• BHJE

xtravaganza

blåbär01 skrev 2010-10-12 20:42:08 följande:
    Hej !
    Hoppas att det är OK att jag hoppar in så här, har följt er här på tråden ett tag nu ... Är själv med på Xtravaganza sedan 7 veckor tillbaka och kör fortfarande på helfart.
    Jag skulle behöva eran hjälp med en sak......

På 7 veckor har jag gått ner 10 kg , men det har de sista 3 veckorna gått  väldigt sakta ( - 3kg )
    Ketos stickorna ger ibland inte ens utslag ( min hälsocoach sa att jag skulle prova det ) , visar på sin höjd "spår av Ketos" .
    Min Hälsocoach håller också med om att det går lite långsamt , men vet inte alls vad hon ska råda mig till.....

På mitt xtravaganza center så är jag med i den första gruppen som funnits på vår ort , så de har inte så mycket erfarenhet , även om de är jätterara. Jag har ca 8 kg kvar till mitt "mål".
    Hoppas att någon av er här har något tips eller gott råd , då det tyvärr börjar kännas lite motigt nuGråter
    Grattis till viktminskningen!

Först vill jag bara säga att 1kg/vecka INTE är dåligt på något sätt utan helt fantastiskt bra! Jag personligen tycker inte att det är något att hänga läpp för såvida du fortfarande mår bra o pallar fler soppveckor. Mår du däremot inte bra i kroppen o inte tycker att du blir mätt så ska du kanske fundera över följande:

Hur har du det med träningen/motionen? Tränar man mycket, ofta och intensivt så räcker inte 500kcal långt och kroppen går på sparlåga. Hur mår du i övrigt? När jag var i ketos så var jag aldrig hungrig, hade ingen huvudvärk, kände mig speedad och mådde rent ut sagt skitbra på alla sätt; hade en obeskrivlig ork o energi. När jag var på väg ur ketosfasen frös jag hela tiden, blev aldrig mätt, var orkeslös osv och enligt min coach var det kroppens sätt att tala om att den behövde mer näring och att det var dags att börja trappa upp för att gå över på halvfarten. Jag hade då ca 8kg kvar att tappa efter att ha tappat 20kg på 12 veckors helfart och för mig gick det inte heller lysande på vågen sista vägningarna på helfart...men däremot efter upptrappningen o en vecka in på halvfarten rasslade det till rejält och mina 8kg försvann snabbt. Jag började på halvfart 8/11-09 och gick i mål 12/1 i år och då jag sen gick över på jämnvikten tappade jag ytterligare 2kg.

Vad jag vill ha sagt med detta är att det kanske är dags för dig att trappa upp för att gå över på halvfart? Mår du bra så beror det på att du närmar dig målvikten och då går det generellt saktare ner. Ligger du på en vikt som du inte legat på sen x-antal år tillbaka så kämpar kroppen emot för att den har sin trivselvikt på överviktskilo.

Att ta sina sista kilo med hjälp av mat är något som jag rekommenderar, för mig funkade det ypperligt att ta 2/3 av vikten på soppor och sen resten med mat. Att äta på halvfarten gör att man lär sig hitta en balans med mat och man hinner laborera en del innan man går i mål där man ska över på jämnvikt.

Lycka till o välkommen till tråden
  • BHJE
    robecca skrev 2010-10-12 21:45:45 följande:
    en liten fråga bara,,, till nästa vaganza träff skulle man göra et kollage,,, om sin målbild.. men jag vet inte hur de ska se ut liksom. tips o tankar på hur jag ska tänka ? :) ska de va om hur jag vill se ut, hur mitt liv ska se ut när jag är i mål?
    Jag hade ingen smal bild på mig själv...eller jo, men ingen rättvis då jag inte vägt så här lite sen jag var kring de 17 och idag är jag 36 o har ärats med tre barn Däremot så valde jag att klippa o klistra med bilder från tidningar och på så sätt fick jag in min målbild. Anledning till att jag valde att gå ner i vikt berodde (ärligt) till största del på att jag inte kunde handla kläder så som jag ville, i butiker som jag tyckte om osv. Jag mådde bra trots övervikten; var glad o sprallig och väldigt social samt hade både ork o energi...sen att man mår 1000 gånger bättre idag är en annan sak

Iallafall; mitt kollage bestod av klädesplagg, önskad målvikt, en tjej i löpslingan och sen känslan i ord där jag drömde mig bort till första tröjan på HM i storlek M/L.

