• Hurley

Till er som inte kan gå ner i vikt

Jag vet inte hur jag ska skriva det här för att inte låta dryg och få en massa påhopp men jag ska försöka =)

Jag har länge undrat hur man förblir väldigt tjock? Jag ser det runt omkring mig dagligen, hos vänner, släktingar, på jobbet och ute på stan. Människor som dras med massiv övervikt, vissa upp mot 100 kg. Det bantas till höger och vänster med olika metoder, pulver och soppor. En del genomgår till och med kirurgiska ingrepp (!) för att bli av med övervikten. Hur hamnar man där?

Jag har själv varit rätt knubbig. Jag vägde 86 kg till mina 160 cm efter mitt första barn. Under graviditeten struntade jag fullkomligt i vad jag åt och svällde som en ballong. När min son var född slutade jag att äta och gick ned 1,5 kg i veckan till jag nådde min målvikt på 55 kg. När jag skriver slutade att äta menar jag inte att jag drabbades av någon ätstörning utan jag åt typ keso och sallad till frukost, magert kött och grönsaker till lunch och middag. Åt inget socker, inga kolhydrater och drack ingen alkohol. Visst var jag hungrig som en varg vissa dagar men det dör man ju inte av. Det finns människor på vår jord som lever på mycket mindre om dagen än det jag åt under min viktminskning.

Det jag undrar är hur man kan ställa sig på vågen och se att man väger x antal kilo för mycket men trots det fortsätta äta massa skräp? Det är ju bland det enklaste i världen att gå ner i vikt. Alla vet hur man gör. Jag vet att det finns ett fåtal människor som har någon form av sjukdomsbild som gör att de inte kan gå ner men det är ytterst få. De flesta blir tjocka av det de stoppar i munnen.

Ni som har svårt att gå ner, vad händer om ni drar ned på maten och inte äter något onyttigt på låt oss säga ett halvår? Får ni ångest? Mår ni dåligt på något annat sätt som gör att ni måste överäta?

Hoppas jag inte trampar på alltför många tår med inlägget, det är isf inte min mening.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 12:23
    Oj vilken respons! Jag vill bara säga ett par saker.

Jag har fått frågan om jag är man eller kvinna??? Jag skriver om min graviditet och det borde ju vara en liten ledtråd =) Jag är kvinna, 33 år gammal och mamma till två pojkar.

Jag ser INTE ser på överviktiga!! Jag stirrar inte på överviktiga i badhuset (hur larvigt som helst att påstå det). Det är inte det inlägget handlar om! Var någonstans har jag sagt det? Visst, jag har fått en hel del elaka kommentarer här och det har runnit över och jag har svarat med något drygt. Det var inte min mening och om någon tagit illa vid sig ber jag om ursäkt. Min mamma är gravt överviktig och det är även min allra bästa vän i hela världen. Det jag var ute efter var att få veta hur man kan må så dåligt av att äta nyttig mat att man hellre drar på en massiv övervikt?

Jag har aldrig skrivit att den som väger 100 kg har övervikt. Det beror på hur lång man är och hur mycket muskler man har. Jag skrev att det finns människor som drar på en övervikt på 100 kg. Förstår ni skillnaden?

Nästan alla här inne är medicinska under. 98% av er som är kraftigt överviktiga äter sunt, syndar nästan aldrig och motionerar minst en timme om dagen.

Jag riktar inte detta till er som lider av sjukdomar eller äter medicin som gör att ni går upp och har svårt att gå ned.

