rockmind skrev 2010-09-27 21:14:08 följande:
Jo, det är ju trots allt tiden efter helfarten som är avgörande för framtiden... man måste ju få in nya vanor! känner mig nästan lite rädd för att börja äta, rädd för att återgå till mitt vanliga förhållningssätt till mat...
så när du gick på halvfart, hur många soppor per dag åt du då?
i min bok har jag sett att det finns lite olika upplägg på det där?
Jag tog två, som mellanmål.
Och ja, man blir rädd för att börja äta o man tror man går upp igen men om man bara har fokus på vad man stoppar i sig o inte slarvar med motionen så är man safe. Jag för min del började unna mig lite lördagsgodis, en kaka på kalas osv men jag hade ingen karaktär alls och utan att jag hängde med i svängen tog sötsuget över och jag började sakta gå upp igen o det är därför som jag tar mig dessa soppveckor; för att få bort det suget och sen ska jag låta bli allt sånt onödigt under en lååång tid. Det sägs att det tar ett år för kroppen att landa i sin nya vikt (om man har vägt ett visst antal kilo under nått år så ser den detta som sin trivselvikt och därför är det lätt att man går upp igen) samt att det tar lika lång tid för hjärnan att inse att de nya matrutinerna är det nya livet. Sen att det är olika för olika individer spelar ju också in.