Inlägg från: Sven Justus |Visa alla inlägg
  • Sven Justus

The return of the Lolilla

Semper Idem skrev 2010-09-03 19:14:50 följande:
    Älskar att prata kaffe, shoot
    Idag har jag en simpel bryggare som jag fyller med lite mer exklusivt kaffe då och då. Känner mig jag deppig brukar jag öppna kaffeburken och inhalera doften och genast känner jag mig lyckligare. På restaurang är espresson lika gjuten som pilgrimsmusslorna till förrätt.

Men nu vill jag njuta av espresso hemma också. Vad bör jag tänka på vid kommande investering?
  • Sven Justus
    Semper Idem skrev 2010-09-03 19:15:49 följande:
    Alltså vad skall du ha den till, bara espresso eller mjölkskummning också, vilken prisklass?
    Prisklass är inte relevant inom rimliga gränser. Hosta upp 20 laxar för att kunna njuta av espresso känns overkill liksom.

För att jag ska kunna få godkänt för investeringen hos min fru bör den kunna tillverka en latte också, så ja, mjölkskumning är nog ett måste.
  • Sven Justus
    2timearound skrev 2010-09-03 19:16:39 följande:
    Är du full nu?

Freddan, du har en hel del att lära av Semper. han är lite mjukare än du, men det är iof trevligt med variation.

Men om du noterar hans inlägg så kan du se att han kan skriva något väldigt torftigt men krydda upp det med diverse smileys så att vi damer håller oss nöjda. Se och lär! *uppmuntrar*

Semp, freddy tror att smileys är "djävulens påfund".  
    Beklagligt nog så måste jag erkänna att jag är aningens onykter. Whiskyn var ovanligt lömsk ikväll.

Jag ser och jag lär. Jag är aldrig främmande för ny kunskap.
  • Sven Justus
    Semper Idem skrev 2010-09-03 19:23:14 följande:
    Är du bara inne på en som gör bra espresso är t.ex rancilio silvia en bra maskin. Den har bara en kokare så det är bökigt när man skall skumma mjölk.

Vill du kunna göra flera espresso med mjölk så är en hx maskin att föredra. Då leds bryggvattnet genom en värmeväxlare genom kokaren som då kan hålla tilläckligt hög temperatur för att ta ut ånga.
    Så med bara en kokare så kan man räkna med längre tid för tillverkning av en latte?

Ungefärlig prisnivå på en hx maskin? Visst kan jag googla, men orkar inte just nu. :)
  • Sven Justus
    Semper Idem skrev 2010-09-03 19:26:00 följande:
    Nej, 20 laxar behöver du verkligen inte punga ut. En silvia går på 5. Men då får du en riktigt bra maskin med bra brygggrupp. Riktigt portafiler som kan hålla värmen.
    Bryggrupp? Portafiler?
  • Sven Justus
    2timearound skrev 2010-09-03 19:24:56 följande:
    Vad du smörar nu. jag har försökt i en hel evighet. *suck* Bögsex är hett. Kommer det att bli nåt eller gjorde jag ett övertramp nu när ni vill prata om kaffe? Drömmer
    Inte alls, men det känns relevant att utnyttja kunskapskällan när den presenteras mitt framför mig.

Hur kom du in på bögsex?
  • Sven Justus
    Semper Idem skrev 2010-09-03 19:29:09 följande:
    Precis, men bara en kokare måste du höja temperaturen för att skumma mjölken. Om du skall göra en espresso till måste tempen gå ner igen. Det tar låååång tid.

En hx minst 10 tusen om du beställer på nätet.
    Ok...jag börjar inse den ekonomiska vidden av mina smaklökar. Låter lite som vi får ta med en redig espressobryggar i husbyggarkalkylen.
  • Sven Justus
    2timearound skrev 2010-09-03 19:30:49 följande:
    Jag tycker att ni är sexiga. Speciellt tillsammans. *druckit tre glas vin*
    Spännande! Men det är ju det jag sagt till dig tidigare....det är inte min kropp som lockar, det är mitt intellekt ;)
  • Sven Justus
    Semper Idem skrev 2010-09-03 19:31:08 följande:
    Jajaja, portafiler är den mojängen du lägger kaffet i. I billiga maskiner är detta litet och tunt.
    Men eftersom tid i viss mån är pengar även när man gör sin egen espresso så är då frågan om det är motiverat att investera närmare 10 tusen för att kunna en espresso snabbare.

Finns det fler viktiga aspekter förutom tiden vid val av maskin?
Svar på tråden The return of the Lolilla