• Hurley

Till er som inte kan gå ner i vikt

Jag vet inte hur jag ska skriva det här för att inte låta dryg och få en massa påhopp men jag ska försöka =)

Jag har länge undrat hur man förblir väldigt tjock? Jag ser det runt omkring mig dagligen, hos vänner, släktingar, på jobbet och ute på stan. Människor som dras med massiv övervikt, vissa upp mot 100 kg. Det bantas till höger och vänster med olika metoder, pulver och soppor. En del genomgår till och med kirurgiska ingrepp (!) för att bli av med övervikten. Hur hamnar man där?

Jag har själv varit rätt knubbig. Jag vägde 86 kg till mina 160 cm efter mitt första barn. Under graviditeten struntade jag fullkomligt i vad jag åt och svällde som en ballong. När min son var född slutade jag att äta och gick ned 1,5 kg i veckan till jag nådde min målvikt på 55 kg. När jag skriver slutade att äta menar jag inte att jag drabbades av någon ätstörning utan jag åt typ keso och sallad till frukost, magert kött och grönsaker till lunch och middag. Åt inget socker, inga kolhydrater och drack ingen alkohol. Visst var jag hungrig som en varg vissa dagar men det dör man ju inte av. Det finns människor på vår jord som lever på mycket mindre om dagen än det jag åt under min viktminskning.

Det jag undrar är hur man kan ställa sig på vågen och se att man väger x antal kilo för mycket men trots det fortsätta äta massa skräp? Det är ju bland det enklaste i världen att gå ner i vikt. Alla vet hur man gör. Jag vet att det finns ett fåtal människor som har någon form av sjukdomsbild som gör att de inte kan gå ner men det är ytterst få. De flesta blir tjocka av det de stoppar i munnen.

Ni som har svårt att gå ner, vad händer om ni drar ned på maten och inte äter något onyttigt på låt oss säga ett halvår? Får ni ångest? Mår ni dåligt på något annat sätt som gör att ni måste överäta?

Hoppas jag inte trampar på alltför många tår med inlägget, det är isf inte min mening.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 12:23
    Oj vilken respons! Jag vill bara säga ett par saker.

Jag har fått frågan om jag är man eller kvinna??? Jag skriver om min graviditet och det borde ju vara en liten ledtråd =) Jag är kvinna, 33 år gammal och mamma till två pojkar.

Jag ser INTE ser på överviktiga!! Jag stirrar inte på överviktiga i badhuset (hur larvigt som helst att påstå det). Det är inte det inlägget handlar om! Var någonstans har jag sagt det? Visst, jag har fått en hel del elaka kommentarer här och det har runnit över och jag har svarat med något drygt. Det var inte min mening och om någon tagit illa vid sig ber jag om ursäkt. Min mamma är gravt överviktig och det är även min allra bästa vän i hela världen. Det jag var ute efter var att få veta hur man kan må så dåligt av att äta nyttig mat att man hellre drar på en massiv övervikt?

Jag har aldrig skrivit att den som väger 100 kg har övervikt. Det beror på hur lång man är och hur mycket muskler man har. Jag skrev att det finns människor som drar på en övervikt på 100 kg. Förstår ni skillnaden?

Nästan alla här inne är medicinska under. 98% av er som är kraftigt överviktiga äter sunt, syndar nästan aldrig och motionerar minst en timme om dagen.

Jag riktar inte detta till er som lider av sjukdomar eller äter medicin som gör att ni går upp och har svårt att gå ned.

Det är farligt att lida av fetma, det kan ingen säga något mot. Vidare tycker jag mig se en tendens som skrämmer mig. Nu menar jag inte alla så inget ramaskri nu men de flesta barn jag ser som är överviktiga har överviktiga föräldrar. Att tillåta sig själv bli och förbli tjock är en sak, det tar man som vuxen ansvar för själv men att låta sina barn bli det, det är vanvård.
  • Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt
  • Jin

Nu har jag inte läst precis alla inlägg men hur många undanflykter finns det egentligen? Håller helt med TS, kanske inte att man behöver gå hungrig för det gör man inte om man äter rätt med tre mål mat om dagen + två mellanmål OCH är aktiv. Jag förstår att godisskålen lätt kommer fram om ens enda sysselsättning är att sitta parkerad i soffan framför TV:n! Jag har haft perioder i mitt liv där jag har ökat i vikt dels pga sjukdom (i samband med det, ingen träning och försämrad kost), men jag hade på en halv sekund kunnat peka ut vad det berodde på och åtgärdat problemet, vilket jag också har gjort. Och JO övervikt är ett samhällsproblem, för det drabbar precis varenda en som betalar skatt! Övervikt leder till ett oändligt antal sjukdomar, sjukskrivningar pga folk har ont i rygg, knän mm. för att de inte har orkat ta jobbet och tränat upp sina muskler så att de står pall för det yrkesval man har gjort! Sjukvården är överbelamrad av männsikor som inte skulle behöva vara där om de hade skött sin hälsa. Och det stör mig nåt så fruktansvärt när överviktiga ska ta upp plats för männsikor som är sjuka på riktigt (alltså ej självförvållat, som fetma i de allra flesta fall är). Exakt detsamma gäller för rökare, knarkare och alkoholister, men jag jämför inte dessa grupper med varandra.

Sen kan ni sitta och skylla på alla möjliga orsaker att inte hinna, orka eller vilja(!?) vara hälsosamma (fetma kommer aldrig att vara hälsosamt), jag skulle bli mycket förvånad om inte alla här inne egentligen vet vad som krävs för att gå ner i vikt, och vet man inte det så finns det hjälp att få. Men sitt inte och skriv att TS skulle ha fel, för det är bara sanningen hon skriver.

Nu tror ni säkert att jag är en supersmal tjej med skyhög förbränning men så är inte fallet kan jag tala om. Jag är en normalviktigt person som har kämpat med år av cancer, varit förlamad men tagit mig tillbaka tack vare stenhård träning! Därför gör det mig riktigt förbannad med människor som inte tar vara på sitt liv när de kan och har möjlighet.

Ta jobbet och få ut mer av ert liv innan ni har drabbats av rygg/knä problem, högt blodtryck, hjärtinfarkt, cancer etc. ni kommer inte att ångra er.

• lunkentuss
    ArvidsMorsa skrev 2010-02-25 19:41:34 följande:
    Jag har bara läst ts. Jag håller med dig helt! Alla förstår ju HUR man går ner i vikt. Fettceller består av olja som lagrats efter man ätit för många kalorier än vad som behövs. En man som led av kraftig övervikt levde på endast vitaminer och vatten. Han förlorade all övervikt på 1,5 år genom att INTE ÄTA. Se där!
    inte bara övervikten, utan också muskler o ork skulle jag tro
  • Liiza

ts, vad vill du med ditt inlägg?
    Är det en fråga,
    eller vill du bara berätta för alla som vill gå ner i vikt att det är enkelt?

Har du tips och stöd.. Eller är det bara så att överviktiga är lite "dumma" ifall de vill gå ner i vikt och inte "bara gör" det?

• Darling1980
    Themis skrev 2010-02-25 21:28:34 följande:
    Jag behöver bara tänka på att det luktar fritös runt krematorierna i USA för att aldrig mer gå in på McD...
    Alltid spanat men ser faktiskt sällan annat än normala ungdommar och barnfmailjer på donken då jag tittar in genom fönstret. Är överviktig, men skulle _aldrig_ äta där. Fy f*n.
  • Pigeon
    1933 skrev 2010-02-25 21:25:18 följande:
    Jodu. Har inte pallat läsa alla svar, så kanske fler som skrivit som mig. Var så skönt att läsa ditt inlägg. Alla dissa år har man gått o varit överviktig, o trott att det skulle vara så svårt att banta. Eller så svårt att hålla vikten när man väl har gått ner några kilo. Allt blev ju så tydligt nu: Det är bara att bestämma sig, ta sig själv i nacken o ändra på livet, lite. Så man inte råkar vakna en dag o väga (ve o fasa) 100 kilo. Undrar vad som kommer att hända med "bantningsmarknaden" i dagarna framöver. Har man aktier inom såda business bör man nog sälga snarast. För nu vet vi jo, vi tjockisar, att egentligen ÄR det inte svårt att banta. Det var bara som vi innbillat oss. MvH *snart smal* !
    *asg*
    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Pigeon
    Darling1980 skrev 2010-02-25 22:06:17 följande:
    Alltid spanat men ser faktiskt sällan annat än normala ungdommar och barnfmailjer på donken då jag tittar in genom fönstret. Är överviktig, men skulle _aldrig_ äta där. Fy f*n.
    Håller med, man ser i princip aldrig överviktiga där. Äter där ibland med barnen eftersom det är billigt och de älskar det.   Ingen av oss i familjen är dock överviktiga, och som jag skrivit tidigare beror det på gener. Vi har "smala gener" så vi kan stoppa i oss i princip vad som helst utan att bli överviktiga.
    Såklart försöker vi dock äta nyttigt för det mesta men ibland är det smidigt att "synda" lite.

Att hävda att det är lika lätt för alla att banta är både dumt och elakt. Det är en enorm skillnad från person till person hur mycket kalorier man kan äta utan att gå upp i vikt.
  • Pigeon

Jin: Det var ett så otroligt opåläst och meningslöst inlägg du skrev att jag inte ens vill citera det. Det finns många överviktiga som både motionerar och ALDRIG äter godis men ändå går upp i vikt. Trots diverse dieter och "metoder". Alla kroppar är olika och vissa människor har fler fettceller än andra, något som är genetiskt och finns sedan fosterstadiet. Det är ingen ursäkt, det är fakta. Och sådana attityder som din bäddar för att de som har en "tjockare" normalkroppsform får ännu mer dåligt samvete för det i stället för att vara nöjda med sin kropp.

Det viktiga är att man mår bra, självklart ska man sträva efter att äta nyttigt och motionera men det tror jag faktiskt de flesta gör, även överviktiga. Ibland kanske det saknas kunskap om vad som ÄR nyttig mat och dem hjälper man bäst med information, inte med mobbning. Viljan tror jag finns hos alla som lider av grav övervikt.

• mirre67

Fy farao vilken dryg attityd du har till överviktiga. "Det är bara att sluta äta" Jo, visst du, tjenare..Får jag fråga,du skriver att du åt keso och sallad till frukost, magert kött och grönsaker till lunch, inget socker, alkohol eller kolhydrater. Klart som fan man går ner i vikt om man äter så lite, men till min fråga: lever du fortfarande på enbart detta eller äter du normalt nu?? Och vad hände isåfall när du började äta normalt igen? Jag menar, jag kan ju börja häva i mig nutrilett under några veckor och gå ner i vikt på det. Men man kan ju faktiskt inte leva på det en hel livstid, och när man börjar äta igen, går man ju ofelbart upp det där man gick ner. Det är bara att sluta äta skriver du, har du den attityden till t ex alkoholister också?? "Det är bara att sluta dricka". " Det är bara att sluta knarka".. du vet ts, ALLA kan ju inte vara så genomduktiga som du..

• Pigeon

Eller säg till en spelberoende "Det är bara att sluta spela"...

• tjejsan88

Övervikt beror på något. Jag gick upp 30 kg när jag var tillsammans med mitt ex, jag trivdes inte ihop med honom. så jag valde helt enkelt att trösta mig genom att äta. när jag sedan fick barn rasade jag i vikt och har nu gått ner 18 kg ska ta itu med kvarvarande kilon men mår fortfarande inte bra vilket gör att kilona hänger sig fast. Jag kan ärligt säga att jag inte trivs med min spegelbild men jag har ingen ork att slänga ut godiset än.

madene.bloggproffs,se
Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt