• Mullet

Till er som inte kan gå ner i vikt

Men inte ska man hoppa över mellanmål, men däremot är det bättre med en frukt ist för en choklad bit eller yoggi. Man ska ju försöka ha en jämn blodosckernivå hela dagen vilket man sällan har om man bara äter lunch (hur stor och bra den än är) och sen inte äter middag förrän runt fem- sex tiden, då många faktiskt äter sin middag.
    När vi hade dietist med vårat lag så sa han att man inte ska hoppa över något, men dra ner till en mindre mängd. Och tillåt dig att äta onyttigt en gång i veckan. Det är väldigt svårt att sluta helt tvärt med något, och det behöver man oftast inte. Känner man att tallriksmodellen inte räcker så dra ner på potatis, pasta, ris och ät mera grönt. Du skall absolut inte gå hungrig om dagarna, då tror kroppen att du svälter och behåller allt du stoppar i dig!

• Mullet

Svar till # 352

Visst får frukten upp blodsockerhalten, men den måste ju upp om man inte äter något mellan ex 12 och 17,30, ta en smörgås om du inte vill ta en frukt. Och det är just när man kanske är på väg hem från jobbet eller dagis eller i mataffären då man köper den där chockladbiten. Har du då redan ätit ett mellanmål av ex ett äpple så kanske du har lättare att motstå chokladbiten eller godiset? Har själv ofta känt mig närmare svimfärdig i affären och då köpt godis. Men om jag kan försöker jag nu ta en frukt innan jag går hem från jobbet och kan då hålla mig, och humöret uppe tills maten är klar.

Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt