• Äldre 22 Feb 14:11
    4559 visningar
    5 svar
    5
    4559

    ADHD- assistent i skolan??

    Ja, som sagt. Min son har ADHD och har just nu ganska svårt att reda ut skolan. Eller all hans energi lägger han på att koncentrera sig på arbetet så när han väl kommer på rast eller in på fritids så är han helt tömd på energi så han tappar fattningen på 2 röda. Detta kan även hända inne i klassrummet. Det finns EN assistent i klassen. Men det är 2 barn till som behöver hjälp av henne och hon kan ju omöjligt räcka till 3 barn som har det jobbigt. Min son mår riktigt dåligt över att detta. Han vill så gärna "sköta sig", men han klarar det inte. Så när han kommer hem från skolan är han helt färdig, ledsen och nedstämd över att dagen inte blev som han ville. Har man ingen som helst rätt att få en assistent för "bara" honom? Han måste ju ha rätt till en behaglig skolgång. Bör tillägga att han går i första klass.
    Rektorn pratar pengar, men jag pratar om min sons välmående.
    Hur går det för era barn i skolan?

    M.v.h En förtvivlad mamma.

  • Svar på tråden ADHD- assistent i skolan??
  • Äldre 27 Feb 22:41
    #1

    Hälsar dig välkommen in till ADHD-tråden som du hittar under medlemsgrupper!!!
    Kramen

  • Mamma till tre kottar
    Äldre 28 Feb 17:13
    #2
    Suzz skrev 2010-02-22 14:11:40 följande:
     Har man ingen som helst rätt att få en assistent för "bara" honom? Han måste ju ha rätt till en behaglig skolgång. Bör tillägga att han går i första klass.Rektorn pratar pengar, men jag pratar om min sons välmående.Hur går det för era barn i skolan?M.v.h En förtvivlad mamma.
    Det finns ingen laglig rätt till personlig elevassistent. MEN skolan är skyldig att se till att din son får det stöd han behöver både i skolan och på fritids. Är ni och skolan överens om vilka behov han har? Tycker skolan att man uppfyller hans behov av stöd? Vad står det i hans åtgärdsprogram?

    Det är mycket osmakligt att diskutera pengar med er föräldrar. Rektorn är ansvarig att alla elever får det stöd de behöver oavsett om det finns pengar eller inte - en kamp för mer pengar borde rektorn sköta jäntemot förvaltning och nämnd - inte mot ER.
  • Äldre 1 Mar 18:01
    #3
    Mamma till tre kottar skrev 2010-02-28 17:13:57 följande:
    Det finns ingen laglig rätt till personlig elevassistent. MEN skolan är skyldig att se till att din son får det stöd han behöver både i skolan och på fritids. Är ni och skolan överens om vilka behov han har? Tycker skolan att man uppfyller hans behov av stöd? Vad står det i hans åtgärdsprogram?Det är mycket osmakligt att diskutera pengar med er föräldrar. Rektorn är ansvarig att alla elever får det stöd de behöver oavsett om det finns pengar eller inte - en kamp för mer pengar borde rektorn sköta jäntemot förvaltning och nämnd - inte mot ER.
    Tack för svar.
    Läraren tycker nog att det skulle behövas en till resurs. Eftersom det hela tiden händer incidenter kring min son. Eftersom den resursen dom har får även fånga upp två till barn. (vilket jag vet eftersom jag känner föräldrarna). Och jag anser att detta är för lite på en klass med 26 barn varav 3 har "problem". EN lärare och EN resurs. Rektorn tycker nog att det räcker, men jag tror inte att läraren och resursen tycker detsamma. Det var längesen vi skrev åtgärdsplanen. Tror det var i 6-års och då funkade det "ganska" bra. Men nu ska vi träffas igen i mars och då med en psykolog från NP-teamet där sonen är utredd. Så jag hoppas på att vi ska få hjälp på det sättet.
  • Äldre 1 Mar 18:02
    #4
    pcalma skrev 2010-02-27 22:41:34 följande:
    Hälsar dig välkommen in till ADHD-tråden som du hittar under medlemsgrupper!!!Kramen
    Tack.
    Har knappast varit här inne i forumet. Jag ska genast gå in på ADHD-tråden.
  • Mamma till tre kottar
    Äldre 1 Mar 18:13
    #5
    Suzz skrev 2010-03-01 18:01:51 följande:
    Tack för svar.Läraren tycker nog att det skulle behövas en till resurs. Eftersom det hela tiden händer incidenter kring min son. Eftersom den resursen dom har får även fånga upp två till barn. (vilket jag vet eftersom jag känner föräldrarna). Och jag anser att detta är för lite på en klass med 26 barn varav 3 har "problem". EN lärare och EN resurs. Rektorn tycker nog att det räcker, men jag tror inte att läraren och resursen tycker detsamma. Det var längesen vi skrev åtgärdsplanen. Tror det var i 6-års och då funkade det "ganska" bra. Men nu ska vi träffas igen i mars och då med en psykolog från NP-teamet där sonen är utredd. Så jag hoppas på att vi ska få hjälp på det sättet.
    Börja med att kräva ett ÅP.
Svar på tråden ADHD- assistent i skolan??