• naddiz

    Hur klipper man lockigt hår?

    Med sax förstår jag :)

    Min dotter på snart 3 år har väldigt lockigt hår (korkskruvar). Hennes hår är aldrig klippt och jag inser att det börjar bli dags. Tack vare lockarna ser man inte hur ojämnt håret verkligen är.

    Min fråga är då hur man klipper ett lockigt hår? rätt av bara? eller bör man gå till frisör? Någon som har några tips??

    (pres bilden är från juni-09 så håret har vuxit nåt så kopiöst efter det. Om man drar ut lockarna på ryggen räcker håret till halva ryggen)

    Tacksam för svar....

  • Svar på tråden Hur klipper man lockigt hår?
  • Lillan1971

    Ta en vattenspruta (eller vad de heter) och spraya håret blött, ta en kam och "dra ut" sen klipper du å fortsätt så. Då bör de inte bli ojämnt:)


    Mamma till fem ♥ Från&med dagen du blir mamma har du ditt hjärta springandes utanför kroppen för alltid ♥
  • Witchy

    ja jag skulle blöta håret och kamma ut det och sen klippa topparna eller klippa så mkt du nu vill klippa :)

    så gjorde jag iaf på min son när han va liten, nu åker trimmern fram istället hehe

    lycka till!!

  • Bettiz

    Min dotter har också lockigt hår (fast nu har det tyvärr börjat "rakna").  Lockigt är iaf perfekt! Jag brukade sätta henne på en pall i badkaret, blöta håret och klippa rakt av, det blev ibland lite, lite snett men när håret torkade syntes det inte. Det lockade sig ju bara istället!

  • naddiz

    tack för svaren :)

    jag har funderat på att bara blöta ner håret och toppa så mycket som nu behövs. Men så läste jag att man kan klippa lockigt hår genom att snurra ihop håret (som i en tofs) och sedan klippa av topparna...? svårt att förklara vad det stod :P

  • Smilla75

    Tycker inte ens du ska röra de söta korkskruvarna! Ta henne till en frisör med det speciella håret. Önskar min dotter fick ha det.

  • naddiz

    ja det är verkligen smidigt med lockigt hår, så jag klipper nog bara rakt av och hoppas på det bästa. :D

  • naddiz

    ja det känns trist att kapa korkskruvarna men jag hade bara tänkt försöka toppa lite. Iiih vad svårt, kanske är lika att ta henne till frisör ändå.

  • Puma86

    MIn son har oxå väldigt lockigt hår, men som tur är har ja min mamma som e frisör som klipper honom, o han klipper sig så gärna Försökte mig på d lite själv innan ja förstog att ja nog skulle lämna över d till nån som verkligen kan, o d blev så mycket bättre! Så min rekomendation e att gå till en frisör o klippa d, så lite som möjligt, för speciellt på flickor e d ju så otroligt fint med långt lockigt hår


    Försök Inte Förstå Mig, Älska Mig Bara För Den Jag Är
  • naddiz

    puma86 - Vilken tur ni har med en frisör i familjen :) Jag ska höra med min frisör nästa vecka om hon vill klippa min tjej. Då vet jag att det blir fint och jag slipper ha dåligt samvete om det skulle bli toksnett. Det vore bara så smidigt att kunna göra det hemma. Fasen att jag är så kass på att hantera en sax.

    Jaaa det är ju så fint med lockigt hår även på killar :)

  • artax

    Ser ut som mig när jag var liten. hahah... har samma lockar nu fast mörkthår istället.. min mamma klippte alltid mig, hon blötte det, borstade igenom och sen kammade och klippte runt om, skulle inte sammla i en toffs det blir inte så snyggt..

    ett tips som min mamma gjorde för man jag var ganska håröm för lockarna är att ha balsam/inpackning i när du klipper och måste kamma det... :)

Svar på tråden Hur klipper man lockigt hår?