Det behöver alltså inte vara ett kort på en själv utan kan vara vad som...bara man får med sin målgång; det mål man satt upp för sig själv när man startade sin viktresa...varför valde du att gå ner i vikt? Vad ville du uppnå? Hur tror du att du känner dig när du går i mål? osv osv osv
  • BHJE
    Ninjisen skrev 2010-10-13 08:04:50 följande:
    Hej allihopa!

Jag känner mig totalt misslyckad.. Jag gick på xtravaganza men klarade bara 5 dagar.. (2 veckor sen) Min grupp drar iväg och jag börjar få panik, kunde inte ens med att gå på träffen förra veckan..
    Jag har 20 kilos övervikt och mår så FRUKTANSVÄRT dåligt av min övervikt.. Inga kläder som passar.. Skulle kunna kapa ett finger för att gå ner mina kilon och må bra..
    Men ändå så klarar jag inte att hålla mig ifrån maten.. Suget.. Varit sockerberoende och tröstätit sen jag va i yngre tonåren.. Blir det motgångar i livet så åker chipsen och godiset fram.. Kan ibland hetsäta mat och bara trycka i mig bara för att känna mig full i magen.... Ångesten försvinner men den är tillbaka när jag väger mig.

Idag har jag intagit min första shake... Någon som har lite spark i röven-tips till mig?

Hjärta
    Förstår mathetset...har varit likadan och chips med dippa var min last = 3-4 påsar a 300gr i veckan utan problem. Skäms o känner mig smått äcklad över mig själv när jag tänker på det...så jo, nog förstår jag dig.

Försök att gå en omgång soppa till och försök stå ut i två veckor för på dessa två veckor rensar kroppen sig på ett fantastiskt sätt och ditt gamla sötsug försvinner! På två veckor soppa kommer du också att gå ner en hel del kilo och säkert en storlek i kläder! Och har man kört två veckor o kommer in i lunken så är det lätt att dessa två blir till tre, fyra och snart är hälften av övervikten (om inte mer) borta. Skriv små lappar till dig, sätt dessa på kyl, spegel, ytterdörr osv och markera i en väggkalender att du har som mål att ta 14 dagar på shake's och kryssa sen för varje dag som passerar - markera måldagen med raketer, små hjärtan eller smajlisar och se hur snabbt tiden egentligen går...och när du kommit till första delmålet (soppa i 2 veckor) så UNNA dig något; smink, hudkräm, bio, bok, tidningsprenumeration eller vad som.

Köp inte hem skitsaker att ha i skåp/kyl/frys, ha inte kontanter på dig eller hemma. Lever du i en familj så be hela familjen stötta, så gjorde jag. Mina söner (13 o 14 år gamla) samt min sambo köpte inte hem något som dom visste triggade mig och fast mitt sötsug försvann omgående fortsatte dom smyga med sina chipspåsar och än idag (jag har varit i mål sen januari) köps det inte hem chips. Jag har inte ätit det sen augusti förra året och saknar det inte ett skvatt så om jag fixade detta så fixar du det också...med lite jävlaranamma

Ett annat bra tips är att när suget efter något att äta kommer så ut och gå/spring, gör situps eller någon annan motion eller bädda ner dig med motivationscd'n eller annan avslappningsmusik och vara dröm dig bort till ditt smala jag.

Och GÅ på era gruppmöte! Dom hjälper o är guld värda...där får man massor med tips, idéer samt att du kommer att inse att du inte är ensam med suget efter mat/gotter.

ALL lycka till
  • BHJE
    Gladhannapanna skrev 2010-10-13 10:29:27 följande:
    Jag förstår också dina känslor kring mat, tröstäta mm. Jag tror att väldigt många på XV känner igen sig och det kanske skulle vara bra för gruppen om någon vågade säga hur svårt det är, så var det iaf i min grupp.

En annan sak att tänka på när det gäller helfarten är att det är lätt att bli fartblind, man förväntar sig att det ska rasa av kilon hela tiden och blir lätt besviken när det går saktare. Försök att vara nöjda med det ni tappat och tänk efter hur mkt det eg är. SJälv har jag tittat på enkilosförpackningarna med margarin i affären och insett att jag tappat 22 sådana, då äcklas jag och inser att jag verkligen inte vill tillbaka dit!!!!
    Vi fick tipset på vårt viktcenter att gå in på gymmet och ta en vikt som motsvarar det antal kilo man minskat; då om någon gång förstår man hur mycket det egentligen är! Och jag säger som du, aldrig att jag vill ha tillbaka mina 30kg - fick ju panik bara av att jag gick upp 4kg sen målgången
  • BHJE
    lättare till jul skrev 2010-10-13 22:59:59 följande:
    Jag började på helfart den 3/10 har gått ganska så bra förutom i lördags då jag åt ost och knäcke. Min pappa hade kommit hem efter att varit på semester ett par veckor och köpt ost till mej. Så det gick inte att motstå.Skäms Men på söndagen tog jag sopper igenGlad

Nu är det så att jag är så torr i munen och det är jätte jobbigt, vad kan jag göra åt det. Dricker jätte mycket vatten blir nog 4 liter eller nått. Är även förkyld så det gör inte saken bättre. Kan inte träna som jag vill nu när jag är förkyld.

Sen är det så att jag bröt mitt ben i juni, (3 frakturer blev det, en på vadbenet och 2 på skenbenet) Så det är inte så lätt att hitta någon träning som passar. jag gör mitt bästa. Nu har jag iallafall bara en krycka när jag går.

Nu ska jag åka iväg i helgen (lördag) och det blir svårt att blanda någon soppa. Tänkte att jag skulle ta soppa på morgonen och äta något mitt på dan. Men vad kan jag äta. Vet att jag inte kommer att vara kvar i katonfasen, men har inte något val som det är nu.
    Jag säger som de andra; köp med dig de färdigblandade att ta då du inte har möjlighet att skaka en påse. Ju oftare man bryter helfarten o ketosfasen dess svårare blir det att komma tillbaka igen och viktminskningen kan ta längre tid då den kan stanna av. Är ju dumt att chansa när det finns andra alternativ tycker jag. Men det är ju jag det. Och ska du nu bryta för att äta lägg fokus på sallad, grönsaker, mager skinka, lax, keso, räkor osv. Bäst är ju att du tar hjälp av din viktcoach innan du ska iväg så kan han/hon hjälpa dig komponera en lista över bra protein.
  • BHJE

Beträffande bubbelvatten så fick vi höra att man skulle vara sparsam med det som köps i affärer just för att där salter i. Att göra eget hemma är en annan sak. Jag unnade mig på fredagar och lördagar så det blev runt 1 liter i veckan och det påverkade inte mig viktnedgång. Men sen o andra sidan så får man lika många olika svar som konsulter man frågar...verkar som om det är upp till varje viktcentra/coach att tycka till.

• BHJE

Glömde skriva att är det vatten i sig som är jobbigt att få i sig så smaksätt det; gurka, citron, lime, apelsin, äpple..allt funkar så länge som man ser till att man inte mumsar i sig av fruktköttet. Skivad gurka är lätt min favorit

• BHJE
    Rulle06 skrev 2010-10-17 13:40:24 följande:

Borde ju vara lika för alla, kan jag tycka. Måste ju finnas någon form av riktlinjer för vad som gäller när man går på helfart.

Ang salterna i bubbelvattnet så sade den sista jag frågade att det var "bra" för kroppen att få lite påfyllning av det. Jag förklarade att jag dricker ca 3,5-4liter KRANvatten per dag. O hon sa att jag kunde byta ut 1-1,5liter bubbelvatten. O även smaksatt var ju okej.

Kanske ska skicka ett mail till HK för att få ett bra svar på frågan...

Det är mycket som varierar har vi upptäckt sen trådstart...så man får nog gå efter det man själv får veta på sina träffar även om inget säkert är mer fel/rätt än något annat
  • BHJE

Oj Oj Oj - har suttit halva kvällen och kollat igenom en massa kort sen förra sommaren o fram tills nu. SHIT vilken jäkla resa man egentligen gjort För den intresserade delar jag med mig av både smickrande och mindre smickrande bilder i bloggen www.viktresa.se/foto/

Svar på tråden xtravaganza