-
Sanningen är alltså att alla är som dig?onoff skrev 2010-02-25 00:33:41 följande:Ja, de är vad du tror ja!! Tur att jag vet sanningen själv! Är inte meningen att vara "elak" mot dom "tjocka" ja är ju faktiskt en av dom! Är meningen att det ska bli en peppning, tyckte själv att ts inlägg var peppande! Och säkert en hel del "tjockisar" med mig som tycker detsamma! -
Fast frukt, ris och spagetti är ju socker det medDarling1980 skrev 2010-02-25 00:36:10 följande:försökte med LCHF och det kändes inge vidare. Är faktiskt därifrån jag fått några extrakilon. Sen tål jag inte mjölkprodukter som ost, grädde och liknande, och jag älskar frukt och grönsaker, ris och pasta...fibrer. Och det klingar illa utifrån vad jag läst om LCHF och folks tips. Kan en vegetarian köra LCHF?Många har ju reagerat bra på LCHF. Mellan LCHF och pulverdiet så kör jag ju heller LCHF. Äter inte socker tex. Men jag kan inte se ett liv utan ris och spaghetti och knäckebröd :>Tack för länken
Klart vegetarian kan köra LCHF. Du ska ju inte äta mer protein än vanligt. Mer fett och lite kolhydrater. Är inte så insatt i vegetarianerna protein intag iof men tofu och sånt där finns ju!
Men valet är ju självklart ditt
Lycka till!
-
Men du fattar ju inte grejen! Det handlar om den sociala biten, om att inte ha orken för att det är så himla mkt annat i livet som prackar på, om att inte hinna planera, att få sätta andra än sig själv i förta rummet osv!onoff skrev 2010-02-25 00:42:54 följande:Ja du får en kick av en smörgås, som går ur efter ett par timmar, en sallad håller i sig i kroppen en längre tid.Vilken macka gör du på 30 sekunder? Jaja, 30 sekunder jämfört med två minuter, är det någon stor skillnad? Kanske är värt och offra en och en halv minut på att äta ett lättare alt.??
Och den sallad du beskriver betår mest av vatten och ger ingen mättnad. Inget fett och inte mkt till protein heller. Visst kan dom slänga i sig en sallad men då den ine ger mkt energi lär det snart vara en chokladbit som slinker ner för att hålla ångan uppe...för nåt annat fanns det inte hemma...och när vi äntligen satte oss ner för att planera blev ungarna sjuka, det blev snabbhandling, nån fick jobba över, bilen gick sönder....osv. Vissa håller sig smala ändå, för dom går inte upp i vikt av dåligt planerad mat osv (sen hur hälsosamma dom är...nja) andra ökar i vikt och mår ännu sämre och å kommer paniken för att man inte har tid med sig själv.
När alla delar i livet är i symbios, och man kan sätta sig själv i första rummet, för att allt annat flyter på, ja då har man goda förutsättningar att också lyckas. Oavett om det är matig smörgås eller sallad eller fett och protein man väljer. Inte förr!
