• Joico

Vad är detta? Ringorm?

Jag har ett "märke"/sår på smalbenet, eller vaden.. på sidan av underbenet så att säga. Jag har haft det ett tag, iaf minst en månad. Det kliar inte och det gör inte ont, det känns inte alls.

Har trott att det är ett vanligt sår om jag har gjort illa mig nångång, men iomed att det inte verkar försvinna så började jag undersöka det lite närmre.. Googlade lite och fick fram ringorm?! Är det möjligt? :s Har ni några andra förslag? Är det bara ett vanligt sår? Jag tycker det ser ut som insidan på ett träd, dom där ringarna som man kan räkna.

(jag vet inte var rynkorna på själva benet kommer ifrån, dom är inte där egentligen :p)

• Svar på tråden Vad är detta? Ringorm?
  • Cornellia

ringorm ser väl mer ut som en ring, och i mitten av ringen är huden vanlig. Så var det iaf när jag hade det.

• Joico
    Cornellia skrev 2010-02-22 13:51:02 följande:
    ringorm ser väl mer ut som en ring, och i mitten av ringen är huden vanlig. Så var det iaf när jag hade det.
    Ja jag vet ju inte därav tråden..
  • thecarseatlady

Hur stort är det då? När jag hade ringorm på armen var det kanske 3-5cm stort... gick bort med någon salva mot svamp om jag minns rätt...

• Joico
    thecarseatlady skrev 2010-02-22 14:51:51 följande:
    Hur stort är det då? När jag hade ringorm på armen var det kanske 3-5cm stort... gick bort med någon salva mot svamp om jag minns rätt... 
    Typ knappt 1cm
  • Sessan87

Jag tycker det ser ut som en vårta? 

• Joico
    Sessan87 skrev 2010-02-22 15:38:59 följande:
    Jag tycker det ser ut som en vårta? 
    En vårta?! Det är helt platt och har alltid varit
  • Cornellia
    Joico skrev 2010-02-22 15:51:20 följande:
    En vårta?! Det är helt platt och har alltid varit
    Vårtor brukar ju vara platta.
  • Purpurbräcka

Jag fick ett lite liknande märke på armen i höstas. Det kliade inte och växte iofs men väldigt långsamt, så jag brydde mig inte så mycket om det. Så en kväll fick jag för mig att ta ett bad (duschar annars alltid) och efter det fick jag röda utslag över hela kroppen. Det var skitjobbigt och jag kände att jag verkligen såg jätteäcklig ut.

Så mitt råd är att du snarast bör se till att ta reda på vad det är och behandla om det behövs. I mitt fall (det var någon slags svampinfektion) rekommenderade läkaren mig att ha på handsprit på utslagen så ofta jag kunde. Nu är jag inte sjukvårdsutbildad själv så ta mitt tips med en nypa salt, men om du vågar så kan du ju testa och se om det hjälper.

• Sessan87

Vårtor ser ju olika ut beroende på var de sitter på kroppen.

I ansiktet och på händerna är de ofta höga.
    Men på t.ex fötter så är de ofta platta.
Svar på tråden Vad är detta? Ringorm?