Inlägg från: Probably the best in the |Visa alla inlägg
  • Probably the best    in the

Till er som inte kan gå ner i vikt

nickefiki skrev 2010-02-24 15:44:02 följande:
    Det har du ju fått svar på av tusentand
    Menar TS att man inte är kemiskt beroende av mat?
    Va fan är det som händer i kroppen då? Kemi skulle jag vilja påstå...
    Alla är väl kemiskt beroende av mat för att kroppen öht ska fungera! Sen har många div "störningar" i kemin som gör att de måste ha mer av det de är beroende av! Typ...
    Hurley skrev 2010-02-24 15:59:41 följande:
    Alltså, jag förstår att det lät lite väl präktigt och dömande när jag skrev att det "är enkel". Det jag egentligen menar är att rent praktiskt är det enkelt. ALLA vet ju vad som krävs. För mig handlade det bara om att bestäma mig. Det är inte lätt under resans gång. Jag var hungrig, jag var sugen, jag blev trött och grinig, jag kunde känna att jag inte hade något roligt att se fram emot på helgerna eftersom jag varken åt skräp (som ALLTID är godast =) eller drack vin. Men det går att härda ut. I alla fall för mig. Det jag undrar är hur andra, som inte lyckas, mår när de bantar? Om man ger upp trots att man har en kraftig övervikt måste man ju må piss av nyttig mat? Så pass att man säger till sig själv "jag väger hellre 30 kilo för mycket än att äta nyttigt för DET är rena döden".
    Har du tänkt på att det kan vara så enkelt att den psykiska statusen hos många som har svårt att gå ner i vikt, hålla sin vikt osv inte kanske är så bra. Arbetslöshet, någon nära anhörig som är sjuk, skilsmässa, ja 100 olika anledningar som gör att de där tillfällena när man är hungrig inte går att härda ut...man måste få energi och det snabbt för att klara av sitt liv.
    MÅNGA har "problem" runt sig och får ägna all den där kraften till sånt, istället för att lägga den kraften på att ta tag i sin vikt. Många vill och vet precis, men du, man väljer då enklaste vägen att få i sig mat för att få energi, lättaste maten för tillfället. Ibland tar man tag i det och orkar ändra sina matvanor i en vecka eller två, men så tar verkligheten tag i en med all kraft och så finns inte ork energi och kraft att kämpa på med just vikten, för det är andra mer akuta saker man måste kämpa med.
    Jag har själv gått ner i vikt, mkt, och då var det så enkelt. Men i efterhand har jag konstaterat att det var en lugn och harmonisk period i mitt liv! Sen har livet inte varit så harmoniskt, jag har gått upp och gått ner och gått upp. Nu jobbar jag stenhårt på att komma i fas med LCHF, för det är nåt som får mig att vara "kemiskt" stabil i kroppen och förhoppningsvis orka med motgångar på ett bättre sätt. Men det är sååå lätt att trilla ner igen, när det händer saker.
    Acceptera att vi alla är olika som personer och tacklar livets motgångar på olika sätt. Det är ibland enkelt att gå ner i vikt, ibland är det skitsvårt och man borde nog eg inte ens överväga att göra det....för man mår bara sämre när man inte lyckas.
    Har du öht tänkt så långt?
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-02-24 18:25:05 följande:
    äta rätt och röra på sig är fortfarande den bästa viktminskningsmetoden.och nej man går fortfarande inte ner i vikt av att äta pulver eller ligga på spikmattor.
    Och vad exact är att äta rätt då? Kostcirkeln? 6-8 brödskivor om dagen. Lättmargarin eller Bregott? Fett fritt  och frukt eller naturliga fetter och mindre kolhydrater?
    Pigeon skrev 2010-02-24 20:15:16 följande:
    Jag läste dessutom att man ärver sin figur från mor till dotter och från far till son. Så överviktiga fäder tenderar att få överviktiga söner men normalviktiga döttrar (om mamman är normalviktig då) och tvärtom. Det verkar ju stämma på er!
    Nja....min pappa är överviktig och farmor var stor. Min mamma är smal och hennes mamma och pappa var smala.
    Jag är fet, min bror har väl ockå tendensen men är smalare än mig ivarjefall, men får jobba för det.
    SaraDee skrev 2010-02-24 20:11:34 följande:
    Men antagligen lär ju hon och jag göra samma fel? Har varit till läkare pga Kapral Tunnel Syndrom och då kollade de upp min ämnesomsättning men det var inget fel på den, jag tar inga mediciner... Jag kämpar som en galning men jag kan nog inte gå ner i vikt... Bara när jag är gravid, första graviditeten gick jag ner 5 kg och den andra 10 kg, det var ingen fara då jag var överviktig. Idag är jag 160 lång och väger ca 80 kg. Mitt drömmål för i år är att nå 60 kg men jag tror inte att jag har en chans att lyckas då min kropp helt enkelt inte vill gå ner
    Tips: Lite inte helt på läkaren när han säger att dina sköldkörtelprover är normala...
    Jesspa80 skrev 2010-02-24 20:56:28 följande:
    Du är ute och går. Sprang du en timme skulle du rasa i vikt. (klart det är svårt kanske med barn men din gubbe får ju offra sig)
    hahaha...
