• Anonym
    Äldre 23 Feb 16:22
    56766 visningar
    22 svar
    22
    56766

    Dricka energidryck under graviditet?

    Hej jag undrar om det är farligt att dricka en 25cl burk energidryck om dagen när man är gravid, jag menar, vad kan hända?
    Jag är i tredje månaden och har druckit en om dagen oftast, ibland t.om två, och tidigare idag sa en bekant till mig att det är farligt för bebisen om man dricker energidryck?
    Stämmer det?
    Har aldrig hört det innan och är orolig nu att jag skadat min bebis på något sätt.. :(

  • Svar på tråden Dricka energidryck under graviditet?
  • Äldre 23 Feb 16:24
    #1

    Är väl knappast nyttigt vare sig för dig eller bebben. Bara en massa skittillsatser i som gör att man lurar kroppen till att vara pigg.

  • Jezami­ne
    Äldre 23 Feb 16:26
    #2

    Sluta med det.


    Avstängd tills vidare
  • Äldre 23 Feb 16:32
    #3

    Det står faktiskt på burken att barn, gravida eller dom som är känsliga mot koffein ej bör dricka de.. Och när det gäller kaffe så rekommenderar de inte mer än 3 koppar per dag..


    "Koffein är ett stimulerande medel; det ökar din hjärtfrekvens och höjer din metabolism, vilket också påverkar bebisen i magen. Oupphörlig stress är naturligtvis inte bra, men enstaka stresstoppar, som de ett foster kan uppleva efter en kopp starkt kaffe, gör förmodligen ingen skada. Det kan liknas vid att du springer till bussen, vilket också höjer hjärtfrekvens och metabolism. "


    Som du ser så kan det också vara skadligt för kroppen, och bebis, att bara sluta om man nu är koffeinberoende, men det finns andra sätt att få det i sig än just koffeindryck eftersom att det är så koncentrerat.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 23 Feb 16:44
    #4
    MrsHW skrev 2010-02-23 16:32:15 följande:
    Det står faktiskt på burken att barn, gravida eller dom som är känsliga mot koffein ej bör dricka de.. Och när det gäller kaffe så rekommenderar de inte mer än 3 koppar per dag.. "Koffein är ett stimulerande medel; det ökar din hjärtfrekvens och höjer din metabolism, vilket också påverkar bebisen i magen. Oupphörlig stress är naturligtvis inte bra, men enstaka stresstoppar, som de ett foster kan uppleva efter en kopp starkt kaffe, gör förmodligen ingen skada. Det kan liknas vid att du springer till bussen, vilket också höjer hjärtfrekvens och metabolism. " Källa: se.babycenter.com/pregnancy/nutrition/foodsaf.../ Som du ser så kan det också vara skadligt för kroppen, och bebis, att bara sluta om man nu är koffeinberoende, men det finns andra sätt att få det i sig än just koffeindryck eftersom att det är så koncentrerat.
    Jo, jag har sett att det stått att gravida ej bör dricka det, men har inte tänkt att det varit någon större fara och folk i min omgivning har hela tiden försäkrat mig om att det inte gör något så länge som jag inte överkonsumerar det.
  • Jezami­ne
    Äldre 23 Feb 16:59
    #5
    Anonym skrev 2010-02-23 16:44:40 följande:
    Jo, jag har sett att det stått att gravida ej bör dricka det, men har inte tänkt att det varit någon större fara och folk i min omgivning har hela tiden försäkrat mig om att det inte gör något så länge som jag inte överkonsumerar det.
    Så hur skall du göra?
    Avstängd tills vidare
  • Anonym (neeee­ej)
    Äldre 23 Feb 19:45
    #6

    Det är inte bara koffeinet som är farligt, taurinet är också farligt. Energi drycker som innehåller taurin är förbjudet i frankrike, inte förbjuder man om det inte skulle vara farligt? Och som gravid hälla i sig, nä fy 17.

  • Taryn
    Äldre 23 Feb 19:46
    #7

    Du kan fa ett prematur fott barn eller barn med hjartfel informerades det om har hos min barnmorske mottagning.

  • Äldre 23 Feb 19:48
    #8

    Jag slutade direkt med energidryck när jag fick mitt +...
    Har hört från bm att det inte är bra att dricka när man är gravid..
    Men sen dricker jag inte kaffe eller coca cola heller..

    Hade beroende av sånt men som nu är borta =)
    Tackar jag för!


    Nova 070902, Plutt BF 100802
  • Äldre 23 Feb 19:49
    #9

    Oj nej jag hade aldrig vågat dricka nån sån

  • Anonym (jag med)
    Äldre 23 Feb 19:55
    #10

    hej ts!
    jag drack åxå energidryck i början av min förra graviditet då jag va fruktansvärt trött, inte varje dag men när det va riktigt illa så gjorde jag det.
    jag visste inte att det va farligt för fostret men så fort jag fick reda på det slutade jag givetvis. nu var det innan vecka 10 som jag drack så det kanske inte påverkade så himmla mycket då.

    inte så lätt att veta och hålla koll på allt jämt!!

Svar på tråden Dricka energidryck under graviditet?