Det är farligt att lida av fetma, det kan ingen säga något mot. Vidare tycker jag mig se en tendens som skrämmer mig. Nu menar jag inte alla så inget ramaskri nu men de flesta barn jag ser som är överviktiga har överviktiga föräldrar. Att tillåta sig själv bli och förbli tjock är en sak, det tar man som vuxen ansvar för själv men att låta sina barn bli det, det är vanvård.
  • Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt
  • Probably the best    in the
    Pejgan skrev 2010-02-26 12:40:50 följande:
    Felet är när man lägger fram det som frälsningen för alla. Det funkar inte för alla och alla tror inte på det.
    Och var har någon lagt fram ddet som en frälsning för alla? Visst kan man hitta såna sidor på nätet, kanske tom inlägg nånstans här på FL, men Jag svarade Stinky som hävde ur sig goja mot en tredje...om inte alls pratade om frälsning. Såvarför du svarade mig förstår jag inte.
  • Momin
    Probably the best in the skrev 2010-02-26 12:35:50 följande:
    Nej, tyvärr är det inte lätt rent fysikt för alla! Kcal in och kcal ut funkar inte sådär rätt av bara, sorry...
    Eh jo, vem som helst kan bli smal. Jag kan göra vem som helst smal! Det lovar jag dig! Jag försätter personen i koma (dvs personen kan inte stoppa i sig något) och du får leva på dropp. Trofan att människokroppen tillslut förbrännt hela sitt energiförråd och till å med förtvinat muskler efter ett antal månader.
    Det enda som hindrar feta från att bli smala är det mentala. För -få- klarar av att tex äta 3 knäckebröd om dagen och vatten. Jag säger inte att det är ett idealt sätt, jag säger bara att det INTE är omöjligt rent fysiskt.

Isåfall ska den människokroppen vara ett fysiskt mirakel som inte bryter ner energi överhuvudtaget. Bara att lyfta armen bryter ner energi som lagrats (dvs fett) om ingen annan finns tillgodo..
  • Leniz
    Titti skrev 2010-02-26 12:47:38 följande:
    Japp! Jag har oxå haft psykiska problem men det är bara att inse fakta och göra nåt åt det själv. Man är sin egen lyckas smed du vet.
    Tror inte du vet så mycket om psykiska sjukdomar!
  • uniMog
    Probably the best in the skrev 2010-02-26 13:12:03 följande:
    Och var har någon lagt fram ddet som en frälsning för alla? Visst kan man hitta såna sidor på nätet, kanske tom inlägg nånstans här på FL, men Jag svarade Stinky som hävde ur sig goja mot en tredje...om inte alls pratade om frälsning. Såvarför du svarade mig förstår jag inte.
    Jag förstår att ni, som tycker att LCHF är det bästa som någonsin uppfunnits, inte ser att det på vår sida ser ut som att ni försöker frälsa världen.
    I can Cum Lauder

Du skrev att det var enkelt....är det enkelt för kroppen att ligga med dropp som medvetslös...skulle inte tro det.
    Nej, det är inte enkelt fysiskt sett för alla. Att hitta den där "berömda" balansen kan vara jäkligt svårt. Fysiska förutättningar spelar in, hur regerar kroppen på de olika näringsämnena osv.
    Det är enkelt för en del, men inte för alla. Och då har vi inte ens räknat med den psykiska biten.

Pejgan skrev 2010-02-26 13:19:01 följande:
    Jag förstår att ni, som tycker att LCHF är det bästa som någonsin uppfunnits, inte ser att det på vår sida ser ut som att ni försöker frälsa världen.
    På vilket vis försöker "vi" frälsa världen? Varför drar du alla över en kam. Gör du det med folk som trivs med viktväktarna också? Eller magopererade? Eller pulverdieterare?
    Och vilka är VÅR sida?
  • Pigeon
    Momin skrev 2010-02-26 13:17:27 följande:
    Eh jo, vem som helst kan bli smal. Jag kan göra vem som helst smal! Det lovar jag dig! Jag försätter personen i koma (dvs personen kan inte stoppa i sig något) och du får leva på dropp. Trofan att människokroppen tillslut förbrännt hela sitt energiförråd och till å med förtvinat muskler efter ett antal månader. Det enda som hindrar feta från att bli smala är det mentala. För -få- klarar av att tex äta 3 knäckebröd om dagen och vatten. Jag säger inte att det är ett idealt sätt, jag säger bara att det INTE är omöjligt rent fysiskt. Isåfall ska den människokroppen vara ett fysiskt mirakel som inte bryter ner energi överhuvudtaget. Bara att lyfta armen bryter ner energi som lagrats (dvs fett) om ingen annan finns tillgodo..
    Det är dock inte sant. Visst, man skulle kunna göra någon smal på det sättet. Men bara för stunden.

Vissa personer kan nämligen ALDRIG bli helt smala (utan att leva på dropp). Det är genetiskt hur våra kroppar tar hand om maten vi äter, vissa förbränner maten mer effektivt än andra. Arvet styr.

En person med sådan genetisk läggning skulle - så snart personen började äta normal mat - direkt gå upp i vikt igen. Säkert inte bli gravt överviktig på normal kost, men inte bli trådsmal heller.

Och där har du problemet. Somliga människor kommer aldrig bli trådsmala, och aldrig kunna hålla sig på normal vikt UTAN ATT SVÄLTA SIG VARJE DAG RESTEN AV LIVET... tror 17 att många av dem då hellre ger upp och faller till föga.

Ni som pratar om att det är så lätt att gå ner i vikt, för att ni själva gick ner x antal kilon efter graviditeterna genom olika dieter/bantningskurer - ni hör INTE till den typen jag beskrev ovan. Ni hör till den typen som egentligen är smal, men som av en händelse (graviditet/medicinering etc) gått upp i vikt. NI kan köra en bantningskur och sen äta normalt och öven unna er nåt gott ibland - och på det viset hålla er smala.

Men de som har anlag för fetma genom sitt arv kommer aldrig mer kunna äta normalt om de vill hålla en låg vikt. Att prata om att det är LÄTT är både löjligt/okunnigt och elakt. Och meningslöst eftersom det inte hjälper någon.
    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Pigeon

Kan tillägga att jag själv vägde 95 kg efter tredje barnet och väger nu 70, är 171 cm lång. Jag hör med andra ord till den smala typen, jag gick ner i vikt genom att sluta med läsk och godis, allt annat åt jag som förut. För MIG var det lätt.

Men jag är inte så korkad att jag tror att samma sak gäller för en med fetma-anlag som vägde 100 kg före första barnet och 140 efter. Hur någon kan tro det övergår mitt förstånd faktiskt...

Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Jin
    Pigeon skrev 2010-02-25 22:15:14 följande:
    Jin: Det var ett så otroligt opåläst och meningslöst inlägg du skrev att jag inte ens vill citera det. Det finns många överviktiga som både motionerar och ALDRIG äter godis men ändå går upp i vikt. Trots diverse dieter och "metoder". Alla kroppar är olika och vissa människor har fler fettceller än andra, något som är genetiskt och finns sedan fosterstadiet. Det är ingen ursäkt, det är fakta. Och sådana attityder som din bäddar för att de som har en "tjockare" normalkroppsform får ännu mer dåligt samvete för det i stället för att vara nöjda med sin kropp.Det viktiga är att man mår bra, självklart ska man sträva efter att äta nyttigt och motionera men det tror jag faktiskt de flesta gör, även överviktiga. Ibland kanske det saknas kunskap om vad som ÄR nyttig mat och dem hjälper man bäst med information, inte med mobbning. Viljan tror jag finns hos alla som lider av grav övervikt.
    Jag skrev ingenstans i mitt inlägg att det är lika lätt för alla att gå ner i vikt, men jag är helt övertygad om att alla KAN gå ner i vikt och behålla vikten bara man ger sig fan på det, precis som andra grupper så som rökare och personer som missbrukar kan sluta. Det är inte alltid lätt, men det går (och jo, jag vet vad jag pratar om här). Jag förstår inte varför du tycker att det är så konstigt att jag tycker att man bör sträva efter en hälsosam vikt? Jag har absolut inte mobbat någon, bara dumt av dig att påstå det! Efter det jag har gått igenom med min cancersjukdom har jag lärt mig att uppskatta livet på riktigt, och framförallt att ta vara på livet för det kan ta slut alldeles för fort. Jag anser att man bör ta hand om sin kropp så bra som möjligt, och jag vill påverka de jag kan att göra detsamma. Jag förstår inte hur det kan vara fel?
  • Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-26 13:12:03 följande:
    Ursäkta mig, men du försöker alltså återigen leka någon slags talesman åt mig? Jag förstår att du tycker det är fördjävligt att jag inte ser LCHF-dieten eller andra dieter som nånting som kan bota ett matberoende, men det skiter jag faktiskt i. För du är helt ute och snurrar i det blå, precis som i tråden om matberoende. Jag "häver inte ur mig goja", jag skriver någonting som faktiskt är sant, och som jag själv har väldigt mkt kunskap OCH erfarenhet av. Så ta dig ett par valium och sluta vara så jävla rabiat mot folk. Speciellt mot folk som uppenbarligen vet mer än du. 
Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt