! Har själv en dotter som älskar bilar medans min andra dotter tycker hello kitty är det vackraste. Vilka problem jag måste ha enligt din logik. Dessutom vill sonen spela hockey....shit
    Med andra ord är du inne helt på samma linje som ts, att låta barnet själv bestämma, inte klämma ner det i en roll. Ts skriver ingenstans att hon kommer hålla sitt barn orta från kläder eller aktiviteter, utan tvärtom visa alla möjligheter som finns.
  • spuniknik
    MLT skrev 2010-02-20 18:15:05 följande:
    Grejjen är att det handlar inte bara om kläder, utan även om beteende och intressen. Hur tjejer respektive killar förväntas bete sig. Jag är glad att det finns männsikor som inte bara fogar sig för att det funkar, utan som vågar gå utanför mallen. Annars hade jag stått vid spisen utan rösträtt än idag. 
    Och exakt vad är det som skall uppnås genom att crossdressa småbarn? Seriöst, är det ett klädförtryck som vi skall göra uppror mot, eller är det något annat mål vad gäller jämställdhet som eftersträvas?
  • stortå
    MLT skrev 2010-02-20 18:39:17 följande:
    Med andra ord är du inne helt på samma linje som ts, att låta barnet själv bestämma, inte klämma ner det i en roll. Ts skriver ingenstans att hon kommer hålla sitt barn orta från kläder eller aktiviteter, utan tvärtom visa alla möjligheter som finns.
    Nope, ska mycket till för att dämpa rollerna som vi alla har. OBS jag lägger ingen värdering i rollerna i detta läget, helt annan diskussion
  • Krake
    spuniknik skrev 2010-02-20 18:41:37 följande:
    Och exakt vad är det som skall uppnås genom att crossdressa småbarn? Seriöst, är det ett klädförtryck som vi skall göra uppror mot, eller är det något annat mål vad gäller jämställdhet som eftersträvas?
    Vi kanske uppnår ett tillstånd där ingen kommer på tanken att säga att ett 2 år gammalt barn är "crossdressing" för att det har strumpbyxor eller en viss seriefigur på tröjan...
  • spuniknik
    Krake skrev 2010-02-20 18:43:41 följande:
    Och då har vi uppnåt.....?

en värderingsfri värld, där varje individ, oavsett kön, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religiös övertygelse, politisk inriktning - you name it - bara blir sedd för just den individen den är?

Dröm vidare.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!