The return of the Lolilla
Mariohn skrev 2010-09-09 17:01:40 följande:
Eller inte? Varför skulle jag? Vi är inte gifta eller tillsammans på något papper. HAr jag en skyldighet att betala för honom för att jag födde hans barn en gång? 
Det betyder att barnet har rätt till halva bohaget (obs inte det som är din egendom; krävs papper på ägande före sambo) direkt vid dödsfallet, har man då gemensam egendom kan ungen i princip vräka ut dig från ditt hem - om du inte kan lösa ut honom.
Sambolagen ger bara rätt till det man hade innan plus hälften av det man införskaffat tillsammans. Det är i princip vatten värt.
Barn från tidigare förhållanden SKA få ut sitt arv direkt. Är man gift däremot så finns det små luckor i form av att frun inte kan vräkas från hem och hus. (Tror jag, men det är lite luddigt där, har även att göra med ålder på snorhyvlarna).
Är man gift däremot så måste de gemensamma barnen vänta tills båda är döda. The end.
Om det värsta händer och man är ensam kvar så måste även en ha-galen svärbitch vänta tills alla är döda innan hon lägger sina giriga händer på hans kvarlåtenskap.
Bröllop innebär ekonomiskt ansvar för varandra. Som sambos har man inte skyldigheter så men man får inte "singelbidrag".