Det handlar då också om prioriteringar, alla kan inte prioritera som dom önskar...och det är en orsak till att det finns överviktiga människor, och att då ge råd som ät mindre och motionera mer, det blir bara hånfullt.... -
Åkej, så alla bebisar är 50 cm och väger 3 500 gram?onoff skrev 2010-02-25 00:44:20 följande:men från början är vi ju alla lika stora! nångång lär man ju ha gått upp i vikt för att komma upp i 100 kg´s klassen! -
Jo, det gör man. Inte alla kanske, men många inser och lider av det! Andra inser men skiter högaktningsfullt i det för dom mår bra ändå!MLT skrev 2010-02-25 00:47:13 följande:Jag har haft anorexia och det jag såg i spegeln var inte samma som andra människor såg. Jag tror det är samma när man går upp i vikt, man inser inte hur stor man är. -
Men läs vad jag skriver...och jag snackar inte om dom som har tid och råd att luncha ute, jag skriver om dom som står hemma i kaoset...jag beskriver en del av mänskligheten, men det verkar ju som du haft förmånen att slippa den delen, grattis till dig!onoff skrev 2010-02-25 00:52:32 följande:Fattar fortfarande inte hur svårt det kan vara att göra en sallad, krävs det mkt planering? Och jag själv blir mycket mer mätt på en tonfisksallad än en smörgås.Men jag vet inte, dom kanske serverar en ostmacka till lunch på restauranger? Jag har för mig att en tonfisksallad är mera lunch än en macka! Just för att den mättar! -
Och vad gör frukten med blodsocker nivån?Mullet skrev 2010-02-25 11:32:11 följande:Men inte ska man hoppa över mellanmål, men däremot är det bättre med en frukt ist för en choklad bit eller yoggi. Man ska ju försöka ha en jämn blodosckernivå hela dagen vilket man sällan har om man bara äter lunch (hur stor och bra den än är) och sen inte äter middag förrän runt fem- sex tiden, då många faktiskt äter sin middag.När vi hade dietist med vårat lag så sa han att man inte ska hoppa över något, men dra ner till en mindre mängd. Och tillåt dig att äta onyttigt en gång i veckan. Det är väldigt svårt att sluta helt tvärt med något, och det behöver man oftast inte. Känner man att tallriksmodellen inte räcker så dra ner på potatis, pasta, ris och ät mera grönt. Du skall absolut inte gå hungrig om dagarna, då tror kroppen att du svälter och behåller allt du stoppar i dig! -
Men då är det ju bättre att äta mat som låter blodsocker halten ligga stabilt hela tiden, eller? En frukt ökar blodsockret vilket ger inulinutsöndring, Insulinet är det som förstör våra blodkärl, som får fett att lagras osv....Mullet skrev 2010-02-25 14:00:16 följande:Svar till # 352 Visst får frukten upp blodsockerhalten, men den måste ju upp om man inte äter något mellan ex 12 och 17,30, ta en smörgås om du inte vill ta en frukt. Och det är just när man kanske är på väg hem från jobbet eller dagis eller i mataffären då man köper den där chockladbiten. Har du då redan ätit ett mellanmål av ex ett äpple så kanske du har lättare att motstå chokladbiten eller godiset? Har själv ofta känt mig närmare svimfärdig i affären och då köpt godis. Men om jag kan försöker jag nu ta en frukt innan jag går hem från jobbet och kan då hålla mig, och humöret uppe tills maten är klar.
MEN funkar det för dig, skitbra! -
Sen en tanke, riktad till TS!
Du blev överviktig EFTER att du fött barn, sen gick du ner.
MÅNGA blir överviktiga EFTER att dom fött barn, men många lyckas också bli av med dom där kilona, ganska enkelt, precis som du skriver!
Men vi då, om var feta även före barnen? Har du tänkt på att övervikten kanske sitter hårdare då?
Det finns en mängd olika orsaker till varför man är fet och varför man inte är smal. En grupp räcker det att dom tar sig i kragen, skippar chipsen och går ut och går så går dom ner i vikt. En mkt större grupp funkar inte detta på!
Ät mindre och rör dig mer...ja tänk om det vore så enkelt? Det är mkt fysiologi bakom, och är man inte insatt i den (om jag ser många inte är öht) så är det också svårare! Mkt i livet ska stämma för att man ska lyckas, vissa lyckas inte ändå, tyvärr. Vissa är nöjda ändå...bra! -
För en del, ja! Men inte för andra...så det så...Titti skrev 2010-02-25 14:49:30 följande:TS jag håller med dig. Förstår inte att det ska vara så svårt om man nu vill gå ner i vikt.Vill man inte gå ner i går det oxå bra. Man måste inte vara smal. Men vill man så går det. -
Nej, tyvärr är det inte lätt rent fysikt för alla! Kcal in och kcal ut funkar inte sådär rätt av bara, sorry...Momin skrev 2010-02-26 11:49:52 följande:Det är lätt (rent fysiskt) att gå ner i vikt för alla..Mentalt däremot är en annan femma!En man som vann biggest loser i usa gick från riktigt fet till smal biff.. när han kom hem började gamla vanor och på 6 mån vägde han mer än innan.Detta gäller många som är i sådana program, dom behöver psykisk hjälp inte bara en operation eller ett boot camp. Funkar för vissa dock.Finns även folk som gjort bypass och blivit feta ändå.Mentala hinder är svåra att övervinna och ska inte underskattas med "det är bara att.."Jag får vara tacksam att jag är uppvuxen i idrott annars hade jag nog sett ut som mor.. -
Och vad är felet med att berätta om något som hjälper ganska så många. Och förklara för mig varför folk fortätter med "den där dieten". För att dom är mätta och mår bra, även om dom inte rasar i vikt på en gång. Man kan se långsiktigt och ändra livsstil och få hälsa på köpet!Stinky skrev 2010-02-26 12:04:44 följande:Haha! Återigen någon som försöker leda fettosar på den "rätta vägen" med en diet... -
Och var har någon lagt fram ddet som en frälsning för alla? Visst kan man hitta såna sidor på nätet, kanske tom inlägg nånstans här på FL, men Jag svarade Stinky som hävde ur sig goja mot en tredje...om inte alls pratade om frälsning. Såvarför du svarade mig förstår jag inte.Pejgan skrev 2010-02-26 12:40:50 följande:Felet är när man lägger fram det som frälsningen för alla. Det funkar inte för alla och alla tror inte på det. -
Du skrev att det var enkelt....är det enkelt för kroppen att ligga med dropp som medvetslös...skulle inte tro det.
Nej, det är inte enkelt fysiskt sett för alla. Att hitta den där "berömda" balansen kan vara jäkligt svårt. Fysiska förutättningar spelar in, hur regerar kroppen på de olika näringsämnena osv.
Det är enkelt för en del, men inte för alla. Och då har vi inte ens räknat med den psykiska biten. -
På vilket vis försöker "vi" frälsa världen? Varför drar du alla över en kam. Gör du det med folk som trivs med viktväktarna också? Eller magopererade? Eller pulverdieterare?Pejgan skrev 2010-02-26 13:19:01 följande:Jag förstår att ni, som tycker att LCHF är det bästa som någonsin uppfunnits, inte ser att det på vår sida ser ut som att ni försöker frälsa världen.
Och vilka är VÅR sida? -
Jag kommer att florera i din mardrömmar snart om du hakar upp dig på det där viset! moahhhaaa.....Stinky skrev 2010-02-26 20:17:49 följande:Ursäkta mig, men du försöker alltså återigen leka någon slags talesman åt mig? Jag förstår att du tycker det är fördjävligt att jag inte ser LCHF-dieten eller andra dieter som nånting som kan bota ett matberoende, men det skiter jag faktiskt i. För du är helt ute och snurrar i det blå, precis som i tråden om matberoende. Jag "häver inte ur mig goja", jag skriver någonting som faktiskt är sant, och som jag själv har väldigt mkt kunskap OCH erfarenhet av. Så ta dig ett par valium och sluta vara så jävla rabiat mot folk. Speciellt mot folk som uppenbarligen vet mer än du.
Jag har väl för fan rätt att svara dig precis som jag vill och anser vara korrekt att svara dig på och tolka dina inlägg utifrån hur dom är skrivna! Skyll dig själv om du inte har förmågan att uttrycka dig bättre och ändå måste in i debatten! Fortfarande hävdar jag att LCHF passar inte alla, men att som vettig människa inser man att det passar en del och EXACT var har jag påstått att LCHF botar ett matberoende? Tror jag aldrig ens har använt det ordet!
Och var är jag och snurrar i det blå? Enligt mig häver du ur dig goja när du inte kan vara såpass vidsynt att du förstår att det passar ganska många att äta LCHF! Vad skriver du som är sant och som du har erfarenhet och kunskap av vad gäller LCHF? Och om vad vet du mer än mig?
Mkt frågor blev det hörrudu
Förväntar mig inga svar utan endast mer påhopp, precis som tidigare...
-
Se där, visste väl att du inte hade nåt mer konstruktivt att komma med. Sorry for you!Stinky skrev 2010-02-26 22:17:19 följande:Valium, skrev jag. V-A-L-I-U-M.
(och va fan är Valium? Vill du ha tips på nåt så du slipper mardrömmarna så kolla på www.fass.se men kolla på nåt starkare än Zopiklon...tips från coachen...moaahhhaaa) -
Nej, mitt var mildare, det såg du väl på hur många bokstäver och vilka det innehöll...mitt moahaa kommer från ett litet sött vitt spöke som är indränkt i smör och som bara flukturerar i Stinkys mardrömmarDarling1980 skrev 2010-02-27 10:06:13 följande:Skratt från det mörka djupet- "Mwuohahahahah!!" Tänk dig en dracula som just ska fira att han fått sig ett mål mat, i en gammal svartvt rulle från 1920-taler eller när de nu började filma med ljud :> Glöm inte att den är tysk dessutom!-------------------------------------------------- ----------------Är bra att man ger tips på dieter- men det är ingen universill sanning, förutom att det faktiskt fungerar för vissa. Så det är ju enbart av omtanke :<
Och enda orsaken är att hon ska tänka om liiiiite och förstå att vissa saker faktiskt passar andra även om hon fortfarande bara vill tro att man MÅSTE äta kolhydrater
För det är ju det det handlar om, Stinky hävdar att kroppen måste ha kolhydrater (mer än man äter vid LCHF) och vägrar tror på att många överlever och dessutom mår mkt bra utan. Och att jag, enligt henne, är dum i huvudet och hon är mkt smartare tror jag visst bestämt också det handlade om..men det har väl jag tolkat det till själv...
-
Men gud vilka dåliga jämförelser...Kanske skilsmässan och dödsfallet hanterades för att sockret fanns där som hjälp?Tiger Af Lilja skrev 2010-02-27 17:27:04 följande:Nu snackar vi om sockermissbruk .... MISSBRUK, dvs människor som förnekar att dom kan bli smala/hälsosamma alls, dom orkar inte sliat sig från godisskålen den har tagit överhanden, där ligger problemet månag gånger, man kalarar inte av det psykiskt, därför gäller det att motivera sig och ta tag i det, det är fan inte lätt men man kan, kan man föda barn , kan man hanetar ett dödsfall,en skilsmässa så kan man helt givet sluta äta socker!
Det är ett beroende, som vissa forskare hävdar är lika starkt som för knark. Sen kan sockret bli ett missbruk, just för att det är nåt om inte är bra för dig, det ställer till problem för dig. Men i grunden är det ett fysiskt beroende. För många, inte alla. -
Har aldrig kollat upp sojaprodukter då jag inte är i behov av det. Men du känner väl till kolhydrater.ifokus.se, där får du garanterat svar!Darling1980 skrev 2010-02-28 22:12:32 följande:AAah...Började om med LCHF (nu då det ändå blev lite avdammat iom den här tråden) och se om jag får fart på kilona(år rätt håll!). Läste också om att tex hjärnan behöver mindre kolhydrater än vad man trott tidigare! :D Men jag funderar fortf på hur jag ska göra en varierad kost utan mejeriprodukter.... aldrig börjat äta ersättningprodukter av soja. Men sojaprodukter är helt okej enligt LCHF?
Jag lyckades skriva magiteruppsats på LCHF kost (och lite hypotyreos dessutom, troligen var det väl bristen på kolhydrater om gjorde att jag fixade det öht
)