    SaraDee skrev 2010-02-24 21:04:17 följande:
    Jag hoppas att de bryr sig. Men man vet ju aldrig...  Men självklart ska jag ta upp det med dom. 4 kg på nästan 2 månader blir det... 1 januari till 24 februari Tror de måste vara ganska noga på de, tror inte de vill lägga in mig på operation om det skulle gå att göra något innan för att se om det löser problemet. Min sambo gör allt han kan men hans nuvarande jobb ger oss problem, han åker kl 5.30 på morgonen och är inte hemma förrän vid 18.00 pga att han har sådan lång resväg. Sedan vet jag inte hur länge till han kommer vara min gubbe för vi har varit nära på att separera ett antal gånger... Senast var nu i helgen. Så stämmningen är fortfarande inte bra men den fungerar iaf.
    Var inte riktigt så jag menade. Men de verkar om vanliga läkare på VC inte har uppfattat att TSH värdet har ändrats ganska mkt på senaste åren, alltså referensvärdet. Fler människor (spec kvinnor) lider troligen av störningar på sin ämnesomsättning än vad läkarna anser.
    Karpaltunnel är ett symtom på hypotyreos, men det behöver inte vara det. Att behandla hypotyreos, om man har det, leder troligen inte till att man slipper operation. Jag är i samma sits, ortopeden vill operera förrän jag har kommit tillrätta med mina myxödem.
    Det behöver inte vara så för dig, men jag vill ändå försöka upplysa om att många trötta, överviktiga, frusna kvinnor troligen skulle må bra av lite Levaxin (lätt förklarat).
    onoff skrev 2010-02-24 23:52:55 följande:
    Jag måste hålla med TS i ALLT hon skriver! Visst ämnesomsättning kanske är nedsatt på vissa. Men på HUR många då? Är det så vanligt förekommande? Känns bara som att vi överviktiga har en massa ursäkter. Själv tycker jag att det inte finns några ursäkter. Det är "bara att börja banta". Har själv jojo-bantat i många år och är överviktig nu och gravid, så jag har många ursäkter till att äta den där pizzan (de gör ju ingenting nu när jag är gravid)..Jag har säkert bantat bort över 150 kg sammanlagt (och säkert gått upp detsamma)Men visst fan är det skadligt att ha ett högt bmi enligt forskarna (Ja, om det mesta är fett vill säga. En tyngdlyftare har kanske en hög bmi, ja ni fattar)Tid till motion finns ALLTID!!! 1 timma i vecka hinner alla med (20 min per dag * 3)Så fysiskt möjligt är det för alla att gå ner, ok ska inte skriva alla, finns väl nån stackare på miljonen som inte kan. Det största problemet är motivationen! Finns den där så klarar du allt!! Finns inget som heter KAN INTE....!Abstinensbesvären är aldrig så pass allvarliga att du dör av dom. Stå ut, så försvinner dom! I know, I been there!!Riktigt peppande första inlägg av TS!! HEJJA HEJJA! VAR STOLT ÖVER DIN VIKTNEDGÅNG!!!
    Ämensomsättningssjukdomar är SÅ Mkt vanligare än vad man tror. Nu kommer det nya rön om hypotyreos typ 2. Sänkt ämnesomsättning som inte ses i blodprover.
    40% av en grupp på 200 peroner, främst kvinnor hade antikroppar i sköldkörteln, men bra blodprover! Blandannat, med sänkt ämnesomsättning kommner trötthet, värk, depressioner mm, många får tabletter mot depp och går upp av dom.
    Och som jag skrev tidigare i ett inlägg, hur många lever det optimala livet utan yttre störningar som gör att man har ork att ta tag i sin matsituation, sin träning mm? Jag har gått ner massor, men i efterhand har jag konsteterat att livet var ganska optimalt då. Sen kom hypotyreosen, osäkerhet kring jobb och div andra saker. Då är det lättare att käka macka än att göra sallad...
    Darling1980 skrev 2010-02-25 00:29:40 följande:
    Det där var intressant!Var nämligen till läkaren och gav blodprover men de hittade inget som tydde på hormonförändringar- vilket min läkare misstänkte att mitt problem var då jag gick upp så mycket, så fort och egentligen utan anledning. Görs det tester för den där typ 2 idag? Har du någon länk?
    www.hypo2.info
    och vet du...även med "vanlig" hypo rekommenderas det att man drar ner rejält på kolhydraterna Många jag pratat med mår utmärkt på LCHF kost Det är ju ingen diet utan ett sätt att leva och hålla sjukdomar i schack...
    onoff skrev 2010-02-25 00:31:00 följande:
    Åh nej... du har så fel!! En sallad går lika fort att göra som en macka! Skiva en tomat hacka en bit gurka öppna en tonfiskburk! Färdigt!!! 2 minuter kanske det tar, inte mer!
    Nej jag har inte fel. Smörgåsen tar 30 sekunder och ätes snabbt på stående fot i det rådande kaoset, salladen blir man inte ens mätt av....av smörgåsen får man åtminstonde en liten kick, alt kombinera med ett glas juice dårå..och orkar några timmar till...
    Du läst inte mitt inlägg helt va?
Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt